Langtur-raceren er her

Audi e-tron GT kombinerer elektrisk høyteknologi med arven fra sportsbilen quattro.

Det lekre designet trekkes ofte frem når folk kommer for å prøvekjøre Audi e-tron GT. Når de er ferdige med testturen, har de ofte forelsket seg i teknikken, kraften og byggekvaliteten. Foto: Alexander Benjaminsen

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

Det er som å sette seg i et fang. Setene i Audi e-tron GT omfavner deg med en bestemt mykhet mens du bestemmer innstillingene for dagens kjøretur. Er det en rolig comfort-tur? Eller velger du dynamic-innstillingen for en mer sportslig tur? Bilen justerer bakkeklaringen, strømforbruket og «motordurer» slik at det tilpasses dagen din.

Det blir uansett den morsomste og mest behagelige turen du kommer til å kjøre på lang tid.

Så er du på vei. Med hissige hestekrefter under deg og et sobert minimalistisk førermiljø. På de første stoppene i byen før landeveien er det imidlertid den gode oversikten og den knappe svingradiusen som gjør deg mest glad. I tillegg til alle som forsøker å skjule at de snur seg for å se hva slags diskret luksusbil som nettopp passerte.

Gran Turismo er en sportsbil for langdistansekjørere. Den er laget for å spise kilometer uten at du legger merke til det. Foto: Alexander Benjaminsen

Mye mer enn et pent ansikt

Audis første elektriske sportsbil er bygget på en konseptbil som ble vist første gang i 2018. Den fikk da strålende mottakelse. Det gjør den også nå. Audis sjefsdesigner Marc Lichte mener selv det er den vakreste bilen han noen gang har tegnet.

Du kan allerede få et glimt av de brede hjulbuene og den diskrete lille spoileren over den karakteristiske røde baklyslinjen når e-tron GT passerer deg på norske veier.

– Mange av de som kommer for å prøvekjøre, trekker frem det lekre designet. Når de kommer tilbake har de et stort smil om munnen. Da er det teknikken, kraften og byggekvaliteten de har forelsket seg i, sier Øyvind Wilhelms, markedsjef hos Audi på Møller Oslo Vest.

Og smilet er enda bredere om de har fått teste Launch Control, den spesielle boost-funksjonen som gir ekstrahestekrefter i en kort periode for en raskest mulig akselerasjon.

– Det er ganske brutale sekunder. RS-modellen klarer å nå 100 km/t på 3,3 sekunder, sier han, og flere uavhengige tester har vist at den klarer det på under det også.

Som alle elbilkjøpere, er også disse kundene opptatt av rekkevidden på 465 km og den ekstra kraftige hurtigladeren som kan lade fra fem til 80 prosent på under 23 minutter. I tillegg fenger også høyteknologi, som den adaptive luftfjæringen og den justerbare bakkeklaringen.

– Det er en bil som er pen å se på live, men enda bedre når du får satt deg inn og testet den, sier han.

– GT-en er for de med passion for bil., ifølge Audi-markedssjef hos Møller Oslo Vest Øyvind Wilhelmsen. Foto: Alexander Benjaminsen

Lidenskapelig bilinteresse

Det er en variert kundegruppe, både i alder og type, som kommer inn og vil teste GT-en. Det elektriske skiftet har gjort at Audi e-tron GT treffer bredere enn den klassiske sportsbilgruppen, opplever Wilhelms. At prislappen er mye lavere enn på en tilsvarende fossilbil gjør nok også at flere føler at sportsbildrømmen er mer tilgjengelig.

– Det er nok folk som har drømt om en sportsbil lenge, men som er opptatt av innovasjon og teknologi. Med elmotor, firehjulsdrift, romslige bakseter og god rekkevidde, er den nok litt lettere å selge inn til «sjefen» i familien, ler Wilhelms.

– Dette er jo en reindyrka sportsbil. Men det er en sportsbil du også kan dra på familietur til hytta med. Eller hente i barnehagen med, som jeg har gjort. Det går strålende, sier han.

– GT-en er for de med passion for bil.

«Dette er jo en reindyrka sportsbil. Men det er en sportsbil du også kan dra på familietur til hytta med. Eller hente i barnehagen med»

Øyvind Wilhelms, markedsjef hos Audi, Møller Oslo Vest

Foto: Alexander Bjenaminsen

Landeveisracer

Ute på veien merker du kvalitetene til den tyske kjøremaskinen. En Gran Turismo, som denne bilen er, er en sportsbil for langdistansekjørere. Den er laget for å spise kilometer uten at du legger merke til det. Den deler PPE-plattformen (Premium Platform Electric) med blant annet Porsche Taycan. Plattformen plasserer batteriet under seter og bagasjerom, slik at tyngdepunktet blir så lavt som mulig.

Marktrykket kjennes spesielt godt i hårnålssvinger og under akselerasjonen. Her sitter du ganske limt til underlaget. Audi e-tron GT er da også produsert på Audis fabrikk Böllinger Höfe, der også supersportsbilen R8 blir bygget, og der den klassiske quattro-bilen ble født på 70-tallet.

  • Audi e-tron GT har rekkevidde på 465 km og ekstra kraftig hurtiglader som kan lade fra fem til 80 prosent på under 23 minutter. Foto: Alexander Benjaminsen

  • Audi e-tron GT har rekkevidde på 465 km og ekstra kraftig hurtiglader som kan lade fra fem til 80 prosent på under 23 minutter. Foto: Alexander Benjaminsen

  • Audi e-tron GT har rekkevidde på 465 km og ekstra kraftig hurtiglader som kan lade fra fem til 80 prosent på under 23 minutter. Foto: Alexander Benjaminsen

– Vi har kombinert det høye nivået av håndverk vi har utviklet i R8-produksjonen med nye smartteknologier, og entusiasmen til våre medarbeidere er direkte overført fra R8 til e-tron GT, sier produksjonsleder Wolfgang Schanz.

Denne sportsbilen har dermed med seg både firehjulsdriftsteknologien fra quattro og sportsgenet til R8. Men nå er den også elektrisk. En perfekt kombinasjon av det beste Audi har å by på.

Etter en lang dag med støyfri formel-1-følelse på norske småveier, og cruising i 18-veis sportssetet, kan du skru på ryggmassasjen. Slik klarer du fint noen mil til i den behagelige sportsbilen.

Derfor vil du elske Audi e-tron GT

‣ 476/530 hk med dreiemoment på 630Nm (RS-modellen har 598/646 hk)

‣ Rekkevidde på 465 km

‣ Batteri på 83,7 kWt netto, lynlader på 270 kw som lader fra 5 til 80 prosent på under 23 minutter ved hjelp av teknologi basert på 800 volt spenning.

‣ Firehjulsstyring

‣ Bang & Olufsen stereoanlegg

‣ Bremseskiver laget av wolframkarbid, som er 10 ganger sterkere enn stål

‣ Nattsynassistent, en varmesøkende teknologi som varsler om dyr og mennesker på veien

Likte du denne saken?