– Poios produkt har imponert oss i Kahoot veldig. Det har allerede hjulpet over 100.000 barn til å lære seg å lese, sier administrerende direktør Åsmund Furuseth i Kahoot til DN.

Nå selger gründer Daniel Senn, som før salget kontrollerer 59,35 prosent av aksjene i Poio, til den norske læringsplattformselskapet Kahoot. Kahoot kjøper 100 prosent av aksjene i Poio til en sum på 6,5 millioner dollar. Det tilsvarer snaut 57 millioner norske kroner etter tirsdagens kurs.

Forrige uke ble det klart at Kahoot kjøper det norske mattespillselskapet Dragonbox i en transaksjon med verdi på 157 millioner kroner. Oppkjøpet av Poio betyr at Kahoot på kort tid har brukt 215 millioner kroner på å kjøpe opp norske lærespillselskaper.

Lanserer på engelsk

– Prinsippene til Poio er spillbasert læring, der selve spillet er en naturlig lek som barn tilegner seg kunnskap av gjennom å bruke, på samme måte som i Dragonbox, sier Furuseth.

Kahoot skal på en investoroppdatering 12. juni skissere de konkrete planene for hvordan selskapet skal se ut etter oppkjøpene av Dragonbox og Poio. Furuseth ønsker ikke å si om det ligger flere oppkjøp i planene, men understreker at Kahoots mål er å bygge opp verdens ledende læringsplattform basert på spill.

Kahoot-sjefen varslet i mars planer om at selskapet skal børsnoteres på Merkur Market på Oslo Børs i løpet av første halvår.

– Mottoet er «Make learning awesome». Læring skal være morsomt og engasjerende. Det første steget blir å lansere Poio internasjonalt på engelsk, sier Furuseth.

Spillet lanseres på britisk-engelsk i juni.

Innkasserer 34 mill.

Senn, som har bakgrunn som lærer, sitter dermed igjen med snaut 34 millioner kroner – delvis i kontantoppgjør og delvis i aksjer i Kahoot.

Han fikk ideen til Poio etter at hans sønn ble født med et alvorlig hørselsproblem og ville trenge omfattende assistanse for å kunne lære seg å lese.

Konseptet er laget sammen med Senns sønner, som for øvrig er stemmene til de søte figurene i Poio – og har bidratt med å designe brett og innhold underveis.

– For oss er det veldig god timing å slå seg sammen med Kahoot. Vi har brukt lang tid på å utvikle Poios engelskspråklige versjon, og nå ønsker vi å skalere og gå globalt. Sammen med et norsk selskap med erfaring, sterk internasjonale merkevare og en stor kundemasse veldig nær vår målgruppe kan vi gå fortere frem enn vi ellers ville ha gjort, sier Senn.

Han fortsetter som sjef i Poio også fremover. Senn etablerte selskapet i 2016, men ideen kom tilbake i 2012.

– Hadde du trodd at Poio skulle komme dit det er kommet nå?

– Det hadde jeg overhodet ikke trodd. I den tidlige fasen hadde jeg kun produktet i tankene. Vi etablerte selskapet i 2016 og hadde ambisjoner om å lage det første norske produktet. Etter hvert som vi begynte å bygge et kommersielt produkt som det koster penger å utvikle, begynte vi å få bevissthet om at man kunne gå videre inn i det engelskspråklige markedet. Nå ønsker vi å hjelpe flere på kortere tid, sier Senn.

Takker for hjelpen

På veien har Poio fått det Senn beskriver som masse hjelp fra familier, barn, barnehager, skoler og lærere i Norge og Sverige som har benyttet Poio og kommet med tilbakemeldinger og tips til hvordan man kunne gjøre spillet enda bedre.

Når spillet lanseres på engelsk, vil eksisterende kunder i Norge og Sverige få en oppdatering med den engelske versjonen gratis.

– Det er underkommunisert hvor mye hjelp vi har fått til å perfeksjonere og rette opp feil i spillet. Vi har bygget dette sammen med brukerne og kundene våre – norske og svenske nøkkelpersoner som har vært kritisk viktige for å få dette så bra som mulig. Derfor gleder vi oss til å gi den engelske versjonen til alle dem som har hjulpet oss, sier Senn.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.