Slik planlegger du
kontorlokalene dine

– Det er ikke alltid sjefen og de ansatte, som faktisk skal bruke kontorene, har samme ønsker, forteller prosjektselger Tomas Eidsvold. Han og kollegaene i AJ Produkter har lang erfaring med å hjelpe kunder slik at alle behov blir ivaretatt. Foto: Benjamin Ward

Få eksperthjelp tidlig i prosessen og unngå de vanlige tabbene.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

– Mange kunder blir imponerte og får mye ut av å jobbe på denne måten, sier Tomas Eidsvold.

Han flytter målrettet og konsentrert inn pulter, stoler og sosiale soner ved hjelp av noen museklikk i det virtuelle kontorlandskapet i 3D.

Dette er et av mange viktige verktøy han og de andre prosjektselgerne i AJ Produkter bruker for å hjelpe små og store bedrifter med deres innredningsbehov – både av kontorlokaler, lager og industri.

– Vi jobber med tilbud som omfatter alt fra noen få kontorplasser til større bygg med innredning i flere etasjer, sier prosjektselgeren som jobber med å skreddersy kontorløsninger i AJ Produkter.

Automotive design, Chair

Mange kommer til AJ for å få hjelp til å velge kontorstol. Lancaster er et populært alternativ. – Det ser best ut om alle har lik stol, og de mest populære kan stilles inn slik at de passer de fleste, sier prosjektselger Tomas Eidsvold. Foto: Benjamin Ward

Få de ansatte til å trives

Det er mange hensyn å ta når nye kontorer skal innredes. Man tenker kanskje at så lenge alle har en stol, et skrivebord og strøm til pc-en, er det vel greit? Men så enkelt er det ikke. En arbeidsplass skal dekke mange behov og ønsker.

– Det er ikke alltid sjefen og de ansatte, som faktisk skal bruke kontorene, har samme ønsker. En leder som er mye opptatt i møter og som har en variert arbeidshverdag har helt andre behov enn ansatte som sitter med konsentrasjonsarbeid eller lignende over lengre tid, sier Eidsvold.

Dette bør du tenke på

  • Skjerming rundt arbeidsplassene
  • Sosiale soner
  • Stillerom
  • Lyddemping
  • Lys: Naturlig lys fra vinduer, samt kontorbelysning.
  • Ergonomi: Velg en kontorstol med mange justeringsmuligheter, skrivebord som kan heves og senkes, og gjerne aktive møbler.

For den som sitter på pengesekken, er det ofte effektiv bruk av arealer og kroner som betyr mest, i tillegg til et miljø som hjelper de ansatte å være effektive. For arbeidstakerne er det imidlertid viktig med løsninger som er godt tilrettelagt og gjør at de trives, også i et åpent kontorlandskap.

Dårlige lydmiljø er et av de vanligste problemene i åpne kontorlandskap. Små forstyrrende øyeblikk er nok til å gi nedsatt konsentrasjon og øke stress, samtidig må det ikke være for stille. Dersom det ikke er noe bakgrunnslyd i det hele tatt, eller den er veldig lav, kan vanlige lyder som for eksempel en samtale mellom kollegaer bli mer forstyrrende.

Dra i bildet for å se hvordan dette kan løses:

Demp støy med lydabsorbenter, bordskjermer og bruk av tekstiler. Egne sittemøbler for telefonmøter deler inn rommet, øker trivsel og forbedrer lydmiljøet.

– En god målestokk er at du skal kunne høre de andre prate, men ikke hva de prater om, sier Eidsvold.

Med riktig skjerming kan man redusere støy og skape ro.

– Sosiale soner undervurderes ofte. Det er viktig, og en fin måte å dele opp lokalene på, forklarer prosjektselgeren.

Det er også et sted der kollegaer kan møtes og ha uformelle samtaler. Slike spontane møter kan bidra til kreativitet og gjerne være vel så effektive som mer formelle møter, samtidig som sosialisering med kollegaer for mange er viktig for at man skal trives på jobb.

Table, Furniture, Leg, Eyewear, Lamp

Gjør plass til både samarbeid, kreativitet og aktive møter med et høydejusterbart konferansebord.

Be om hjelp tidlig

Han forteller at det kommer en del forespørsler fra bedrifter som har gjort research på forhånd og sett for seg hva de vil ha, men det fungerer ikke alltid i praksis.

– Et vanlig problem er at man vil ha mer innredning enn man egentlig har plass til, sier Eidsvold, og det problemet har ofte en enkel løsning: Man går ned i skrivebordstørrelse.

I tillegg handler det om å innrede smart og attraktivt, samtidig som det er arealeffektivt.

– Det er mulig, og jo tidligere i prosessen man får eksperthjelp og råd, jo bedre er det, råder prosjektselgeren, og legger til:

– Gjerne allerede fra dag én.

Rekkefølge for kontorplanlegging

  • 1. Er lokalene egnet? Det bør ha godt med naturlig lys, riktig akustikk og passe størrelse.
  • 2. Hvilke behov har bedriften? Snakk med brukerne av kontoret. Kartlegg behov og ønsker.
  • 3. Hvordan dekke behovene? Kontakt AJs eksperter og få hjelp til å finne løsninger som passer ditt behov.
  • 4. Hvordan skal det se ut? Sjekk ut ulike møbleringsforslag, stiler og fargekombinasjoner i 3D.
  • 5. Når skal det tas i bruk? Snakk med AJs eksperter, som sørger for at alt bestilles i riktig tid.

En annen ting AJs eksperter ofte opplever, er kunder som har dårlig tid og vil ha møblene raskt.

– Da er det en fordel at vi har god tilgjengelighet, sier Eidsvold.

I motsetning til mange i samme bransje som først produserer varene etter at de er bestilt, har AJ 33.000 kvadratmeter med lager, der mange produkter er klare til levering til enhver tid.

Lite plass? Kompakte, høydejusterbare skrivebord med bordskjermer hindrer innsyn og forbedrer lydmiljøet på kontoret.

Velg riktig

Prosjektselgeren har løsninger på mye, men noen ting må være på plass på forhånd.

– Man må passe på at størrelsen på rommet er riktig, og at akustikken egner seg for kontor. Det bør ikke bare være betongvegger og tak, man skal helst ha vinduer også. Det er ikke alltid lett å finne lokaler med god akustikk og godt med naturlig lys. Da er vi her for å hjelpe til med å få det beste ut av lokalene man har, legger Eidsvold til.

– Hva får dere flest spørsmål om?
– Det er veldig mange som kommer for å få hjelp til fargevalg og å velge kontorstol. De mest populære stolene kan tilpasses slik at de passer de fleste. I tillegg kan man velge å ha en «pool» med forskjellige aktive møbler, som de ansatte kan dele på. For eksempel en gåmølle, en kontorsykkel, en balanseball og en krakk. Så kan man bytte på litt, råder Eidsvold.

Interior design, Furniture, Chair, Table, Building, Product, Architecture, Plant, Flooring

Lys har mye å si for lokalet. Utnytt derfor alt tilgjengelig dagslys så godt som mulig.

– Hvem kommer oftest til dere?
– Det varierer veldig. Noen ganger kommer daglig leder mens andre ganger er det den som er mest interessert i interiør som blir utsendt, og bedrifter i mannsdominerte bransjer, sender gjerne en kvinnelig kollega hvis de har, sier Eidsvold.

Et viktig tips fra Eidsvold er å involvere andre på arbeidsplassen for å få innspill og oversikt over ulike ønsker og behov. Dette bør samtidig begrenses til deler av prosessen.

– Det er viktig at de som skal bruke arbeidsplassene er med, slik at man kan gjøre riktige tilpasninger, forklarer han.

Eidsvold og kollegaene holder til på hovedkontoret på Kløfta rett nord for Oslo. Her kan kunder komme og prøvesitte kontorstoler, få inspirasjon til løsninger og teste møbler som holder en aktiv på jobb, som for eksempel kontorsykler i AJs tusen kvadratmeter store «showroom».  


Et kontor bør legge til rette for både konsentrasjonsarbeid, sosial omgang og et sted å trekke seg unna for å ta en rask telefonsamtale

AJ Produkter

  • Gjennom en serie artikler i Dagens Næringsliv, produsert av innholdsbyrået DNX, ønsker AJ å dele sin kompetanse for å hjelpe folk til å ha det bra på jobben
  • AJ er et fullserviceselskap som designer, selger og produserer innredning til kontor, i tillegg til møbler og produkter til lager, industri, skole og barnehage
  • Er representert i 19 europeiske land med 26 selskaper, og har over 800 ansatte
  • I Norge har selskapet hovedkontor og showroom på Kløfta med 30 ansatte
  • Ble etablert i 1975 av 19 år gamle Anders Johansson. Hans initialer har vært selskapets navn siden da
  • AJ Produkter satser sterkt på egen produksjon, og på lokale og europeiske leverandører - både små og store

Likte du denne saken?