Frem mot 2020 satser det skandinaviske flyselskapet på en ny flåtestrategi, som skal spare SAS for enorme utgifter.

Det skriver business.dk.

Flyselskapene forbereder seg nå på å innføre drivstofftillegg på grunn av den høye oljeprisen, noe som gjør fokuset på nye, drivstoffeffektive fly enda mer aktuelt. Norwegian innfører et tillegg på mellom 50 og 150 kroner fra og med 25. januar, ble det kjent for to dager siden.

Les:
Norwegian jekker opp billettprisen
- Norwegian overkompenserer heftig

Skal vokse 20-25 %
SAS er nå godt i gang med arbeidet med ny flåtestrategi, opplyser midlertidig konsernsjef John Dueholm til business.dk. Det er allerede innhentet priser på flere forskjellige flytyper, og flåtefornyelsen skal spare SAS for tresifrede, årlige millionbesparelser i form av en mer harmonisert flåte bestående av kun fire flytyper.

De nye flyene vil hovedsakelig ble leid inn.

SAS venter å vokse mellom 20 og 25 prosent frem til 2014, og det krever flere nye fly.

- Vi skal redusere både antallet flytyper og antallet versjoner innenfor de enkelte flytypene, fordi dette reduserer omkostningene til både vedlikehold, personale og håndteringen av flyene på flyplassene, sier John Dueholm.

- Vil ta tid
I dag har SAS 12 forskjellige versjoner av fly fordelt på syv flytyper. Dueholm mener fire forskjellige størrelser av fly er nok.

Millionbesparelsen kommer imidlertid ikke på 1-2-3:

- Det vil ta flere år fra vi tar beslutningen til vi er igjennom utskiftningen, sier SAS-sjefen.

Les også: Flere flyr med SAS (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.