– Vi er ikke fornøyd med dette, men vi er ikke overrasket heller, sier direktør Atle Hamar i Lotteritilsynet.

Han leder arbeidet med å holde utenlandske spillselskaper ute fra det norske markedet, men kjemper i motvind.

Fra august i fjor til juni i år gjorde utenlandske spillselskap reklamekjøp på tv tilsvarende 866 millioner kroner i bruttopriser, ifølge nye tall fra Medietilsynet.

Tallene baserer seg på tv-kanalenes prislister. Det er vanlig at reklame selges med store rabatter og de reelle summene vil derfor sannsynligvis være lavere. Utviklingen levner likevel liten tvil om at reklametrykket fra utenlandske spillselskaper øker: Summen er mer enn dobbelt så høy som for fire år siden.

Pengene ender opp i et tusentall reklameinnslag – hver dag.

I 2015 gjorde Lotteritilsynet og Medietilsynet en kartlegging av omfanget av tv-reklame på 12 utvalgte kanaler og fant 1457 tv-reklamer for utenlandske spillselskaper innenfor ett døgn. Alle reklamene var rettet mot nordmenn.

– Når reklametrykket nærmer seg en milliard norske kroner, da har dette et omfang som er så stort at selvsagt har en virkning på folk, sier Hamar.

– Dette er det vi jobber hardt hver eneste dag for å gjøre noe med, sier direktør Atle Hamar i Lotteritilsynet om økningen i tv-reklamen fra utenlandske spillselskaper.
– Dette er det vi jobber hardt hver eneste dag for å gjøre noe med, sier direktør Atle Hamar i Lotteritilsynet om økningen i tv-reklamen fra utenlandske spillselskaper. (Foto: Bent Are Iversen/Firda)

Sender ut 460 varsler

I kampen mot nettreklame har Lotteritilsynet vunnet flere seiere siden de i fjor begynte å kontakte norske selskaper som slipper til reklamen på nettsidene sine.

Denne uken sender Lotteritilsynet ut varsler til 460 nettsider med pålegg om å stoppe annonsering for utenlandske spillselskaper.

– Folk retter seg etter pålegg. De skjønner at om ikke de gjør det, får de en anmeldelse, sier Hamar.

Tilsynet har også begynt å oppsøke mediebyråer som formidler spillreklame og utreder nå muligheten for å få telekomselskaper til å blokkere ip-adressene til utenlandske spillselskaper.

Den samme taktikken har vært brukt i forsøk på å få bukt med piratkopiering, med varierende hell.

Men tv-reklame har det vært vanskeligere å få gjort noe med, takket være et smutthull som lar kanaler som lar tv-kanaler som Fem, Vox, TV3 og Viasat sende fra London. Da gjelder reglene i landet man sender fra. Slik kan spillselskaper som Betsson-gruppen, Comeon og Unibet reklamere i Norge.

I den opprinnelige artikkelen sto det at også kanalen Fox sender spillreklame. Kanalen sluttet med spillreklame i november 2015, opplyser selskapet Fox Europe.

Over ti års kamp

I fjor varslet kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) en ny offensiv mot spillereklame fra utenlandske selskaper da hun la frem en stortingsmelding om norsk spillpolitikk. Med det føyde hun seg inn i en lang rekke av norske politikere og tilsynsmyndigheter som har varslet lignende ting over en periode på over ti år.

  • I 2007 bestemte EU seg for å fjerne forbudet mot reklame for alkohol og pengespill. EØS-landene, deriblant Norge, gikk sammen og ba om at EU måtte beholde unntaket. Protestene ble ikke hørt.
  • I 2009 undersøkte Medietilsynet og Lotteritilsynet mulighetene for å stanse pengespillreklame på tv. Daværende kulturminister Trond Giske (Ap) tok kontakt med britiske myndigheter, siden 99 prosent av all reklamen som omgår forbudet sendes fra Storbritannia. Initiativet førte ikke frem.
  • I 2013 tok daværende statssekretær Mina Gerhardsen kontakt med britiske myndigheter og forsøkte å få britene til å bruke sitt eget regelverk for å begrense spillreklame rettet mot Norge. Initiativet førte ikke frem.
  • I 2015 ble det i etterkant av Lotteritilsynet og Medietilsynets kartlegging sendt nye henvendelser til britiske, nederlandske og spanske myndigheter. To spanske tv-kanaler stoppet reklameringen. I Nederland og Storbritannia oppnådde man ingenting.
  • Det foreløpige siste fremstøtet kom i 2016. Da forsøkte Lotteritilsynet å gå om britiske tilsynsmyndighetene for pengespill og lotteri.
Kulturminister Linda Hofstad Helleland er den seneste i en lang rekke politikere som har varslet fornyet kamp mot utenlandsk spillreklame.
Kulturminister Linda Hofstad Helleland er den seneste i en lang rekke politikere som har varslet fornyet kamp mot utenlandsk spillreklame. (Foto: Øyvind Nordahl Næss)

– Vi får full forståelse hos våre kolleger i britiske Gambling Commission (tilsvarende norske Lotteritilsynet journ.anm.). Men så er saken at de ikke har myndighet til å gå inn i mediesektoren. Saken ligger nå mer hos Medietilsynet. De følger opp saken mot engelske myndigheter, forteller Hamar i Lotteritilsynet.

– Etter ti år med forsøk. Er dette en håpløs kamp?

– Nei, det er ikke en håpløs kamp. Det blir interessant å følge utviklingen i Europakommisjonen fremover og hvilken innretning EØS-direktivet får. Det er signaler som tyder på at det foregår en debatt i EU om å gi nasjonale større muligheter til å gjøre unntak i lovgivningen. Håpet er at det kan gjøre det mulig å nekte tv-reklame rettet mot Norge. (Vilkår)

Infiltrering