Nordmenn fortsetter å bruke mer penger enn noensinne på sportsartikler. Salget har igjen vist oppgang i hvert kvartal i år. 

I tredje kvartal ble det solgt sports- og friluftslivsutstyr for 3,4 milliarder kroner. Fire produktkategorier skiller seg ut som trendvinnere i år.

– Elsykkel har en voldsom vekst. Bransjens tall viser en årlig vekst på 100 prosent hvert år siden 2012. I 2016 ble det solgt 40.000 sykler. Taperne innen sykkelmarkedet er dyre terrengsykler av den typen den såkalte «birkensyklisten» bruker. Sykler til over 50.000 har stoppet litt opp, eller det selges en god del mindre, sier Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Sportsbransjen.

Fjelltur og feller

Han fremhever også felleski som årets salgsvinner på skifronten. I et marked som har hatt rundt 300.000 solgte ski, utgjør nå felleskiene trolig i løpet av denne vinteren 100.000 par. Skiene er nå også blitt utviklet som racingski, og alle de store aktørene satser på konseptet med ski som sitter uten at smøring må til.

– I tillegg har «hiking»-markedet vokst veldig. Lette sko å gå i fjellet med, tekniske klær (Gore-Tex) og alt det utstyret friluftslivet inviterer til, gikk veldig bra i sommer. Det er jo godt samsvar med tallene fra DNT, som viser stor trafikk i fjellet. Valutaen hjalp litt til med denne trenden. Det er billigere å feriere i Norge, sier Hansen.

Tekno-trend

Randonee-ski er også i stadig vekst og utgjør omkring 13 prosent av det totale skisalget, der ski for bakkekjøring har det store grepet om massene. Nå også i økende grad etter at flere anlegg tilbyr skiføre halve året.

– Én ting til som er i stor vekst, er alle de teknologiske «duppedittene» som pulsklokker med alle mulige gps-, kalori- og skrittmålinger, som hjelper folk til å få mer kunnskap om den enkeltes aktivitet og innhold og effektivitet i treningsøkten. Polar og Garmin er de største i markedet. Jeg vil tro det er en del slike ulike varianter under juletreet i år også, sier Hansen.

Han peker på at også løpsmarkedet viser fortsatt vekst, noe som også kan måles på deltagelsen i en del store konkurranser som har solid deltagelse. Spesielt øker løpeskosalget for kvinner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Elsykkel vs. landeveissykkel: Slik gikk det i motbakkerittet
Vi lot to medlemmer av Holmenkollen Cykleklubb konkurrere om hvem som kom først til Tryvann. En på elsykkel og den andre på landeveissykkel. Se hvordan det gikk.
02:02
Publisert: