Fleksikontorene

AJ-kollegaene Cecilie Andreassen, Anders Svee, Siri Strømsvåg og Muhamet Ismaili er enige om at det sosiale er viktig for hvordan de har det på jobb. Foto: Tobias Willumstad

– Å tvinge folk tilbake på kontoret er konservativt og ikke nødvendigvis effektivt, sier forsker. Men det å være en del av et faglig og sosialt arbeidsmiljø har også stor verdi.

– For meg er det svært viktig at de ansatte trives på jobb, og at de finner en god balanse mellom jobb og privatliv. Vi har derfor en fleksibel løsning, der de fleste har mulighet til å ha noe hjemmekontor, forklarer Marius Barhaugen. Han er daglig leder i AJ produkter Norge som designer, produserer og selger innredning til arbeidsplassen.

Han legger likevel ikke skjul på at han ønsker at folk skal trives så godt på kontoret, at de velger det selv.

– Det bidrar til fellesskapsfølelse og kunnskapsutveksling. Vi trenger alle et klapp på skulderen av og til, eller en konstruktiv kommentar rundt bordet. Min erfaring er at folk som kjenner på disse tingene setter mer pris på jobben sin, føler seg vel og dermed også leverer bedre. Glade folk leverer gode resultater, slår han fast.

Facial expression, Flash photography, Smile, Orange, Gesture, Comfort, Happy

Administrerende direktør i AJ Norge Marius Barhaugen vil ikke tvinge noen til å komme på kontoret hver dag, men heller sørge for at de har det så bra at de velger det selv. Foto: Tobias Willumstad

Fleksibel suksess

Det er ikke mange år siden det var en selvfølge å være på kontoret fem dager i uken, men etter pandemien har forventningene i arbeidslivet endret seg. Noen vil helst at alle er på kontoret hver dag, andre vil helst jobbe hjemmefra hele tiden. En del vil gjerne ha faste dager og felles kjøreregler, og alle kan føle at de har rett.

– Å tvinge folk tilbake på kontoret er konservativt, og ikke nødvendigvis effektivt, sier Siri Yde Aksnes, seniorforsker ved Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet.

Å være en del av et faglig og sosialt arbeidsmiljø har stor verdi, men det kan også være mange grunner til at man ønsker å jobbe fleksibelt, forklarer hun, og legger til:

– Mange sitter i åpne landskap, og kan være plaget av surring og støy. Det er også lett å bli avbrutt, og det kan være forstyrrende, selv om det ofte handler om ting som er relevante for jobben og dermed har en verdi i seg selv.

Det er også mange som setter pris på å bruke mindre tid på pendling, ha mulighet til å gjøre unna et ærend eller en treningsøkt i lunsjen og lignende, men forskning viser at de fleste jobber både lenger og mer konsentrert hjemme.

– For mange er fleksible løsninger det mest effektive, legger Aksnes til.

Prosjektselger i AJ Produkter, Muhamet Ismaili, kjenner seg igjen i dette.

– Vi har en veldig fin gjeng og godt miljø. I tillegg er lunsjen bedre her enn hjemme.

Likevel jobber han hjemmefra en dag i uken.

– Det er kjedelig, men jeg er nok litt mer effektiv da.

Joint, Smile, Shoulder, Organ, Human, Fashion, Sleeve, Standing, Gesture, Yellow

Muhamet, Cecilie og Siri trives alle best på kontoret. Muhamet jobber likevel hjemme en dag i uken. – Jeg er nok mest effektiv da, sier han. Foto: Tobias Willumstad

Verdifulle kollegaer

Kollega og KAM Anders Svee er nok en av de AJ-ansatte som setter størst pris på hjemmekontorets arbeidsro. Likevel er også han ofte å finne på hovedkontoret på Kløfta utenfor Oslo.

– Hjemme mister man det sosiale, og man får heller ikke den tydelige overgangen mellom jobb og fritid, forklarer han.

Det er nettopp denne kombinasjonen mellom sosialt og faglig fellesskap og konsentrert arbeid på hjemmekontor, som er den største fordelen med fleksibilitet, ifølge forsker Siri Yde Aksnes.

– Uformelle møtepunkter med kollegaer er viktig, og kan både bidra til godt arbeidsmiljø og føre til spontane fagdiskusjoner, utveksling av kunnskap og nye ideer, legger hun til.

Siri Strømsvåg og Cecilie Andreassen jobber på kundeservice i AJ. De har mulighet til å ha hjemmekontor av og til, men begge drar til hovedkontoret på Kløfta utenfor Oslo hver eneste dag.

– Jeg vil helst være på kontoret, og har ikke benyttet meg av muligheten for hjemmekontor, sier Siri.

– Det er mye lettere å sparre med kollegaer, i tillegg til at vi har veldig god stemning på jobb, legger hun til.

Kollega Cecilie er ny i AJ, og har ikke hatt en jobb der hjemmekontor har vært et alternativ tidligere.

– Det er veldig fint å ha mulighet til hjemmekontor, men jeg trives best på kontoret og har foreløpig bare vært her.

Det er kollegaer og arbeidsmiljø som avgjør om hun trives på jobb, og hun setter derfor pris på at resten av teamet også er på kontoret.

– Særlig nå mens jeg er i opplæring er det veldig verdifullt å ha kollegaer rundt meg.

Dette er musikk i AJ-sjefens ører:

– Jeg vil ikke tvinge folk til å komme på kontoret hver dag, men heller sørge for at de trives så godt at de velger det selv, forklarer Marius.

Gode kollegaer, mulighet til å få hjelp og god lunsj er noen av det AJ-kollegaene trekker frem som forklaring på hvorfor de trives på kontoret. Foto: Tobias Williumstad

«Balansen er gullet»

Muligheten til å velge selv har mange fordeler, ifølge Aksnes.

– Å tilby ansatte hjemmekontor viser at ledelsen har tillit til de ansatte. Det igjen kan gjøre at ansatte trives bedre og føler mer lojalitet for arbeidsplassen. Motsatt reagerer mange sterkt på for mye kontroll, forklarer forskeren, og legger til:

– Det er balansen som er gullet.

Det er likevel ikke ukjent at fleksible løsninger også kan skape misnøye eller mistillit på arbeidsplassen. Du kjenner du kanskje til det? Kommentarene om kollegaen «som aldri er på kontoret», «ikke kommer før langt på dag» eller «alltid går tidlig»?

Til det har Siri Yde Aksnes et klart råd:

– Snakk om det på jobben!

– Ikke om dere skal ha hjemmekontor eller ikke, men hvordan dere løser det best mulig slik at det fungerer for alle, sier forskeren videre.

Footwear, Shoe, Plant, Comfort, Couch

– Vi trenger alle et klapp på skulderen av og til, eller en konstruktiv kommentar rundt bordet, sier AJ-sjef Marius Barhaugen. På hovedontoret på Kløfta legges det til rette for at de ansatte skal ha lyst til å komme på jobb. Foto: Tobias Willumstad

I AJ har de løst dette ved at hver avdeling selv får bestemme sine kjøreregler for bruk av hjemmekontor.

– Jeg mener det blir bedre når leder og ansatte kan delta i diskusjonen og ha en medbestemmelsesrett. Det er ulike behov både på person- og avdelingsnivå, det må vi ta hensyn til. Det skal være rettferdig og forutsigbart, forklarer AJ-sjefen.

Han understreker at det er på arbeidsplassen de beste forutsetningene for et godt arbeidsliv og en god kultur skapes.

– De sosiale rammene, omsorg, entusiasme og støtte gir fornøyde medarbeidere. Det er få ting som slår et ekte smil og et vennlig klapp på skulderen, legger han til.

I tillegg har Marius et annet triks på lager: Ledergruppen har et ansvar for å krydre hverdagen med positive aktiviteter som bygger lagfølelse og entusiasme hos alle. Eksempler på dette er tacotorsdag, konkurranser og gode allmøter med god servering. I tillegg har de aktivitetsappen Frami der det legges inn utfordringer med kule premier, konseptinnslag, konkurranser og lignende.

Det viktigste er:

– Det må være så bra at det er kjipt å gå glipp av det.

AJ Produkter

  • Gjennom en serie artikler i Dagens Næringsliv, produsert av innholdsbyrået DNX, ønsker AJ å dele sin kompetanse for å hjelpe folk til å ha det bra på jobben
  • AJ er et fullserviceselskap som designer, selger og produserer innredning til kontor, i tillegg til møbler og produkter til lager, industri, skole og barnehage
  • Er representert i 21 europeiske land med 26 selskaper, og har over 1000 ansatte
  • AJ Produkter er Norges største nettbutikk for innredning og utstyr til arbeidsplassenBle etablert i 1975 av 19 år gamle Anders Johansson. Hans initialer har vært selskapets navn siden da
  • AJ Produkter satser sterkt på egen produksjon, og på lokale og europeiske leverandører - både små og store

Likte du denne saken?

DN Media Groups journalister har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet. Innholdet er produsert av DN Media Groups Content Studio eller kunden selv.