– Det har aldri blitt solgt så mye sportsutstyr i første kvartal som i år, sier administrerende direktør Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening.

Innrapporterte tall fra kjedene viser at det ble solgt sportsutstyr for over 3,2 milliarder kroner i første kvartal, mot 2,9 milliarder i fjorårsperioden. Dette innebærer en økning på solide 10,6 prosent.

Trond Evald Hansen sier at det ikke er mange bransjer som er like opptatt av været som nettopp sportsbransjen, og årets supervinter bidro definitivt til de knallsterke omsetningstallene i januar, februar og mars.

Det sentrale Østlandet er «motoren» i sportsbransjen, og vinteren startet tidlig med snø og kulde før jul. En god del vintersportsutstyr ble dermed solgt allerede i forbindelse med julehandelen.

Skiinteressen i Norge står sterkt, ifølge Hansen, og særlig ble det solgt mye felleski. Prognosene som ble lagt før vinteren, med et skisalg på cirka 320.000 par langrennsski, ble kraftig slått.

Felleskifeber

– Vi anslår at det ble solgt cirka 380.000 par ski når vi summerer året. Det er ikke helt som toppårene 2009/10 og 2010/11-sesongene, men det er likevel solid. Cirka 80 prosent av skisalget var fellesski. Paradoksalt nok skjedde dette samtidig som vi hadde en skivinter som inviterte til tynne lag med Blå Swix, sier Hansen.

Sport 1-sjef Ole Henrik Skirstad kan bekrefte at første kvartal ble et knallkvartal:

– Ja, det har vært en fantastisk vinter også for oss. Det ble all-time high, det, sier han til DN.

Han opplyser at Sport 1 omsatte for 655 millioner kroner i årets første kvartal, noe som utgjør en vekst på formidable 16,8 prosent sammenlignet med fjorårsperioden.

– Det gir en markedsandel på 20 prosent, noe vi aldri har hatt før, sier Skirstad.

All-time high for Sport 1

Sport 1-sjefen sier at det er blitt solgt unna enormt mange par felleski i vinter, samtidig som det også har vært svært bra salg av langrennsutstyr generelt, alpint utstyr og tekstiler.

– Nå skal det sies at første kvartal i fjor var et ganske dårlig kvartal, men tallene våre er uansett sterke. Når vi har regnet på det, har vi hatt 7,3 prosent organisk vekst sammenlignet med 2016-tallene, så det er ingen tvil om at 2018-vinteren var helt topp, sier Ole Henrik Skirstad.

Norsk Sportsbransjeforening er en interesseorganisasjon for sportsbransjen i Norge. Tallene viser kun sportskjedenes omsetning. Basert på beregninger gjort på 2016-tallene, står sportskjedene for om lag 80 prosent av alt salg av sportsutstyr.

Omsetning per kvartal i sportskjedene

(Kilde: Norsk Sportsbransjeforening)(Vilkår)

Eldar Sætre om Equinors lønnsomme Troll
Eldar Sætre forteller om en enorm lønnsomhet på Troll-feltet.
01:08
Publisert: