Kindreds Rolf Sims mener i et innlegg i DN onsdag at Norsk Tipping bør legge fram en detaljert oversikt over våre samlede kostnader til markedsføring. Det bør ikke forundre ham at Norsk Tipping ikke kan gi ut detaljinnsikt om vår egen markedsoperasjon. Det har skjedd ting i pengespillmarkedet de siste ti årene som gjør at slik transparens ikke lenger er mulig.

Alt dette vet Sims, en av Norsk Tippings tidligere kontaktpersoner i Kulturdepartementet, veldig godt. I hans nye rolle som talsmann for pengespillgiganten Kindred forstår vi selvsagt at han ønsker seg et detaljert innsyn i avtaler vi har med andre markedsaktører. Det kommer han ikke til å få. Kulturdepartementet og Lotteritilsynet får imidlertid alt det innsyn de til enhver tid måtte ønske.

Tonje Sagstuen
Tonje Sagstuen (Foto: Thomas Haugersveen)

Vi kan imidlertid berolige Sims med at markedsaktivitetene våre på tv, radio, sosiale medier, nettaviser, skjermer hos kommisjonær og så videre utøves innenfor summen på 324 millioner kroner som han har funnet i vår årsrapport.

De 93 millioner kronene vi bruker på sponsor- og kommunikasjonsaktiviteter inkluderer avtaler med aktører innen idrett, kultur og humanitær sektor. Inkludert aktivering. Han kan lese om dem alle på våre hjemmesider.

Sims skriver videre at Norsk Tipping økte sin synlighet på tv med 71 prosent fra 2017 til 2018. Tallet er 59 prosent. Vår totale markedsinvestering økte med 0,3 prosent fra 2017 til 2018. Med andre ord, vi flyttet penger fra andre aktiviteter og over på tv. Vi økte ikke reklamebudsjettet med 59 prosent.

Norsk Tippings oppdrag er å markedsføre nok til å kanalisere norske spillere inn til et lovlig tilbud. Den kampen er for øyeblikket knallhard. Det koster penger å få folk til å velge lotterier fremfor kasinospill markedsført av selskaper fra Malta. Kasinospill er spillene forbundet med høyest risiko for å utvikle pengespillproblemer. Disse reklamerer ikke Norsk Tipping for.

415 millioner kroner til reklame og sponsoravtaler tilsvarer cirka fem prosent av våre netto spillinntekter på over åtte milliarder kroner i året. Det er ingen urimelig andel for et selskap på vår størrelse. Samtidig vurderer vi til enhver tid vårt markedstrykk. Vi skal ikke reklamere mer enn vi må for å løse oppdraget vårt.

Norsk Tippings markedsaktiviteter drives i henhold til både norsk og europeisk regelverk, under strengt tilsyn. Vår målsetning om å bygge breddemarkedet for å sikre en moderat utvikling i pengespillmarkedet er godt forankret hos tilsyn og myndigheter. Vi står trygt i det vi gjør.

Samtidig er det ikke vanskelig å forstå dem som synes at volumet av pengespillreklame i sum er altfor høyt. Likevel er det ironisk at angrepet rettes mot den eneste aktøren som faktisk har lov til å reklamere for pengespill i Norge. Like pussig er det at kritikken skal komme fra en representant for et konsern som har mer enn halvparten av inntektene sine fra land der de ikke har lisens til å selge pengespill.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.