Den børsnoterte spillprodusenten Funcom femdoblet omsetningen i første kvartal i 2017 sammenlignet med samme kvartal i fjor og landet på 10,9 millioner dollar. Selskapet fikk et driftsresultat på seks millioner dollar, mot et tap på 660.000 dollar året før.
– Vi har levert det beste kvartalet i selskapets historie. De tallene bør kunne snakke for seg selv. Jeg har kjempetro på strategien, sier driftsdirektør Ole Schreiner.
Resultatene ble lagt frem tirsdag kveld og viser først og fremst effekten av selskapets lansering av Conan Exiles i «early access»-versjon, som signaliserer at spillet fremdeles er under utvikling.
Solgte stort i første uke
Det har vært noen turbulente måneder for selskapet etter at aksjekursen nådde sitt toppunkt én uke etter lanseringen av «Conan Exiles». Da var «lille» Funcom, med en markedsverdi på litt over én milliard kroner, en av børsens mest omsatte aksjer.
Spillet solgte 320.000 eksemplarer i løpet av den første uken på markedet og var med det på topplisten på spillplattformen Steam i flere perioder. Funcom meldte senere at alle produksjonskostnadene til «Conan Exiles» ble tjent inn i løpet av den første uken spillet var i salg.
Men i markedet har aksjen fått juling de siste månedene. Kursen er halvert – fra 5,37 kroner på det meste, til rundt 2,6 kroner tirsdag.
Turbulens
Det første kursfallet skjedde da Funcom fortalte at selskapet hadde solgt 160.000 eksemplarer i de tre ukene etter lanseringsuken – halvparten av det spillet solgte i første uke.
Så påviste E24 at et av analyseselskapene som hadde kommet med positive Funcom-analyser bløffet i presentasjonen av eget selskap. Funcom har overfor DN sagt at de ikke kjente til dette.
I slutten av mars solgte storaksjonær og skipsreder Hans Peter Jebsen 20 millioner Funcom-aksjer til 2,84 kroner. Samme dag falt Funcom-aksjen opp mot 15 prosent. Siden har den ligget relativt stabilt mellom 2,5 og 2,7 kroner per aksje.
Rapporterer ikke antall
Antallet solgte enheter var med på å løfte kursen, men er ikke oppført i kvartalsrapporten.
– Vi kommenterer ikke på det detaljnivået, med mindre det er noe ekstraordinært å rapportere. Dette er vanlig for bransjen, sier Schreiner til DN, og viser til omsetningstallene.
Han sier det er normalt at nye spill selger mest i starten, etter lansering, men at Funcom sikter mot nye salgsøkninger i forbindelse med lanseringer på Xbox, PlayStation og sesongsalg. For Conan Exiles står lansering på Xbox på planen i tredje kvartal, mens spillet skal lanseres for Playstation og i fullversjon på pc i første kvartal 2018.
Ansetter flere
Aksjemarkedet får god tid til å fordøye resultatene, men Schreiner vil ikke si hvordan han tror reaksjonen blir når børsen åpner torsdag morgen.
– Min personlige opplevelse er at dette har vært et fantastisk kvartal, det beste jeg har opplevd i min tid i selskapet. Det viser at vi kan når vi har de rette verktøyene tilgjengelig, sier han.
Ved siden av Conan-lanseringene er han spent på lanseringen av spillet Secret World Legends i juni. Han ser også frem til å jobbe med to mindre prosjekter. De er knyttet til Conan-merkevaren, men hva de går ut på, er foreløpig hemmelig.
Selskapet har vært nede i rundt 95 ansatte de siste årene, etter kutt. Nå er det oppe i 110, og planen er er å utvide til mellom 120 og 130 innen utgangen av året, delvis på grunn av de nye prosjektene. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.