Stresset eller ufokusert på jobb? Senk kravene og vær raus med deg selv

Man kan lett bli stresset om man føler at man ikke gjør nok på jobben, og da får man ofte gjort enda mindre. Psykolog Inga Norman i Avonova vil at folk skal være rausere mot seg selv. Foto: Anita Arntzen

Her er psykologens syv tips for å oppleve mestring og få mer energi.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

Det har gått en time av arbeidsdagen og du er godt i gang med et prosjekt, men så ... Sakte, men sikkert blir du dratt ut av flyten og over på sosiale medier eller nettaviser. Du vet at du burde jobbe videre, men når du returnerer til prosjektet ditt, kommer du ikke i gang igjen. Veien er kort tilbake til sosiale medier. Du henter deg en ny kopp kaffe, og tenker at nå, nå skal jeg være skikkelig effektiv frem til lunsj. 20 sekunder senere er du tilbake på sosiale medier.

– Når vi ikke er produktive blir vi ofte stresset. Stress gjør det vanskeligere å ta et overordnet blikk på situasjonen og hjelpe seg selv, forklarer psykolog Inga Bjørge Norman.

Stresset kan igjen gjøre oss enda mindre produktive, vi føler at vi mister energien helt og blir enda mer stresset. Det kan fort bli en ond sirkel, om vi ikke passer på.

– Vi kan ikke være like påskrudde gjennom hele dagen. Det er viktig å tilpasse seg og være litt raus mot seg selv, sier Norman.

AJ Produkter

  • Gjennom en serie artikler i Dagens Næringsliv, produsert av innholdsbyrået DNX, ønsker AJ å dele sin kompetanse for å hjelpe folk til å ha det bra på jobben
  • AJ er et fullserviceselskap som designer, selger og produserer innredning til kontor, i tillegg til møbler og produkter til lager, industri, skole og barnehage
  • Er representert i 19 europeiske land med 26 selskaper, og har over 800 ansatte
  • I Norge har selskapet hovedkontor og showroom på Kløfta med 30 ansatte
  • Ble etablert i 1975 av 19 år gamle Anders Johansson. Hans initialer har vært selskapets navn siden da
  • AJ Produkter satser sterkt på egen produksjon, og på lokale og europeiske leverandører - både små og store

Begynn i det små

88 prosent av de som er i jobb, er tilfredse med jobben, ifølge levekårsundersøkelsen SSB gjennomførte i 2020. Likevel kan man stadig lese tips og triks for å bli mer effektive, få mer motivasjon og prestere bedre. Disse kan, ifølge Norman, ofte virke mot sin hensikt.

Tips er ikke nyttige før de er internalisert. For å få til dette er det ifølge psykologen bedre å velge ut et par ting som er hensiktsmessige i ens eget liv og fokusere på disse.

– Hvis man ikke klarer å følge alle rådene, eller hvis rådene ikke hjelper, kan det gi en følelse av utilstrekkelighet, som forverrer situasjonen, forklarer den erfarne organisasjonspsykologen i Avonova.

People in nature, Outdoor bench, Water, Sky, Plant, Azure, Leaf, Branch, Lake

Når det føles ekstra tung å komme i gang med arbeidet kan det være lurt å begynne med oppgaver man liker, ifølge psykolog Inga Bjørge Norman. Foto: Anita Arntzen

Derfor rådet om å være raus med deg selv, som hun skal komme til å gjenta flere ganger i løpet av intervjuet.

I tillegg er hun opptatt av at nok søvn og å oppleve mestring er viktige faktorer for å ha energi og motivasjon på jobb, og til de dagene der begge deler mangler, har Norman følgende råd:

– Begynn med å gjøre noe du liker eller noe som ikke krever så mye. Mestring gir motivasjon, og for de fleste av oss er det mestringsfølelse å se at vi fullfører noe, at vi utretter noe. Hold på strukturen og bestem deg for noen oppgaver du skal gjennomføre før du logger av for dagen.

Syv tips for å oppleve mestring og få energi

1

Struktur
Lag en realistisk plan for hver dag, og hold deg til den.

2

Tilpass
Juster planen etter dagsformen når det er mulig. Senk ambisjonsnivået på slitne dager. Start med enkle oppgaver og fullfør dem. Kanskje det vil gi deg den boosten du trenger for å komme skikkelig i gang.

3

Mål
Del store prosjekter inn i mindre deler. Å fullføre noe gir mestringsfølelse, som igjen gir motivasjon og energi.

4

Fokus
Sett på en alarm, for eksempel hvert 45. minutt, for å minne deg selv på å returnere til oppgaven, dersom du har sklidd over i sosiale medier, nettaviser eller andre ting.

5

Pauser
Ta en kort pause når du merker at energien og konsentrasjonen er borte. Gå bort fra skjermen. Gjør noen enkle øvelser for å få beveget deg litt eller gå ut med søpla.

6

Spis
Lav energi kan også skyldes at du ikke har fått nok påfyll.

7

Motivasjon
Finn ut hva som motiverer deg og forsøk å gjøre mer av dette. Liker du samarbeid? Se om du har flere prosjekter som kan løses i team.

Dette er ikke en liste med krav, men forslag til ting man kan prøve dersom energien mangler. Begynn med et punkt og se om det fungerer for deg, ikke la deg stresse dersom det ikke gjør det, gå heller videre til et annet punkt og sjekk om det fungerer.

Body of water, Sky, Plant, Lake, Happy, Sunlight, Tree, Travel

Dagslys kan være viktig for energi. Har du mulighet, ta deg en tur ut i løpet av arbeidsdagen. Foto: Anita Arntzen

Tilpass der det er mulig

Det er stor forskjell på mennesker, på arbeidskapasiteten, på hvor syklisk man er og på hvor opptatt hver enkelt er av rutiner. Noen har faste tidspunkter nesten hver dag, der de er mer effektive. Andre har mer tilfeldig rytme. Noen er opptatt av struktur, mens andre jobber mer etter innfallsmetoden.

For å bruke energien på best mulig måte, kan man begynne med å bli mer bevisst på egne rutiner og egen rytme.

– Noen jobber godt om morgenen. Da har de energi og er skarpe i hodet. Dersom man er sånn, kan man gjerne legge inn lengre økter uten pauser på denne tiden av døgnet. For andre er morgenen en tid på døgnet der man er sliten og lite kreativ. Da kan det være smart å legge de enkle, minst krevende oppgavene til starten av dagen, slik at man får gjennomført noe. Denne mestringsfølelsen, kan gi en boost til å jobbe med mer krevende ting senere på dagen, forklarer Norman, som hjelper både arbeidstakere og ledere med effektivitet og mestring i det daglige.

Tre steder å begynne

1

Legg deg og stå opp til omtrent samme tid hver dag. Finn ut hva som fungerer for deg, både med tanke på din egen rytme og kravene jobben din stiller.

2

Legg merke til når du er motivert og når du kommer ut av jobbflyten. Hva er det som trigger jobbengasjementet ditt? Når er det gøy å jobbe? Hvilke tidspunkter er du mest fokusert og produktiv?

3

Finn en rutine og følg den noen dager før du endrer. Eksperimenter. Finn ut hva som fungerer for deg. Bare det å ha en rutine for den første halvtimen på jobb, kan gjøre susen, fordi man kommer i gang med jobbdagen.

Når man har fått innsikt i egen arbeidsrytme og mønster, kan man lete etter måter å tilpasse arbeidet på. Ikke alle kan legge opp hverdagen etter egne behov, noen har spesifikke oppgaver som må løses til faste tidspunkt, men justeringer kan fortsatt være mulig.

– Dersom du blir gira og produktiv av å jobbe sammen med andre, kan du se om du kan jobbe mer på den måten, sier Norman, som tror denne tiden på hjemmekontor har gjort mange ledere mer bevisste på dette, og hun håper det vil åpne for mer individuell tilpasning innenfor fellesskapet på jobben.

– Vær åpen med lederen din, og se om arbeidsdagen kan tilpasses dine behov, uten at det går utover jobben, selvfølgelig.

Organiser omgivelsene

Å tilpasse arbeidsdagen og arbeidsplassen kan bli ekstra viktig nå som mange er på vei over til såkalt hybridkontor, der man veksler mellom å jobbe hjemmefra og å være på kontoret. Denne hverdagen kan oppleves rotete eller ustrukturert, noe som kan påvirke effektiviteten og energien. Da kan det for mange hjelpe å organisere omgivelsene sine, ifølge prosjektselger Tomas Eidsvold hos AJ Produkter.

Kaos og rot rundt og på arbeidsplassen kan gjøre det vanskeligere å få struktur på arbeidet.

Dette gjelder uansett om man er på hjemmekontoret eller på arbeidsplassen. Skal man sitte med konsentrasjonsarbeid, kan det være lurt å rydde pulten. For noen er også digitalt rot en kilde til stress, så det kan være verdt å sette av tid til å tømme innboksen og rydde i filer og mapper.

– Personlig oppbevaring der du sitter hjelper mye. Enten skap eller skuffer, man kan legge fra seg personlige eiendeler, oppbevare permer og bare rydde unna ting, sier Eidsvold, og viser frem en rekke smarte løsninger.

Flash photography, Dress shirt, Facial hair, Forehead, Chin, Hairstyle, Smile, Beard, Collar, Balloon

Prosjektselger i AJ Produkter Tomas Eidsvold pleier å gå seg en tur ut og lufte hodet de dagene det er vanskelig å fokusere på jobb. Foto: Benjamin A. Ward

– Og rydd underveis. Ikke vent til det er store hauger med ting rundt deg. Sett av ti minutter til å rydde før du går, fortsetter prosjektselgeren, som innrømmer at han selv ikke alltid er like flink til å rydde unna fortløpende. Det hjelper imidlertid å ha en papirkurv i nærheten, slik at søppel i hvert fall ikke blir liggende på skrivebordet.

Det kan også hjelpe å ha små bokser, skuffer eller lignende oppå pulten. Mange av oss liker å ha personlige eiendeler i nærheten, men penner, notatbøker, mobil, ekstra ladere, briller og så videre, blir fort til rot hvis det ligger strødd rundt på skrivebordet.

– Rydd og organiser småtingene og løft skjermen opp fra skrivebordet for å skape plass, sier Eidsvold.

Dersom du føler at et ryddig skrivebord ikke hjelper deg noe særlig, har ikke det noe å si. Ha Normans råd i tankene. Vær raus med deg selv, finn ut hva som passer for deg, og gjør det.

Likte du denne saken?