Norske tippere ligger helt i front av utviklingen med spill via mobil og nettbrett.

– Vi så allerede ifjor at mobil gikk forbi desktop, sier direktør for distribusjon Morten Eriksen i Norsk Tipping.

I 2014 ble det tippet for 2,3 milliarder kroner via mobil hos Norsk Tipping, mot 2,2 milliarder via pc. Og mens mobilspillingen fortsatt skyter i været, står pc-spillingen stille.

– Hovedveksten skjer på mobil, det er ingen tvil om det. Gjennom fjoråret lå omsetningen vår via pc helt stabilt, mens mobil vokste med 30 prosent, sier Eriksen.

Skal «pushe» kundene

Norsk Tipping begynte allerede ifjor å rulle ut egne spill kun til mobil under fanen til Norsk Tippings nettkasino, Instaspill. Nå vil Norsk Tipping også promotere dagens spill mer aktivt – og rett i lommen på brukeren. Blant annet gjennom pushvarsler.

– Målet fremover er å kunne gi flere en mer personalisert opplevelse. Liker du HamKam, skal vi merke oss det og melde ifra hvor og når HamKam spiller, sier Eriksen.

- Catch-22 for Norsk Tipping

– Jeg er veldig imot pushvarsler, for da nærmer man seg det andre mer aggressive tilbydere gjør, sier Remo Sjonfjell (45).

Han har tidligere fortalt historien om hvordan spillegalskapen red ham samtidig som han var informasjonsrådgiver hos Norsk Tipping. I dag spiller han bare Lotto, har bannlyst seg selv fra Norsk Tippings kasinospill på nett og jobber som kommunikasjonsrådgiver i en annen organisasjon.

– Det er som å ha et kasino i lommen, og du kan spille hvor som helst. På bussen, i bilen og på hytta. Uansett hva folk sier, så gir økt tilgjengelighet økt spilling, sier Sjonfjell.

– Samtidig forstår jeg Norsk Tipping. Det er vanskelig å skulle være enda strengere på mobilen, fordi det øker sjansen for at man jager kunden ut. Det er en «catch-22» for Norsk Tipping. Jeg misunner ikke den som sitter og skal prøve å følge de forskriftene og føringene Lotteritilsynet og departementet legger og samtidig klare å konkurrere med adskillig mer aggressive tilbydere, legger han til.

Også de internasjonale spillaktørene forsøker å kapitalisere på mobilveksten.

– Det har vært mye diskutert i bransjen, hvor mye som kommer av at vi er langt fremme på teknologien, eller om det rett og slett er fordi vi har et kundesegment i den riktige alderen, sier norgessjef Mads Jørgensen i Unibet.

«Vi er i et dilemma»

– Men når muligheten er større og avstanden mindre til tipping enn noen gang. Hva gjør det med nordmenns spillemønster?

– Det er vel ingen tvil om at vi ser mer impulsspilling på mobil, sier Eriksen.

– Er det noe man må passe seg for?

– Helt klart. Vi er i et dilemma hvor vi ønsker at det skal bli så enkelt som mulig å bruke oss samtidig som vi ønsker at det skal være så trygt som mulig, og at kunden skal være godt ivaretatt.

– Og de hensynene sammenfaller ikke?

– Ikke alltid. Men da er policyen vår at ansvarligheten trumfer behovet for å gjøre det enkelt tilgjengelig.

Lager seg vanskelige

Norsk Tipping krever to nivåer med innlogging, med passord og en mobilkode, et id-nivå på linje med for eksempel en bankinnlogging. Den viktigste årsaken til mobilvekst oppgis å være enklere innlogging- og betalingsløsninger. Samtidig må Norsk Tipping balansere det å skulle holde tritt med de internasjonale aktørene og det å unngå problemspilling.

Men i resten av markedet spriker praksisen.

– Det er veldig store forskjeller på hvordan man gjør det blant de utenlandske selskapene. De er ikke en grå masse med én holdning, sier Jørgensen i Unibet.

Mobilregning som kreditt

Svenske Pugglepay, som formidler betalingsløsninger, tilbyr blant annet betaling via mobilregningen.

Løsningen er i bruk hos enkelte internasjonale kasinoer. En slik løsning er å regne som spill for kreditt, og dermed ulovlig, opplyser Eriksen i Norsk Tipping.

Unibet har forbud mot spill på kreditt, og opplyser at selskapet har mange av de samme sikkerhetsmekanismene som Norsk Tipping. Spillere har blant annet mulighet til å utestenge seg selv, Unibet skanner etter problemspillere og tilbyr dem hjelp, og det er flere trinn i betalings- og innloggingsløsningene.

Les hele avisen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.