Denne dyrebutikkjeden har gått fra én til 51 butikker på fem år

Hundespa. På Storo Storsenter har Musti både butikk og dyrespa for firbente. – Det har tatt helt av. Det er nesten er umulig å finne ledige timer, sier Erik Ringen Skjærstad i Musti. Alle foto: Anita Artntzen

I en tid der alle snakker om butikkdød har dyrebutikkjeden Musti i snitt åpnet et tosifret antall nye butikker hvert år. Et av suksesskriteriene har vært å sette ut administrative oppgaver, slik at selskapets ansatte kan konsentrere seg om kjernevirksomheten.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

– Musti har vært et lite eventyr. I snitt har vi åpnet én butikk i måneden i fem år, og det må man jo si er ganske bra, sier Erik Ringen Skjærstad, administrerende direktør i dyrebutikkjeden. Han er på besøk hos Musti på Storo Storsenter og hilser på butikkens to firbente gjester.

I dag har kjeden 51 butikker spredt over hele landet og Skjærstad og selger alt fra katteleker og hundefôr til kaninbur og hamsterhjul for flere hundre millioner kroner.

– Vi har ingen planer om å senke tempoet, sier han.

VEKSTRAKETT. Musti har på fem år gått fra en håndfull ansatte til rundt 375 ansatte. For å sikre god personalhåndtering og ryddig lønnshåndtering fikk de Accountor med på laget.

Outsourcer lønn

Før 2016 var Musti ukjent for de fleste nordmenn, men Erik Ringen Skjærstad så et stort behov i markedet, og etablerte Musti i Norge – et datterselskap av Nordens største dyrebutikkjede.

– Det var ustrukturert i starten og vi gjorde vi alt vi kunne for å få dette opp og stå. Personalhåndtering og lønn var litt armer og bein, men i dag har vi heldigvis en svært ryddig drift med gode rutiner, mye takket være våre gode samarbeidspartnere, blant annet når det gjelder lønn, forteller Skjærstad.

Musti har i dag har rundt 375 ansatte og for å sikre forutsigbarhet har selskapet overlatt lønnshåndteringen til Accountor, Nord-Europas største selskap innen regnskap- og rådgivingstjenester. For Skjærstad er det ikke et alternativ at selskapet håndterer lønningene selv.

– Spesielt det siste året, med nye regler, permisjoner og retningslinjer, har det vært fort gjort å miste overblikket. På toppen av dette har vi vokst med tolv butikker og nesten hundre medarbeidere. Du skal ha tunga rett i munnen for å løse alle administrative oppgaver selv, og da er det veldig greit at Accountor tar seg av lønn, sier han.

Dette er Musti

– Musti ble etablert i Norge i 2016 og er en del av MustiGroup, Nordens største dyrebutikk-kjede.

– Kjeden har 310 butikker i Norden.

– I Norge har Musti 51 butikker og om lag 375 ansatte og har på kort tid blitt markedsleder i norsk faghandel.

Eksplosiv vekst

Årsakene til Mustis store suksess tror Skjærstad skyldes at selskapet raskt har klart å ta posisjon i markedet og spre kjennskap om hva kjeden står for. Men han forteller også om en naturlig medvind i kjæledyrmarkedet som har ført til økt etterspørsel.

– Kjæledyrene våre er en mye større del av familien nå, sammenlignet med for noen tiår siden, og det fører til at vi bruker mer penger på både utstyr og fôr. Våre firbente har gjerne 3-4 halsbånd, egen bekledning, leker, myke senger og allergivennlig fôr, og vi trekkes mot faghandelen for det er der kompetansen ligger, sier Skjærstad.

Han peker også til koronapandemien som en indirekte årsak til selskapets store vekst det siste året. Da landet stengte ned i midten av mars 2020 ble også flere ansatte hos Musti permittert og butikkene fikk reduserte åpningstider, men få dager senere eksploderte etterspørselen.

– Alle skaffet seg valper og kattunger, og disse kundene sto kø hos oss for å kjøpe utstyr og fôr. Vi måtte skynde oss for å få folk tilbake i butikk for å møte den store pågangen, forteller han.

Skjærstad har sett fenomenet tidligere, også under finanskrisen i 2008 økte dyrebutikkjedens salg i de nordiske landene.
– Når det blåser der ute, vender vi oss mot det som er trygt, slik som familie, hjem, hage og kjæledyr. Derfor vokser varehandelen i disse kategorien, sier han.

Dog breed, Carnivore

POPULÆRT. Salget av alt fra katteleker og hundefôr til kaninbur og hamsterhjul er god butikk for Musti. Under pandemien gikk etterspørselen i været.

Nær samarbeidspartner

– Det har vært spennende å få være med på Mustis reise, sier Odd Ingvar Helgesen. Han er salgs- og markedsdirektør i Accountor, som har håndtert dyrebutikkjedens lønn siden 2018. Selskapet tilbyr tjenester innen regnskap og økonomistyring, lønn, HR og rekruttering og er tett på kundene med om lag 70 lokalkontorer i hele Norge.

– Ved å la kunden konsentrere seg om kjernevirksomheten sin, mens vi løser basisoppgaver som lønn og regnskap, bidrar vi til at næringsliv over hele Norge har best mulig forutsetning for å lykkes. Lønn er en hygienefaktor som de ansatte stort sett ikke skal tenke på, det skal bare fungere og bli utbetalt en fast dag i måneden, sier Helgesen.

Dress shirt, Smile, Beard, Jaw, Sleeve, Gesture, Collar, Suit

Stødig partner. – Vi er en stabil og forutsigbar samarbeidspartner. Du tøyser ikke med lønnen til folk, sier Odd Ingvar Helgesen i Accountor. Foto: Accountor

Råd til andre i vekst

Odd Ingvar Helgesen har selv vært daglig leder i flere bedrifter tidligere og er ikke i tvil om hva han hadde valgt dersom han kulle lede i et selskap igjen.

– Lønn er noe av det jeg raskest hadde vurdert å sette ut, for det er nok av andre viktige oppgaver å ta seg til i en bedrift, uansett størrelse. Du ønsker ikke å lure på om dine ansatte får utbetalt korrekt lønn til riktig tid, det blir det fort trøbbel av. Ustabil lønnsutbetaling kan føre til stor usikkerhet og gi et useriøst inntrykk, sier han.

Accountor

– Accountor er Nord-Europas største aktør innen regnskap-, lønn- og rådgivingstjenester.

– I Norge har selskapet om lag 600 medarbeidere fordelt på 70 kontorer og lokasjoner, fra Mandal i sør til Svalbard i nord. Dette sikrer en lokal tilstedeværelse som gir dyp forståelse for kundenes virksomhetsområder

– Accountor har spesialkompetanse innen bransjer som butikkjeder, konsulentvirksomheter, landbruk, bygg og anlegg, fiskeri og arkitekter, og har mer enn 11.000 kunder.

Til bedrifter som vurderer å sette ut lønn eller regnskap har Helgesen følgende råd:

– Velg en partner som har tilstrekkelig kapasitet, slik at kundeforholdet ikke blir personavhengig. Som kunde ønsker du ikke at det blir ditt problem hvis konsulenten din er syk eller slutter, men du ønsker heller ikke å møte en ny saksbehandler hver gang du tar kontakt. Hos oss har vi funnet en god balanse. Alle våre kunder får personlig oppfølging og en egen konsulent, men samtidig har vi et stort team med bred kompetanse og ekspertise som stepper inn ved behov, sier Helgesen, som er spent på Mustis suksess i tiden fremover.

– Vi ønsker å bidra så mye vi kan til at de kan fortsette suksessen. Vi har kjørt et veldig stabilt team for Musti fra dag én, og det tror jeg de opplever som en fordel. Systemet vi bruker er fullt skalerbart så det er bare å vokse, sier han.

Likte du denne saken?