Nærproduksjon

91 prosent av produksjonen skjer i Europa, og tallet øker. Det samme gjør omsetningen, som har omtrent doblet seg siden 2017.

Nå utvider AJ Produkter sentrallageret i Halmstad i Sverige til 58.000 kvadratmeter.  

Det nye lageret vil bli en sømløs utvidelse av det eksisterende hovedlageret i Halmstad i Sverige. Alle foto/video: Alexander Benjaminsen

– Nyt synet. Dette ser dere bare én gang. Alle disse reolene skal snart fylles med møbler og innredning til arbeidsplasser i hele Europa.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

David Bray viser vei inn i et gigantisk varelager. Her er det helt tomt. Kun lagerreoler i stål med røde bærebjelker og gule kantbeskyttere kan ses så langt øyet rekker. Reolene strekker seg symmetrisk inn i horisonten, så symmetrisk at det varmer selv en mildt ryddig sjel.

Bray er visedirektør ved AJ Produkters hovedkontor i Halmstad i Sverige. Her er også hovedlageret til selskapet. Med en eksplosjon i omsetningen de siste årene, har en utvidelse av hovedlageret vært helt nødvendig.

– Det har vært helt overfylt på lageret vårt ganske lenge nå, sier lagersjef Fredrik Emilsson. Han nikker mot andre enden av sperrebåndene og ber oss følge etter.  

Lagersjef Fredrik Emilsson (t.v.) og visedirektør David Bray inspiserer det tomme lageret som snart står klart til bruk.  

Europeisk produksjon

Her, på andre siden av sperrebåndene, befinner vi oss i den gamle delen av hovedlageret. 33.000 kvadratmeter med reoler og hyller er fylt opp med møbler og innredning til arbeidsplassen fra gulv til tak.

Hit blir produkter sendt fra fabrikker rundt om i verden. Mange tror kanskje at det meste kommer fra fabrikker i Asia, men sånn er det ikke.

For eier og gründer Anders Johansson har det alltid vært viktig å ha kontroll på prosessene fra råvare til ferdig produkt. Å ha europeisk produksjon er derfor en del av en nøye gjennomtenkt strategi.

AJ åpnet allerede i 1991 en fabrikk for metallprodukter i Slovakia. Fem år senere tok de i bruk et produksjonsanlegg for kontormøbler i Polen. I dag produseres omtrent 40 prosent av varene i disse fabrikkene.

Kun ni prosent blir produsert i Asia, et tall som har sunket fra elleve prosent på et par år, og fremdeles er synkende. Resten av produksjonen skjer ved andre fabrikker de samarbeider med i Europa.

Dette lille hev/senk-bordet ble raskt utviklet av AJs egne designere og produsert på fabrikk i Europa da pandemien førte til nye behov i markedet.

Agile

– Er det virkelig billigere å produsere i Europa enn i Asia?

– Ja, det er det. Det meste er automatisert nå, så lønnskostnadene utgjør en mye mindre del av utgiftene enn tidligere. I tillegg er det mange andre økonomiske fordeler ved å ha produksjonen så nære markedet vi selger i.

Bray trekker frem pandemien som et eksempel: da det plutselig ble stor etterspørsel etter mindre skrivebord som folk kunne ha på hjemmekontoret sitt, måtte AJ tenke nytt.

Deres minste skrivebord hadde i begynnelsen av 2020 en lengde på 140 centimeter. På kort tid tegnet deres egne designere nye skrivebord i mindre størrelser, i farger og materialer som passer inn i skandinaviske hjem.

Med kort kommunikasjonsvei til egne fabrikker fikk de vareprøver innen det var gått én uke. Snart hadde de produkter ute i markedet som folk både ønsket og trengte.

– Det å ha muligheten til å være så agile gjør at vi kan tilpasse oss markedsbehovene raskt. Vi ser jo at folks ønsker forandrer seg raskere enn tidligere. På denne måten får vi levert bedre kvalitet til kundene våre også.

Alle truckene på lageret er elektriske. AJ jobber kontinuerlig med å gjøre alle deler av produksjonen grønnere.

Bærekraft

– Hej, hej!

En stemme høres plutselig bakfra, og snart suser en nesten lydløs truck forbi.

Mellom alle reolene på lageret kjører elektriske trucker frem og tilbake for å hente og plassere varer som snart skal sendes til en arbeidsplass som har bruk for dem.

– Prosesser i virksomheten som påvirker miljøet er et viktig satsingsområde for oss, både når det kommer til transport, produkter og avfallshåndtering, sier lagersjef Emilsson.

– Vi er gode på å være økonomisk og sosialt bærekraftige i AJ. Det å være klimavennlige er nå vårt største satsingsområde, og vi har opprettet en egen bærekraftsgruppe i selskapet som jobber utelukkende med dette. De siste årene har vi blant annet flyttet store mengder gods fra vogntog til jernbane, vi har økt samarbeidet med lokale aktører og satser stort på digitalering, forteller Bray.

Over 90 prosent av varene som skal fylle opp disse tomme hyllene den kommende tiden er produsert i Europa.

Doblet omsetning

God lagerbeholdning betyr også kort ventetid for kundene, noe det virker som de setter pris på. I Norge var omsetningen på cirka 230 millioner norske kroner i 2017, og landet på cirka 440 millioner i 2021.

For hele det internasjonale selskapet lå den totale omsetningen på 1,6 milliarder svenske kroner i 2017, og ligger nå i rute til å lande på en omsetning på 3,2 milliarder svenske kroner i 2022. I april i år utvidet AJ Produkter også til to nye land, og er nå til stede i 21 europeiske markeder.

– Vi får se hvor lenge det holder med dette nye lageret, sier Bray og ser ut på de 26.000 nye kvadratmeterne.

– Vi eier heldigvis litt mer av tomten ved siden av her. Det er vel bare et tidsspørsmål før vi får bruk for den også.

AJ Produkter

  • Gjennom en serie artikler i Dagens Næringsliv, produsert av innholdsbyrået DNX, ønsker AJ å dele sin kompetanse for å hjelpe folk til å ha det bra på jobben
  • AJ er et fullserviceselskap som designer, selger og produserer innredning til kontor, i tillegg til møbler og produkter til lager, industri, skole og barnehage
  • Er representert i 21 europeiske land med 26 selskaper, og har nesten 1000 ansatte
  • I Norge har selskapet hovedkontor og showroom på Kløfta med over 40 ansatte
  • Ble etablert i 1975 av 19 år gamle Anders Johansson. Hans initialer har vært selskapets navn siden da
  • AJ Produkter satser sterkt på egen produksjon, og på lokale og europeiske leverandører - både små og store

Likte du denne saken?