Bankene med størst eksponering i shipping frykter en serie med konkurser etter et år med et svært vanskelig marked og tiltakende gjeldskrise i Europa, skriver Financial Times mandag.

Skipsverdiene er allerede lave på grunn av et elendig marked preget av overkapasitet. Gjeldskrisen har ført til at bankene nå holder igjen på finansieringen til kjøp av fartøy som er lagt ut til salgs i annenhåndsmarkedet, hvilket fører til at prisen faller ytterligere.

Dette sprer nå frykt for verdien av skipene som stilles som garanti for bankenes eksisterende utlån til rederiene. Det betyr at bankene i økende grad presser rederiene til å selge skip for å sikre seg kapital.

Ond sirkel
Norske Dagfinn Lunde, shippingsjef ved tyske DVB Bank, bekrefter at en ond sirkel er i ferd med å sette seg.

- Jeg tror ikke vi vil få et normalt fungerende marked på mange år. I noen markeder vil vi aldri få tilbake de avkastningene vi var vant til, sier Lunde til FT.

Avisen har også intervjuet DNBs shippinsjef Harald Serck-Hansen, som bekrefter dette bildet.

- Bankene kan komme til å tvinge frem en nedadgående spiral, sier han.

I år har allerede de to store aktørene Korea Lines og General Maritime søkt konkursbeskyttelse. Serck-Hansen tror ikke de blir de siste.

- Det kommer absolutt til å bli flere konkurser. Det er klart, sier han.

Artikkelen til FT er en av grunnene til at DNB-aksjen falt kraftig på mandag.

Les også: Derfor faller DNB-aksjen seks prosent

I forrige uke presenterte det John Fredriksen-kontrollerte tankrederiet Frontline sin restruktureringsplan, som blant annet går ut på at store skipsverdier overtas av et nytt selskap, Frontline 2012.

Les mer:

<b>Fredriksen restrukturerer Frontline</b>

<b>Banker dras med i rederismell</b>

<b>- Har ikke nok verdier til å beskytte lånene </b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.