Field house, Urban design, Ball game, Player, Grass, World, Fan

Drømmenes arena

Unik beliggenhet: AJ Arena ligger på Kadettangen rett utenfor Sandvika Sentrum. Anlegget er godt synlig fra E18, og for alle som kommer sjøveien. Alle foto: Alexander Benjaminsen

Bærum Sportsklubbs stadion i Sandvika har byttet navn til AJ Arena. Bak navnebyttet ligger en langsiktig sponsoravtale med AJ Produkter, som har snudd livet opp ned for den lille klubben.

– Ikke la deg lure av navnet, vi er en gammel arbeiderklasseklubb fra Sandvika med like dårlig råd som alle andre. Men denne avtalen er en gamechanger for oss, sier markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Bærum Sportsklubb, Dag M. Vegel.

Solgte navnet, men ikke sjela: markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Bærum Sportsklubb, Dag M. Vegel, kom på ideen om å selge navnet på Sandvika Stadion til AJ Produkter.

Avgjørelse på overtid

Noen ganger dukker løsningene opp akkurat når man trenger det som mest. Drift av idrettsklubber har alltid vært en økonomisk utfordrende oppgave, og etter to år med pandemi var klubbkassen til Bærum Sportsklubb tommere enn på lenge. Det var bare så vidt det gikk rundt. Men så tikket en kjærkommen epost inn i postkassen til Vegel.

– Jeg glemmer aldri den mailen. Jeg burde printet den ut og rammet den inn på veggen. Økonomien var på bunn, og vi hadde akkurat røket på et bortetap dagen før. Så åpner jeg mailen fra markedssjefen i AJ Produkter som sier «Dere tapte kanskje i går, men dere vinner i dag».

AJ Produkter var klare for å gå inn som arenasponsor med en kontrakt som vil løpe over minst fem år.

– Da den beskjeden kom kan jeg love deg det ble høy stemning i klubbhuset, forteller Vegel.

AJ Produkter

  • Gjennom en serie artikler i Dagens Næringsliv, produsert av innholdsbyrået DNX, ønsker AJ å dele sin kompetanse for å hjelpe folk til å ha det bra på jobben
  • AJ er et fullserviceselskap som designer, selger og produserer innredning til kontor, i tillegg til møbler og produkter til lager, industri, skole og barnehage
  • Er representert i 21 europeiske land med 26 selskaper, og har over 1000 ansatte
  • AJ Produkter er Norges største nettbutikk for innredning og utstyr til arbeidsplassen
  • Ble etablert i 1975 av 19 år gamle Anders Johansson. Hans initialer har vært selskapets navn siden da
  • AJ Produkter satser sterkt på egen produksjon, og på lokale og europeiske leverandører - både små og store

Sponsoravtalen med AJ Produkter har gitt Bærum Sportsklubb en forutsigbarhet og trygghet de trengte etter en økonomisk utfordrende pandemitid.

En arena for store og små

Ute på det lekre kunstgresset på AJ Arena får både barn og voksne boltre seg på trening og kamp. Klubbhuset, som ble reist en gang på 70-tallet, er kanskje ikke like innbydende ennå, men også der er det store ting på gang nå.

En stor haug med gamle møbler er båret ut, og inne lukter det maling og nytraktet kaffe. De eneste som ble sikret en plass videre når klubben nå skulle pusse opp lokalene og innrede med nye møbler fra AJ Produkter, er pokalene fra over 120 års stolt idrettshistorie.

­­– Denne avtalen betyr så mye for både breddeidretten, A-laget og lokalmiljøet i Sandvika. Nå vet vi at vi har økonomisk trygghet de neste årene, og kan utvikle klubben slik vi har drømt om, sier Vegel.

Mye av æren for at avtalen kom i stand må tilskrives nettopp markeds- og kommunikasjonssjef Vegel, som forstod verdien av å legge navnet til Sandvika Stadion i potten til den nye hovedsponsoren. Men at nettopp AJ Produkter skulle bite på kroken, har også bakgrunn i en egen, liten fotballhistorie.

Bærum Sportsklubb ble stiftet i 1910 og har sine røtter i Sandvika. På AJ Arena spilles alle hjemmekampene på en strøken kunstgressmatte og med AJ-logoen på shortsen.

En uslepen diamant

­– Jeg husker godt mitt første møte med Bærum Sportsklubb. Det var kanskje ikke et spesielt imponerende møte, ler Amund Tangen, daglig leder i AJ Produkter.

Tangen var på Sandvika Stadion for å se yngstesønnens bortekamp mot Bærum, og guttelaget fra Lillestrøm kjørte over de gulkledde fra Sandvika den kvelden. Men oppe på den gamle, slitte tribunen hadde Tangen fått en idé.

­­­­­– Dette var en klubb som sårt trengte en oppgradering av fasilitetene sine. Samtidig slo det meg som en veldig sjarmerende og ujålete klubb, med en beliggenhet rett ved et populært friluftsområde og en av Oslofjordens fineste strender. Rett og slett en fin mulighet for oss. Og en bra match med våre folkelige produkter, forteller Tangen.

AJ Produkter gikk inn som sponsor kort tid etter, og er nå altså generalsponsor i klubben. Avtalen følger en lang tradisjon i AJ Produkter for å sponse idrett, som startet med den svenske grunnleggeren Anders Johansons engasjement for ishockey. Så fulgte satsninger på både håndball og fotball. Og ofte med nye, oppfinnsomme innfallsvinkler.

– Vi synes alltid det er gøy å finne nye måter å synliggjøre oss på. Vi var for eksempel den første aktøren som fant på å sponse dommerdraktene i ishockey-VM. Nå har vi rett og slett fått oppkalt en fotballstadion i Sandvika etter oss, og det tror jeg blir en veldig positiv avtale for begge parter, sier Tangen.

Dress shirt, Flash photography, Forehead, Smile, Beard, Jaw, Collar

Amund Tangen ser på det som en meningsfull oppgave å sponse idrett. AJ Produkter har vært en ivrig sponsor for ishockey, håndball og fotball i mange år. I tillegg til Bærum Sportsklubb sponser de blant annet Lillestrøm, Fredrikstad og HamKam.

Nye sportslige mål

Den nyansatte A-lagstreneren Øystein Garborg er forsiktig med å love bort umiddelbare sportslige resultater for «De Gule» som følge av sponsoravtalen. Garborg tar over et lag som har tilbrakt de siste årene på nederste del av tabellen i 2. divisjon.

– Ingen vinner fotballkamper bare med et nytt klubbhus. Men en sponsoravtale fra en så stor bedrift viser at klubben er attraktiv for et stort marked der ute. Samtidig er vi attraktive for både yngre og mer etablerte spillere på et høyt nivå, sier Garborg.

Markeds- og kommunikasjonssjef Vegel har på sin side klokketro på at Bærum vil ta store sportslige skritt i årene fremover. Og i alle fall kunne krige seg til en plass i Obos-ligaen om ikke lenge. Men drømmene stopper ikke der.

– Både byen og klubben er jo i en veldig positiv utvikling nå. Om ikke mange år er Sandvika en større by enn Molde. Da må vi jo få opp et lite hotell her også, som på Aker Stadion, så folk kan komme fra hele landet og nyte byen vår, stranden, og ikke minst fotball på øverste hylle, smiler Vegel.

Likte du denne saken?

Dagens Næringslivs journalister har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet. Innholdet er produsert av Dagens Næringslivs kommersielle avdeling DNX.