Trillingene Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero er de første elektriske bilene som kollisjonstestes av Euro NCAP. Og resultatet for de så og si identiske bilene ble fire stjerner.

Grunnen til at det ikke ble toppkarakter var noe dårlig beskyttelse i brystregionen samt også dårligere beskyttelse for føtter og ankler.

- Vi anerkjenner den innsatsen Mitsubishi har gjort for å vise at plug-in batteridrevne biler kan være like sikre som andre. Det viser at en fremtidig femstjerners utmerkelse for elbiler ikke er utenkelig, sier Euro NCAPs generalsekretær Dr. Michiel van Ratingen i en pressemelding.

Mye av spenningen, bokstavelig talt, var knyttet til hvordan batteriene ville oppføre seg.

“Vi opplevde ingen problemer med det elektriske høyspenningssystemet som driver bilen. Batteriet var forsvarlig isolert fra bilens struktur og ble ikke skadet under testen” heter det fra krasjtest-instituttet.

I samme slengen har Euro NCAP frigitt testresultatene for de småsuvene Mitsubishi ASX og Nissan Juke, samt miniflerbrukeren Hyundai ix20. Alle disse oppnådde toppkarakteren fem stjerner. Dårligst i denne testen er billig-Renault-merket Dacias kompaktsuv Duster som oppnådde tre stjerner. Bilen selges ikke i Norge.

Her er resultatene: