I årevis har utenlandske spillselskaper brukt alle triks i boka for å unngå reklameforbudet, mens talspersonene deres ganggang har sammenlignet det norske monopolsystemet med «Nord-Korea».

Nå forsøker de en ny, mer moderat linje, frontet av to – vel ansette – forsvarere av spillmonopolet som har byttet side.

– Jeg skal ikke sitte og forsvare alt som har skjedd, sier generalsekretær Carl Fredrik Stenstrøm i Norsk bransjeforening for onlinespill (NBO), spillselskapenes nystartede lobbyorganisasjon.

Mandag presenterte han et nytt sett med regler som skal gi mer ansvarlig oppførsel fra spillselskapene, under et pr-arrangement for politikere og presse på Youngstorget i Oslo.

– Det etterlatte inntrykket til en del er at man fremstår som cowboyer, medgir Stenstrøm.

– Så er spørsmålet om kritikerne eller selskapene selv har skapt det inntrykket. Det er nok litt todelt, begge har litt skyld, fortsetter han.

Stenstrøm gikk i januar fra jobben som kommersiell direktør i Norsk Rikstoto. En overgang som fikk ekssjefen hans til å uttale: «Jeg skal gjøre alt som står i min makt for å sørge for at han blir arbeidsledig igjen.»

Ros fra Høyre-representant

NBOs mål er å få gjennom en lisensmodell, hvor de utenlandske spillselskapene får operere ved siden av Norsk Tipping og Riksoto. Og den nye pr-offensiven har allerede vunnet gehør hos noen beslutningstagere.

– Dette vitner om en bransje som nå samler seg og vil møte det offentlige ordskifte på en konstruktiv måte, har stortingsrepresentant Tage Pettersen (H) uttalt på sin Facebook-side.

Han er idrettspolitisk talsmann og har åpnet for at Høyre kan bevege seg fra monopol, som er vedtatt i regjeringsplattformen, til lisensmodell.

Generalsekretær Carl Fredrik Stenstrøm i NBO på scenen under mandagens arrangement.
Generalsekretær Carl Fredrik Stenstrøm i NBO på scenen under mandagens arrangement. (Foto: Berg-Rusten, Ole)

Får kritikk for å være vagt

Da rådgiver Per Tøien i Norsk Idrettsforbund gikk på scenen, fyrte han kjapt av en bredside mot spillselskapene:

– De utenlandske spillselskapene har ødelagt for seg selv. Hvem er det som egentlig snakker? I 20 år er det ikke gjort noen ting på ansvarlighet. Er en «code of conduct» bare å pynte brura? Jeg håper ikke det, men det er et spørsmål man må stille seg. Vil den matche det som allerede finnes for Norsk Tipping? Burde ikke første punkt være «vi skal respektere norsk lov»?

Fra VG-kommentator Leif Welhaven fikk de nye reglene kritikk for å være vage.

– Skal man ha legitimitet, er dette kanskje et steg i riktig retning, men man burde gå mye lenger. Det fremstår som litt tom retorikk i mine ører, sa han under arrangementet.

– Den er for svak. Den skal videreutvikles, svarte Stenstrøm om regelboken.

Han mente samtidig at reglene representerte et betydelig fremskritt og pekte på at NBO kun har vært i drift i 20 dager.

«For tidlig å si»

Stenstrøm sier han forventer å bli møtt med en rekke kritiske spørsmål om måten spillselskapene markedsfører seg på.

– For meg blir det viktig å ta med dem tilbake til medlemmene og diskutere dem, sier han.

Han har foreløpig få konkrete lovnader om at spillselskapene vil stoppe markedsføring Lotteritilsynet tidligere har kritisert.

– Kommer spillselskapenen i NBO fortsatt til å knytte til seg norske kjendiser som ambassadører?

– Det kommer de til å gjøre.

– Kommer de til å fly brukere ut av landet på fester og arrangementer, som så brukes som markedsføring?

– Det vet jeg ikke.

– Kommer spillselskapene i NBO til å opprette stiftelser for å få grasrotandeler?

– Jeg leste om den ene. Jeg må bare si, fra bransjeforeningen, så må vi unngå det. Jeg vil bevege medlemmene i en retning.

– Kommer spillselskapene i NBO fortsatt til å omgå reklameforbudet ved å reklamere mot nordmenn vi Facebook, Instagram, Snapchat og tv sendt fra utlandet?

– Det er for tidlig å si.

I 2015 kjøpte Unibet reklameplaktaplass rett bak Magnus Carlsen under VM i hurtigsjakk i Tyskland, som kun NRK og VG sendte direkte fra.

– Kommer spillselskapene i NBO fortsatt til å kjøpe plass på reklameplakater i programmer som sendes på NRK?

– Det kan fortsatt hende.

– Kommer spillselskapene i NBO fortsatt til å opprette veldedighetskampanjer og «drømmedager» for å komme rundt reklameforbudet?

– Det er for tidlig å si. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.