Digitale designforslag går rett hjem

Hvordan passer et nytt møbel egentlig inn hjemme hos deg? Denne interiørbutikkjeden har spesialisert seg på å visualisere nettopp det.

Digitale designforslag går rett hjem

Hvordan passer et nytt møbel egentlig inn hjemme hos deg? Denne interiørbutikkjeden har spesialisert seg på å visualisere nettopp det.

– For ti år siden kjøpte vi spisestuebord, spisestuestoler, salongbord og en skjenk hos BoConcept. De har holdt seg så godt både stil- og standsmessig at vi ønsker flere møbler herfra nå som vi skal pusse opp, sier Bente Prestegård.

Før hun og ektemannen Per-Tore Meiholm kjøpte disse møblene, så de en avisannonse for hvordan BoConcept kom hjem på befaring.

– Vi ønsket å få innspill og tips fra en interiørdesigner. På møbelsiden ser vi nå blant annet etter et nytt vitrineskap, sier Meiholm.

– Vi er veldig fornøyde med både oppfølging og selve kvaliteten på møblene, sier Per-Tore Meiholm og Bente Prestegård. Foto: Gry Traaen

Ekteparet hadde allerede valgt ut to sofaer og andre mindre møbler.

– Jeg var inne på Instagram-profilen deres og fant en sofa jeg falt for. Den viste jeg i det første møtet vi hadde med interiørdesigner Tuva. Hun kom hjem til oss og lagde noen forslag til hvilke lamper vi kunne velge, farge på veggene og tekstilvalg på møbler basert på samtalene våre og det hun så, sier Prestegård.

Dette ga ekteparet et godt utgangspunkt, og i neste møte var de i butikken i Via Vika i Oslo i to-tre timer.

– Vi liker prosessen, det er fint å få inspirasjon underveis når vi ser de ulike mulighetene i tegneprogrammet. Vi er veldig fornøyde med både oppfølging og selve kvaliteten på møblene, sier Meiholm.

De har funnet roen i butikken til BoConcept og oppleveler av kjøpsopplevelsen blir en helt annen sammenlignet med flere andre butikker.

– Her er det kvalitet i alle ledd. Det føles trygt å handle her når det er snakk om såpass store investeringer. I tillegg får vi møbler som står seg og føles moderne i mange år, sier Prestegård.

«Vi liker prosessen, det er fint å få inspirasjon underveis når vi ser de ulike mulighetene i tegneprogrammet»

Interior design, Smile, Furniture, Leg, Comfort

– Det er viktig for oss at kundene våre opplever at det er trygt og enkelt å finne de beste innredningsløsningene for hjemmet sitt, sier Tuva Juliane Beck. Foto: Gry Traaen

Enkelt og trygt

Tuva Juliane Beck i BoConcept forteller at de får svært positive tilbakemeldinger på designforslagene de lager i 3D.

– Det er godt for kundene våre å kunne se hvordan møblene vil passe inn i hjemmene deres, sammen med møblene de har fra før, parkett og veggfarge. Det gir trygghet at paletten i boligen stemmer, og ikke minst stilretningen, sier Beck.

BoConcept

  • BoConcept ble opprettet i Danmark i 1952, og har i dag nær tre hundre butikker i over seksti land.
  • Selskapet ble grunnlagt av Jens Ærthøj og Tage Mølholm. De da unge møbelsnekkerne bygde sitt lille verksted i den søvnige byen Herning.
  • I 2022 åpnet BoConcept en butikk i Via Vika. Det er den første enkeltstående butikken til BoConcept i Norge.
  • Butikkjeden designer, produserer og selger moderne møbler, tilbehør og belysning for stue, spisestue, soverom, hjemmekontor og uteområder.
  • Tilbyr kundene en omfattende interiørdesigntjeneste med utelukkende interne designere. Hver designer tar del i kundens spesifikke behov, og livsstil. Designeren tar deretter mål og utvikler detaljerte planer – enten i butikken eller i kundens hjem.

Kundene har mange valgmuligheter innen tekstil og materialer, noe som gir et ekstra eierskap til produktene de velger.

«Møblene våre har lang levetid, både i kvalitet og stil»

– Det er gøy å kunne sette et personlig preg på noe du skal ha lenge og investerer i, fremfor å velge noe du tenker at kanskje kan passe i hjemmet ditt. Det er en prosess hvor det er mulig å komme med justeringer flere ganger. Møblene våre har lang levetid, både i kvalitet og stil, fortsetter hun.

Det er to stilretninger kundene kan velge mellom – skandinavisk eller metropolitan. Begge stilretningene er tidløse og klassiske, men metropolitan er mer tilpasset leiligheter i byen med smarte og funksjonelle bruksløsninger.

– Det skal være trygt og enkelt for kundene å finne de beste innredningsløsningene hjemme. Noen har en klar tanke om hva de vil ha, mens andre er helt åpne. Noen ønsker hjelp til flere rom, andre ser etter ett møbel. Vi gir den samme hjelpen uansett hvilket behov man har, sier Beck.

skandinavisk
eller
metropolitan

Fred Karlsen har fått god hjelp til å innrede leiligheten med panoramautsikt over indre oslofjord. Foto: Gry Traaen

Ville teste prosessen selv

Fred Karlsen er styreleder og eier av ConceptNorge AS – som driver BoConcept – gjennom selskapet sitt HTH AS. Han bestemte seg for å teste ut prosessen selv, og få hjelp til møbleringen av leiligheten sentralt på Aker Brygge.

– Først kom de hjem til meg, og basert på ønskene mine og de eksisterende møblene jeg ville beholde, kom de opp med designløsninger. Jeg ønsket en helhetlig innredning i stue, kjøkken og på soverom, sier Karlsen.

Det er liten tvil om at Karlsen kanskje har en av byens beste utsikter. Med panoramautsikt utover indre Oslofjord ønsket han å innrede leiligheten slik at han fikk full uttelling for boligens beliggenhet.

«Det gir trygghet
at paletten stemmer»

Etter hjemmebesøket tegnet interiørdesignerne opp forslag, slik at han fikk se mulige løsninger rom for rom.

– Det hjalp veldig å få se hvordan det ville se ut før jeg bestemte meg. Vi fant i fellesskap løsninger jeg var fornøyd med. Det var betryggende å se hvordan det ville bli, fortsetter han.

Ifølge Karlsen hjalp løsningsforslagene det enklere å ta valg. Sammen med forslaget fikk han også en prisoversikt. Da møblene var klare ble alt levert og montert i Karlsens bolig.

– Når jeg først har en slik panoramautsikt ønsket jeg å kunne se ut fra flere vinkler. Derfor fant de en utradisjonell løsning med en sofagruppe midt i rommet hvor fire sofaer gir utsikt alle veier, sier han.

Likte du denne saken?

Dagens Næringslivs journalister har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet. Innholdet er produsert av Dagens Næringslivs kommersielle avdeling DNX.