Å se på andre spille dataspill har vokst til en stor industri, og mange følger sine favoritter gjennom den Amazon-eide tjeneste Twitch. Nå tyder data fra tjenesten på at den voldsomme populariteten til spillet Fortnite kan ha passert toppen, skriver Marketwatch.com.

Analytikere i Piper Jaffray har samlet data fra tjenesten og melder at Fortnite falt 13 prosent til 7,7milliarder tilskuerminutter i august, ned fra 8,88 milliarder i juli. Dette skjedde etter at spillet økte med 74 prosent fra første til andre kvartal i år.

Slike scener sto i august for 7,7 milliarder seerminutter på Twitch, ned 13 prosent fra juli.
Slike scener sto i august for 7,7 milliarder seerminutter på Twitch, ned 13 prosent fra juli. (Foto: Epic games)

- Fortnite fortsetter å dominere Twitch-seertallene, men i august hadde spillet sitt største fall i forhold til måneden før noen gang, skriver analytiker Michael Olson i Piper Jaffrey.

Spillentusiaster ser Fortnite-kamper på storskjerm under Epic Games Fortnite E3 -turneringen i Los Angeles i sommer.
Spillentusiaster ser Fortnite-kamper på storskjerm under Epic Games Fortnite E3 -turneringen i Los Angeles i sommer. (Foto: Christian Petersen/Getty Images/AFP/ NTB Scanpix)

Viser trend

Olson mener disse tallene kan gi en indikasjon om hvilke spill som øker og hvilke som mister fart i markedet.

Dette kunne vært sesongvariasjoner, men spillene til Activision økte samtidig seerskaren med 30 prosent og det nest mest sette spillet, Riot Games sitt "League of Legends" økte med ti prosent til 4,82 milliarder seerminutter i august.

Activision Blizzard økte samtidig sitt publikum med 48 prosent.

Se topp-ti listen her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.