Microsofts åttendegenerasjon spillkonsoll Xbox One ble lansert i USA og deler av Europa i november ifjor, men lanseringen i Norge og flere andre land ble utsatt til september i år. Konkurrenten, Sonys PlayStation 4 kom ut i Norge i november ifjor, og PS4 har vært enerådende i nesten et år.

Les også Satser alt på Lego-klosser

På den tiden har Sony solgt 10 millioner PlayStation 4 globalt, og over 100.000 i Norden. Microsofts utfordring er at mange av dem som ønsket seg ha en ny konsoll i løpet av det siste året, kanskje valgte en PS4 fordi den var den eneste tilgjengelige i norske butikkhyller.

Denne julen viktigst

– Vi er ikke veldig bekymret selv om vi er 10 måneder etter, sier kategoriansvarlig for Xbox hos Microsoft Norge, Tommy Limnell Holm, etter lanseringen av Xbox One fredag.

Han mener slaget om konsollmarkedet først vil stå denne julen.

– Vi tror at det er denne julen som er mest toneangivende for Norge, og vi er glade for å være med i konkurranse med PS4. Det er nå og fremover vi kan måle konkurransen. Det blir spennende å se salget, og vi har god tro på at vi vil selge mye, sier Limnell Holm.

Konkurrerer med seg selv

Både PS4 og Xbox One koster i underkant av 4000 kroner. Men det er salg av spill til kjøperne av konsollene som er det som gjør det lønnsomt å utvikle nye, topp moderne konsoller. For Sony og Microsoft er det derfor viktig å få så mange nye konsoller ut i markedet, slik at de har mange å selge spill til. Men Microsoft må ikke bare overbevise nye kunder om å velge Xbox One, det finnes allerede en stor bøling med spillere som bruker Xbox 360, forrige generasjons konsoll. Denne konsollen er ikke like teknologisk avansert, men det lages fortsatt massevis av gode spill til den. I dag er det anslagsvis 350.000 som fortsatt spiller spill på Xbox 360 i Norge.

– Vi kommer fortsatt til å selge Xbox 360, men til en annen målgruppe enn Xbox One. Xbox One er en ny konsoll og generasjon, og den beste opplevelsen, men det er fortsatt kjempemorsomt å være på Xbox 360, sier Limnell Holm.

«Ville ikke likt det»

Sonys sjef for Playstation i Europa, Jim Ryan, sliter med samme problemstilling. Mange spillere er fortsatt godt fornøyd med sine PlayStation 3-spillemaskiner. Likevel har PS4 solgt godt.

– Vi annonserte i august at vi har solgt 10 millioner PS4. Vi ligger langt foran det vi forventet når det gjelder salget, og vi tar ikke foten av gassen, sier Ryan til DN

Han tror ikke Microsoft er glade for å halse etter Playstation i Norge.

– Forrige gang lanserte vi Playstation 3 to juler etter Xbox 360 ble lansert. Så jeg har vært gjennom det det vil si å ligge etter, og jeg ville ikke likt å gjøre det igjen. Men vi har levd med konkurransen fra Xbox One i USA og andre land i Europa, og vi tar konkurransen på alvor, sier Ryan.

– Det er fint å ha ti måneder ledelse, men det er også viktig at Xbox One vill være med på å øke størrelsen på hele markedet, noe som igjen betyr mer oppmerksomhet og mer plass i butikkhyllene for begge konsollene, sier Ryan.

Spillene avgjør

Xbox One og PlayStation 4 er mer en bare spillemaskiner. De er høyteknologiske mediesentre koblet til internett, med videochat som kan spille musikk, video og dele innhold fra spill med andre spillere live. Fredag annonserte TV 2 at de vil være på plass med sin nett-tv-tjeneste TV 2 Sumo på Xbox One. Men på tross av svært avansert teknologi, så er både Microsoft og Sony klar over at den viktigste salgsfaktoren er hvor gode spillene er.

– Det er spillene som gjør at vi selger bra til jul, sier Limnell Holm.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.