Det rare rekordåret

Både innholdsprodusent Steffen Sundt (t.v) og salgsleder Anna Sköld startet som nye i AJ i løpet av koronaåret. Daglig leder Amund Tangen (t.h.) har ofte med hunden Nansen på kontoret, som fungerer som teamets store humørspreder. Foto: Alexander Benjaminsen

Koronasituasjonen har tvunget AJ Produkter til å tenke nytt i rekordfart for å møte kundenes behov. Det har resultert i 20 prosent økning av den norske staben og enda større økning i den totale omsetningen.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

– På fredag i forrige uke traff jeg endelig den siste personen i teamet mitt fysisk, sier Anna Sköld, salgsleder i AJ Produkter Norge.

Hun begynte i jobben som salgsleder 1. februar i år, og er en av seks nyansatte hos AJ Norge det siste året.

– Det å komme inn som ny og som leder, og ikke få møte folk i begynnelsen, det har vært veldig spesielt.

I dag har hun tatt en sjelden tur innom AJs showroom og kontorlokaler på Kløfta for å bli tatt bilde av. I fjor på denne tiden var de 29 ansatte her. Nå er staben oppe i 35.

Å være nyansatt leder i en bedrift som vokser i stor fart og stadig er i endring, har gitt henne nok å henge fingrene i. Anna er leder for et team på ti personer, og det å bli kjent med dem gjennom en skjerm har ikke gjort jobben mindre utfordrende.

– Vi har nok blitt enda mer bevisst det kollegiale i denne tiden. Det er jo rart, men jeg synes det har gått overraskende bra.

Flash photography, Smile, Lip, Lipstick, Sleeve, Gesture, Pink, Happy

Anna Sköld begynte i AJ Norge 1. februar i år, og har bare akkurat rukket å treffe alle de ti personene i teamet hun leder. Hun tror fysiske møter alltid vil være viktige, men er overrasket over hvor bra det har gått som nyansatt på hjemmekontor. Foto: Alexander Benjaminsen

Rekord på rekord på rekord

Det har vært et rart år på så mange måter. Da pandemien slo inn i fjor vår, var usikkerheten i markedet et faktum og omsetningen til AJ Produkter raste umiddelbart.

Men så skjedde det noe. Utover vårmånedene snudde pilene og salget var igjen på vei mot nye høyder.

– September 2020 var vår beste måned noensinne. Så kom oktober, som ble vår nye beste måned. Så ble november beste måned noensinne. Og så ble desember bedre enn det igjen, sier David Bray, visekonsernsjef for AJ Produkter.

Han jobber ved hovedkontoret i Halmstad i Sverige, som også huser hovedlageret til selskapet som har kontorer i 19 europeiske land.

AJ Produkter

  • Gjennom en serie artikler i Dagens Næringsliv, produsert av innholdsbyrået DNX, ønsker AJ å dele sin kompetanse for å hjelpe folk til å ha det bra på jobben
  • AJ er et fullserviceselskap som designer, selger og produserer innredning til kontor, i tillegg til møbler og produkter til lager, industri, skole og barnehage
  • Er representert i 19 europeiske land med 26 selskaper, og har over 800 ansatte
  • I Norge har selskapet hovedkontor og showroom på Kløfta med 30 ansatte
  • Ble etablert i 1975 av 19 år gamle Anders Johansson. Hans initialer har vært selskapets navn siden da
  • AJ Produkter satser sterkt på egen produksjon, og på lokale og europeiske leverandører - både små og store

Rask produktutvikling

Men økningen kom ikke av seg selv. Da det ble tydelig at pandemien ikke var et raskt forbigående fenomen, forsto AJ at de måtte tenke nytt.

Møbler og innredning til arbeidsplassen i B2B-segmentet er og har alltid vært hovedmarkedet for selskapet. Men nå skulle alle plutselig ha møbler og løsninger til mer eller mindre provisoriske kontorer i stuen, på kjøkkenet, på gjesterommet eller i det innerste hjørnet på soverommet.

– AJs sortiment var ikke så veldig innrettet til hjemmekontor før. Alle har kanskje ikke like god plass hjemme, eller det samme budsjettet å bruke. Så mye av min jobb det siste året har vært å utvikle et sortiment tilpasset den nye situasjonen, forteller Erika Larsson, som jobber med å utvikle nye kontormøbler.

Erika Larsson har jobbet på spreng for å utvikle sortimentet til AJ i løpet av koronaåret. Det har ført til nye produkter som har blitt tatt godt imot av hjemmekontoristene. Foto: AJ Produkter

Nyutviklingen har blant annet resultert i produkter som mindre hev- og senkbare skrivebord med hjul som man kan stue bort når man ikke bruker dem, mer budsjettvennlige stoler og laptop-bord man kan sette oppå arbeidsbordet eller bruke i sofaen. For å nevne noe.

– De allerede populære høydejusterbare skrivebordene våre har også blitt tilgjengelig i kompakte utgaver. Vi synes man skal ha profesjonelle møbler og god ergonomi-tilpasning selv om man sitter hjemme og arbeider. Og så prøver vi å ha produkter både til dem som vil ha billigere løsninger og til dem som ønsker høyere kvalitet på materiale og design.

Og det er tydelig at de har truffet en nerve i markedet. Salget av enkelte produkter har økt med flere hundre prosent det siste året, og totalt økte omsetningen i hele konsernet med nesten 25 prosent i 2020.

Automotive design, Joint, Flooring, Floor, Houseplant

Blant produktene som har gått bra det siste året, er dette hev/senk-bordet som lett kan stues bort når man ikke bruker det. Foto: Alexander Benjaminsen

Evige optimister

Men veksten skyldes ikke bare produkter til hjemmekontoret. Annas team jobber hovedsakelig med å hjelpe bedrifter å finne løsninger til større prosjekter, og også de har opplevd stor vekst det siste året. Anna gir den ukuelige optimismen blant norske bedrifter en stor del av æren.

– Veksten skyldes også det som jeg synes er så utrolig fascinerende og imponerende – at Norge ikke har vist noen tegn til å holde igjen. Isteden fortsetter bedriftene å planlegge nye lokaler, bygge nye bygg og satse på nye prosjekter.

Daglig leder i AJ Norge, Amund Tangen, føler seg sikker på at det vil fortsette å skje endringer i markedet i tiden som kommer, særlig nå som vi ser lyset i enden av pandemi-tunnelen.

– Det kommer nok til å bli mer fokus på opplevelser fremover, og vi som selger ting kommer nok litt i skyggen av det. Det håper jeg nesten litt, for å være helt ærlig, sier han.

Interior design, Table, Furniture, Plant, Building, Fashion, Lighting, Standing, Houseplant, Architecture

– Vi trenger å treffe hverandre fysisk. Vi er jo flokkdyr, tross alt, mener salgsleder Anna Sköld. Foto: Alexander Benjaminsen

Likevel ser han ingen grunn til bekymring for AJs del.

– Vi kommer ikke til å lide. Det er ikke så farlig for oss om folk kjøper utemøbler, partymøbler, resepsjonsdisker, sofaer eller kontormøbler. Vi har jo virkelig fått vist det siste året at vi er endringsdyktige og gode til å tilpasse oss kundenes behov når det trengs. Men det blir uansett kjempespennende å se hva som skjer fremover nå.

Anna tror alle har lært mye om alternative måter å jobbe på det siste året, og hun føler seg sikker på at fremtidens arbeidshverdag vil bestå av både hjemmekontor og fysiske møteplasser.

– Jeg tror ikke det blir så svart eller hvitt. Jeg tror det kommer til å bli en kombinasjon. Nå er det jo mange som har lært seg hvordan det er å jobbe fra hjemmekontor, og kan kombinere det i fremtiden. Mange ser muligheten til å ha mindre kontorlokaler også. Men vi kan ikke bare ha hjemmekontor, det har jeg ingen tro på. Vi trenger å treffe hverandre fysisk. Vi er jo flokkdyr, tross alt.

Likte du denne saken?