– Dette er en næring som har masse muligheter – muligheter vi ikke klarer å utnytte i Norge, sier kulturminister Trine Skei Grande (V).

Canada har 36 millioner innbyggere, USA nesten ti ganger flere. Likevel er den kanadiske spillindustrien verd halvparten av den amerikanske, viser offisielle tall.

Kulturminister Trine Skei Grande (V) konstaterer at det er desto lenger frem for det norske motstykket. Forrige uke besøkte hun lokale spilldesignere og bransjefolk under den internasjonale filmfestivalen i Toronto, Canada, for å høre hva Norge har å lære av den kanadiske spillindustrien.

– Spillindustrien vår er kjempeliten målt mot potensialet. Vi har mange utdannelser – vi øker med noen tusen studenter på ikt hvert år. Men vi klarer ikke å konvertere det til denne industrien, erkjenner Grande.

Svensk overtak

Virke Produsentforeningen la i fjor frem en rapport som fortalte at den norske spillbransjen årlig omsetter for 358 millioner kroner. Til sammenligning viser en fersk rapport fra Sverige at bransjen der drar inn nærmere 15 milliarder.

– De kreative næringene vokser i alle land som ligner oss. Da må vi legge til rette for at de vokser i Norge også, sier kulturministeren, som har hentet inspirasjon i Gamma Space, et spillorientert kontorfellesskap på Torontos trendy vestside.

Det kanadiske selskapet Snowman sikret 25 millioner nedlastinger med den første «Alto»-versjonen. I spillet styrer du en snøbrettkjører som skal gjøre forskjellige triks for å oppnå flest mulig poeng.
Det kanadiske selskapet Snowman sikret 25 millioner nedlastinger med den første «Alto»-versjonen. I spillet styrer du en snøbrettkjører som skal gjøre forskjellige triks for å oppnå flest mulig poeng. (Foto: Skjermdump fra Altos Adventure)

Inputen kommer blant annet fra Snowman, selskapet bak salgssuksessene «Alto’s Adventure» og «Alto’s Odyssey».

– Én ting som slår meg når de beskriver innovasjonshistoriene sine her, er at vi i Norge i dag har en måte å investere i næringslivet på som ikke passer denne typen næringer, sier Grande.

Hun mener større grad av prosjektfinansiering er veien å gå.

– Det handler ikke bare om spillindustrien – det handler om alle kreative næringer. En mer prosjektfinansiert investeringsplan – der du ikke går inn som eier eller deleier i en bedrift, men som deleier i et prosjekt i en bedrift – tror jeg er en av nøklene for å få dette til å ta av. Utfordringen er at norske investorer ikke vet hva det innebærer. De kan ikke investere i åndsverk, fordi de vet ikke verdien av det. Norske penger må få den kompetansen, fremholder hun.

«Økosystem»

Ifølge Gamma Space-direktør Henry Faber har kanadierne vært ledende i skjæringspunktet mellom teknologi og kunst siden 60-tallet.

– Vi bakkes opp av myndighetene så vel som befolkningen. Ontario er spesielt heldig, fordi regionen bidrar med alt fra skatteincentiver til markedsførings- og eksportstøtte, sier han.

Metropolen Toronto har imidlertid urban-kulturelle fortrinn som blir vanskelig å matche hjemme.

– Det er en by som er stor og sammensatt nok til å konkurrere med New York, Chicago og San Francisco, samtidig som den ennå er rimelig og tilgjengelig. Da får du folk som er villig til å eksperimentere og jobbe sammen som et samfunn. Dette er grasrotforankret. Jeg tenker på det som et økosystem, sier Faber.

Vil ut i verden

Etter å ha brukt ti millioner kroner på eksportprogrammet Spill ut i verden i 2016-17, har den norske regjeringen bevilget fem millioner kroner til samme formål i 2018. Det kommer i første omgang tolv av landets rundt 180 spillselskaper – ikke få av dem enkeltpersonforetak – til gode.

Spillansvarlig Kaja Hench Dyrlie i Norsk filminstitutt mener midlene har gitt resultater.

– Vi har oppnådd økt salg og økt kunnskap. En viktig del av Spill ut i verden var at deltagerne skrev under en taushetsavtale for å kunne dele alt, for det finnes masse kompetanse i Norge. Men selskapene er små, så alle har ikke all kompetansen, sier hun.

– Spill-Canada opplever eventyrlig vekst. Hva er de norske ambisjonene, kulturminister Grande?

– Vi har masse muligheter i spillbransjen, uten at jeg har satt noe tall på det. Jeg ser at vi er blitt dyktigere på film, samt at vi er fjerde største popnasjon i Europa. Så vi er på vei – og begrunnelsen min for å dra hit er å finne ut hvilke politiske grep vi bør ta for å dytte disse næringene videre. Det handler om både å skape arbeidsplasser og næringsliv, men også om å skape bedre inntektsgrunnlag for Kunst-Norge.

Vant «lotteriet»

Enn så lenge heller Snowman-produsent Andrew Schimmel kaldt vann i årene på gjestene sine. Uansett finansierings- og investeringsmodell finnes få garantier på spillfronten.

– Det føles rart å representere et så vellykket studio, vedgår han overfor DN, etter å ha sikret 25 millioner nedlastinger med den første «Alto»-versjonen.

– Du sitter alltid med et snev av «trenge-seg-på-syndrom», siden det er en ørliten andel som står for 99 prosent av inntjeningen. Med andre ord er det et element av lotteri over alt sammen.

Tivoliposer

Selv om spillindustrien opplever sterk digital vekst i verden, har flere spillelementer møtt hard motbør det siste året. DN skrev i august at såkalte forundringspakker – mest kjent som lootbokser – er blitt noe av det mest lønnsomme til spillselskaper som Electronic Arts, som står bak Fifa-spillene.

– Dette fantes da jeg var liten, også. Da het det «lykkeposer» på tivoli, sier kulturminister Grande.

I Fifa inneholder disse pakkene spillekort med diverse fotballspillere, som man videre kan spille med i fotballkamper i Fifa. Den raskeste måten å skaffe de beste spillerkortene på er å kjøpe forundringspakker for ekte penger.

– Jeg mener dette er et felt som trenger mer internasjonal lovgivning og forbrukerrettigheter. Men vi huske på at her ligger det mye forbrukermakt allerede, fortsetter hun.

Ifølge Grande må den samlede spillbransjen strekke seg etter et «kvalitetsstempel», noe kanadierne angivelig er flinke til.

– Vi har konfrontert flere av spillselskapene her om hvordan de henter inn persondata, og om hvorvidt de selger dem. Og da sier de store at hvis du begynner med det, da mister du troverdigheten i markedet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Her laget tre menn en allianse høsten 2008
Bli med på historisk sightseeing på Wall Street
01:54
Publisert: