Humor og folk siden 1975

Steffen Sundt (t.v.), Linn Karina Ulbo og Ola-Per Ekblom blar gjennom en gammel katalog i AJs lokaler på Kløfta. På veggen bak henger bilder som har vært på trykk i den ikoniske katalogen helt tilbake til 1975. Foto: Alexander Benjaminsen

Det hele startet med en nokså enkel markedsføringsidé: å sende ut kataloger til potensielle kunder. I dag har AJ over 800 ansatte i 21 land. Markedsføring er fremdeles like viktig for selskapet, og kjernen i strategien er den samme i dag som for 46 år siden.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

– Det første slagordet vårt på 70-tallet var jo Det glade företaket. Og disse radiospottene uttrykker det så utrolig fint. De har glimt i øyet, du ler når du hører dem, sier Linn Karina Ulbo, markedssjef i AJ Produkter Norge.

– Ja, eller glimt i øret, som det heter på radio, skyter Ola-Per Ekblom inn.

Et besøk til gynekologen er utgangspunktet for denne radioreklamen fra 2019, som har fått mange lyttere til å trimme lattermusklene. Lyd: Både Og

Vanlige folk

Ekblom er daglig leder i byrået Både Og, som står for produksjonen av AJs radioreklame. Nå står han sammen med Ulbo i AJs showroom på Kløfta og hører gjennom gamle radiospotter.

Har du hørt på kommersiell radio de siste ti årene, så har du garantert hørt dem: det er blant annet vitser om overraskende mye ubeskyttet kos, Linn Skåber som blir overrasket når hun snakker med ansatte på AJ,  og helt andre stemmer med overraskende morsomme radiospotter.

– Uansett hvilken kanal dere er i, så er dere veldig folkelige, sier Ekblom.


Linn Skåber var stemmen i AJs første norsk-produserte reklamekampanje. Denne er fra 2011, og snakker til alle som jobber i vanlige bedrifter, og kanskje vet hvem kona til Bent på lageret er. Lyd: Både Og

– Ja, og det har alltid vært en viktig del av strategien vår. Helt fra de første katalogene kom ut, har det alltid vært viktig å ha folk i katalogene våre. Både vanlige folk og folkelige kjendiser, sier Ulbo, og nikker mot et bilde av Rolv Wesenlund i svart/hvitt som henger på veggen.

Han er en av flere kjente fjes som opp gjennom tidene har frontet AJs lystige budskap om hvor overraskende gøy det kan være med utstyr til kontoret.

Rolv Wesenlund har flere ganger stilt opp som karakter i AJs kataloger. Foto: AJ Produkter

Flere slike historiske bilder fra katalogen opp gjennom tidene pryder veggene i den helt nye kantinen til AJ.

– Det har alltid vært rom for å være litt røff i humoren hos oss. Det er ganske mange artige uttrykk i de aller første katalogene, og det har vært rom for å dra det ganske langt innimellom også. Det er veldig morsomt å jobbe i et firma hvor vi har lov til å ha det gøy. Alle burde jo få lov til å ha det litt gøy på jobben, sier Ulbo.

Ambisjoner

Og den folkelige, humoristiske strategien ser ut til å virke. AJ Produkter vokser som aldri før, og alle grafer peker oppover på målinger om kjennskap både til selskapet og logoen deres.

– Det viktigste målet på om markedsføringen virker, er om det går bra med selskapet. Og det går så det suser, sier Ulbo, og legger til:

«Det glada företaget» var slagordet til AJ helt fra starten av, her fra en katalog i 1985. Foto: AJ Produkter

– Det er deilig å jobbe i en bedrift hvor vi slipper å kjempe for midler til markedsføring, fordi viktigheten av det blir anerkjent fra toppen.

Så anerkjent at de altså også har bestilt en annonsørinnholdsartikkel om temaet – som du nå sitter og leser.

Men selv om den underliggende strategien er den samme som på 70-tallet, er det noen ting som har forandret seg.

– I dag er nettbutikken vår aller viktigste salgskanal. Likevel ser vi at det å bla i en fin katalog fortsatt er populært hos mange av våre kunder, sier Steffen Sundt, innholdsprodusent i AJ.

– Produktene våre får selvfølgelig mye fokus i markedsføringen, men det er også svært viktig for oss å løfte frem alt vi kan gjøre som helhetlig leverandør – at vi både leverer, monterer og tar med emballasjen og avfallet når vi går.

Humor har vært viktig i AJs markedsføringsstrategi opp igjennom årene.  I dag kan det også ha en underholdningsverdi i seg selv å se på gammelt kontordesign. Foto: AJ Produkter

Integritet og identitet

– Kundereisen har altså forandret seg mye på over 45 år. Nå starter den gjerne med et nettsøk, mens den tidligere startet med den katalogen som landet i postkassen og lå på kontorpulter og lunsjrom rundt omkring ute hos bedrifter, forklarer Ulbo.

Tidene endrer seg altså, og menneskene AJ Produkter ønsker å nå er opptatt av andre ting i dag, sammenlignet med for bare noen år siden.

– I dag er det å ha en aktiv arbeidshverdag et viktig satsingsområde for oss. Vi har også høyt fokus på å være en bærekraftig produsent, bidragsyter og arbeidsplass, sier Sundt, og legger til at med nye tider og budskap kommer også nye markedsføringskanaler:

– Nå bruker vi nettannonser, innholdsmarkedsføring, videoannonsering, annonser i sosiale medier og TV. Radio er en mindre kanal for oss i dag, men det er viktig at vi er der også, legger Sundt til.

Ekblom har fått være med på hele radioreisen til AJ Norge, og har fulgt utviklingen deres tett. Han mener et av suksesskriteriene til AJ er at de anerkjenner at underholdning er et viktig virkemiddel i reklame og markedsføring.

– Dere er flinke til å by på dere selv og være kreative. Dere må bare fortsette å gjøre det dere gjør, og bare fornye dere innenfor de konseptene dere allerede bruker.

Og AJ har ingen planer om å gjøre noen drastiske endringer i strategien. For dem er det viktig å beholde både integritet og identitet, og å være tro mot kjernen i selskapet.

– Å gjøre det så enkelt som mulig har vært markedsstrategien siden starten. Det skal være folkelig og humoristisk, og vi skal være tilstede og synlig. Det har vært strategien helt fra begynnelsen, og det er det fremdeles, sier Ulbo, og legger til:

– Egentlig vil vi bare at folk skal ha det bra på jobben. Det er alltid det vi prøver å få frem.

AJ Produkter

  • AJ er et fullserviceselskap som designer, selger og produserer innredning til kontor, i tillegg til møbler og produkter til lager, industri, skole og barnehage
  • Er representert i 19 europeiske land med 26 selskaper, og har over 800 ansatte
  • I Norge har selskapet hovedkontor og showroom på Kløfta med 30 ansatte
  • Ble etablert i 1975 av 19 år gamle Anders Johansson. Hans initialer har vært selskapets navn siden da
  • AJ Produkter satser sterkt på egen produksjon, og på lokale og europeiske leverandører - både små og store

Likte du denne saken?