– Jeg har 13 pågående etterforskninger, og jeg har ikke ressursene til å lukke dem og ta ut tiltale, sier kommisjonær Ian Smith i Esport Integrity Coalition (ESIC), som jakter på juks, doping og kampfiksing i e-sport.

E-sport opplever nå hva andre sporter har fått merke: Med mer penger og profitt følger også juks og korrupsjon. I 2017 åpnet ESIC 39 etterforskninger. I fjor ble det 74 – nær en dobling.

Ian Smith, kommisjonær i Esport Integrity Coalition (ESIC).
Ian Smith, kommisjonær i Esport Integrity Coalition (ESIC).

– Ting blir bare verre. Vi har simpelthen ikke ressursene til å komme ovenpå tallene, sier Smith.

I juli skal tre nordmenn kjempe i «Fortnite»-VM i USA, hvor den samlede premiepotten er på over en kvart milliard kroner. Minst to av konkurrentene nordmennene møter i New York, er tatt i juks for bare noen måneder siden.

I juli skal tre nordmenn kjempe i «Fortnite»-VM i USA, hvor den samlede premiepotten er på over en kvart milliard kroner.
I juli skal tre nordmenn kjempe i «Fortnite»-VM i USA, hvor den samlede premiepotten er på over en kvart milliard kroner. (Foto: Epic games)

Å jukse i et forsøk på å vinne er én ting, men ved bevisst å tape blir det også mulig å svindle til seg store summer gjennom oddsspill.

Norsk Tipping er i ferd med å gjøre e-sport til en del av sine oddsspill, men ikke uten ekstra sikkerhetstiltak.

Under de to første forsøkene har Norsk Tipping hatt en egen overvåkningsvakt med ansvar for å holde utkikk etter unormalt høye eller mistenkelige pengeplasseringer.

– I våre åpningstider har vi alltid en ressurs med ansvar for overvåkning av markedet. Når vi lanserer nye spillobjekter som e-sport, så har vi ekstra fokus på å følge penger og bevegelser, sier leder for spilloperasjon Hans Erland Ringsvold i Norsk Tipping.

Utsatt som lavere liga

E-sport er preget av korte karrierer, lav grunnlønn i mange spill, men med eventyrlig høye førstepremier.

– Jeg klandrer sjelden spillerne. De er ofre for systemet. De kan slite med å overleve på 20.000 dollar i året, og så kommer noen og tilbyr dem 10.000 dollar for å tape ett kart i en kamp, sier Smith.

Skytespillet «Counter-Strike» spilles typisk over tre til fem runder, hvor hver runde foregår på en ny bane, kalt et kart. Fordi man kan vedde på utfallet av hver enkelt runde, trenger ikke det endelige utfallet av kampen engang å bli påvirket av kampfiksingen.

– På hvilket nivå er det størst risiko for juks og kampfiksing?

– Det er det samme som i alle sporter: det andre og tredje nivået. Du får en og annen sak på høyere nivå, men det er hovedsakelig på andre og tredje nivå, sier Smith.

Senest for noen uker siden ble et spansk «Counter-Strike»-lag på nasjonalt nivå tatt i kampfiksing.

Juks i fjorårets norske liga

Norsk Tipping satt for første gang odds på e-sport under finalen i Telialigaen i mai, som er å regne som et norsk NM for fire populære dataspill. Nivået i ligaens mest populære spill, «Counter-Strike», ligger et par hakk under det internasjonale toppnivået.

I fjor opplevde Telialigaen, som da het Telenorligaen, at totalt syv personer ble dømt for å jukse i «Counter Strike». Spillerne og bakmennene brukte programvare som gjorde det mulig å oppfatte hvor motstanderne befant seg gjennom lydsignaler, noe som gir et stort overtak.

Tre av de involverte ble utestengt på livstid, fire andre fikk straffer på ett til fem år, ifølge nettstedet Gamer.

Ringsvold i Norsk Tipping sier den statlige tippemonopolisten «anerkjenner at dette er en ny idrett som krever en litt annen type oppmerksomhet enn idretter med et etablert rammeverk».

– Er et norsk NM tilstrekkelig trygt?

– Det er et betimelig spørsmål. Det har vi en ydmyk holdning til, og vi anerkjenner at vi ikke er i mål med å snakke nok om integritet, doping og kampfiksing, svarer Ringsvold.

Da Norsk Tipping inngikk en sponsoravtale med Telialigaen i mars i år, fikk de på plass egne utøveravtaler. Avtalene forbyr blant annet spillerne å gamble på egne kamper. Men det ble ikke gjennomført noen sjekk mellom listen over dataspillere og listen over oddsspillere under finalen i mai.

– Men vår overvåkning ville avdekket om deltagerne selv plasserte større beløp på objektene, sier Ringsvold.

«Drepte Starcraft»

– Enhver som tror dette ikke påvirker e-sports-scenen, er enten naiv eller lukker øynene med vilje, sier Smith i ESIC.

Han beskriver kampfiksing og juks som en eksistensiell trussel for e-sport, og viser til en av de største skandalene fra Sør-Korea og spillet «Starcraft» i 2015–2016. Der koblet en trener spillere med bookmakere, som så rigget kamper. Skandalen fikk ekstra oppmerksomhet fordi spillerne var blant de fremste i verden.

– Det var som om Harry Kane og Sergio Agüero skulle blitt arrestert for kampfiksing, sier Smith.

Mer enn et dusin mennesker ble arrestert. Treneren og tre spiller fikk alle betingende fengselsdommer på 18 måneder.

– Kampfiksing drepte «Starcraft». Det var den største e-sporten tidlig i dette tiåret. Hvor er den i dag? Borte, takket være kampfiksing i Sør-Korea, sier Ian Smith.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.