People in nature, Natural environment, Atmospheric phenomenon, Plant, Atmosphere, Cloud, Fog, Wood, Tree

Gjør en forskjell 2022:

Klesmerket som går i strupen på egen industri

Gründer Jo Egil Tobiassen utfordret først bransjen med smarte glidelåser som Ziplongs®, Zipbody™ og Zipbra™. Så tok han opp kampen om våre forbruksvaner. Alle foto/film: Fredrik Svartdahl

Tekstilbransjen står for over åtte prosent av de globale CO2-utslippene. Derfor ber gründerne i klesmerket Northern Playground kundene sine om å kjøpe minst mulig klær.

– Alt snakket om bærekraftige klær er dessverre bare tull, sier Jo Egil Tobiassen, gründer og daglig leder i Northern Playground.

Klesindustrien står for over åtte prosent av de globale klimautslippene. Tobiassen er tydelig på at det ikke er mulig å kjøpe seg god samvittighet uten å legge om forbruket sitt.

– Det er det samlede forbruket som må ned. Vi kjøper altfor mye klær. Å kjøpe en haug av såkalte bærekraftige økologiske klær du ikke trenger, som kanskje bare brukes noen få ganger før de ender opp på søppeldynga, det løser jo absolutt ingenting, sier han.

Fashion, Gesture, Interaction

Gjennom folkefinansiering har klesmerket i dag over 600 investorer som deler engasjementet for å endre folks forbruksvaner.

Butikken som aldri har salg

Northern Playgrounds butikk i Folketeaterpassasjen ligner på andre urbane utsalgssteder for turklær, bortsett fra alle de iøynefallende plakatene som advarer deg mot å kjøpe for mye. «Hvorfor er 5 bedre enn 1» står det på et skilt utenfor butikken, og Tobiassen mener dette oppsummerer hele tankegangen deres.

– Innovasjonen vår er at vi snur forretningsmodellen på hodet. Klesbransjen har som mål at du skal kjøpe så mye klær som mulig. Vi ønsker tvert imot at du skal kjøpe så lite som overhodet mulig. Vi vil at du bruker jakken vår til absolutt alt du holder på med, på date eller tur i skogen. Og at du bruker den år, etter år, etter år, sier han.

Bring kårer Norges smarteste grønne løsning 2022

  • Som del av Brings satsing på grønnere løsninger er målet med denne konkurransen å løfte frem aktører og bedrifter som bidrar til bedre løsninger for klimaet i hele verdikjeden
  • Finalistene blir presentert på dn.no og i Brings egne kanaler gjennom høsten, før juryen kårer en vinner mot slutten av året. Les mer om konkurransen og juryen her.
  • Vinneren får 150.000 kroner øremerket til klimatiltak i sin bedrift eller videreutvikling av den aktuelle løsningen
  • Bring er en del av konsernet Posten Norge og tilbyr logistikkløsninger for bedriftskunder i det nordiske markedet og til privatkunder utenfor Norge. Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innen post og logistikk, og møter markedet med de to merkevarene Posten og Bring
  • Konsernet har som ett av sine hovedmål å være best på bærekraftig verdiskapning. Konsernet har redusert sine utslipp med 51 prosent sammenlignet med 2012, og har som første i sin bransje i Norge fått godkjent Science Based Targets mål. Målene er å redusere egne absolutte utslipp med 42 prosent og redusere utslippsintensitet i leverandørkjeden med 32 prosent innen 2030. PwC klimaindeks viser at Posten-konsernet er en av to norske virksomheter som har kuttet utslipp i tråd med Parisavtalen to år på rad.

Bestemors strikkegenser

I det ene hjørnet av butikken jobber de ansatte ivrig med å lappe hull, sy på forsterkninger og utbedre andre små skader på produkter som kunder har kommet inn med. Northern Playground tilbyr livslang service på alle sine produkter, og med jevne mellomrom fikser de også klær fra andre klesmerker.  

– Forretningsmodellen vår er inspirert av bestemors strikkegenser, et plagg du blir virkelig glad i, og som du tar vare på resten av livet. Et plagg som kan brukes overalt, og som er like naturlig å kle på deg på en hagefest som på ski i Jotunheimen, forteller Tobiassen.

Tekstilindustiens bakside

  • Tekstilbransjen står for åtte prosent av klimagassutslippene. Det er mer enn fly og skipsfart til sammen
  • Vi kjøper dobbelt så mye klær som på 1990-tallet
  • Hver nordmann kjøper nå i snitt et plagg i uken
  • Hvert femte plagg vi kjøper blir sjelden eller aldri brukt
  • Hver og en av oss kaster 23 kilo klær hvert år
  • Klesindustrien har et høyt forbruk av vann og kjemikalier, forurenser jordsmonn og vannkilder og påvirker biologisk mangfold
  • 20-35 prosent av mikroplasten i havet kommer fra plastbaserte plagg

Kilder: framtiden.no og «Klesforbruk i Norge», SIFO 2016

Vokser på redusert forbruk

Til tross for Northern Playgrounds budskap om å kjøpe mindre, eller kanskje heller nettopp ved hjelp av dette budskapet, har klesmerket funnet sin egen måte å tjene gode penger på.  

– Det er tre helt sentrale grep i forretningsmodellen vår som gjør at vi faktisk tjener penger på lavere forbruk, forklarer økonomisjef Marita Sollien.

– Vi selger aldri med rabatter, vi har ingen overproduksjon og vi selger helt uten mellomledd.

Sollien presiserer at marginene de sitter igjen med heller ikke tas ut som utbytte, men øremerkes tiltak som kan bidra til å redusere forbruk. Det inkluderer for eksempel lokalproduksjon i Norge og Europa, design for lang varighet og reparasjon, reparasjon og vedlikeholdsprogram og at kundene er med å bestemme hvilke klær de skal produsere.

Northern Playground driver aktivt politisk påvirkningsarbeid, og har blant annet fått oppmerksomhet for et krav om å innføre en ny klimaavgift for klesindustrien de selv er en del av.   

Automotive design, Table

Ødelagte plagg får nytt liv i reparasjonshjørnet av butikken.

En viktig inspirator

– Vi i juryen er imponert av arbeidet som gjøres av Northern Playground, sier Elin Nørve. Hun er grunnlegger av Future Leaders, Skandinavias største bærekraftorienterte lederutviklerprogram for unge, og sitter i juryen som skal kåre Norges smarteste grønne løsning.

– I et marked som tradisjonelt er fullt av “klimaverstinger”, er det behov for aktører som tør å redefinere spillereglene. Northern Playground beviser at det finnes grønnere og mer ansvarlige forretningsmodeller for salg av klær, og er en viktig inspirator for både kunder og bransjen, sier hun.

For gründer og daglig leder, Jo Egil Tobiassen, er oppskriften på et grønnere samfunn like enkel som den er vanskelig.  

– Det er jo ikke noen store mystiske krefter der ute som bruker all CO2-en. Det er deg og meg. Det er vi som må endre oss, sier han.

Northern Playground

  • Norsk klesmerke startet i 2014 med blant annet smarte turklær som Ziplongs®, Zipbody™ og Zipbra™
  • Relansert i 2020 som et klesmerke med mål om å få folk til å kjøpe mindre klær
  • Butikk i Folketeaterpassasjen i Oslo, egne salgskanaler på nett
  • Tilbyr livstids-service på alle klær du kjøper
  • Selger aldri med rabatter eller markedsfører nye kolleksjoner, for du skal ikke motiveres til å kjøpe mer enn du trenger

Slik har juryen vurdert finalistene

  • For å bli finalist måtte det kunne vises til en løsning som faktisk gjør en forskjell – løsningen må ha en reell effekt og positiv klimapåvirkning
  • Juryen definerer grønn løsning etter EU-taksonomien sitt rammeverk for bærekraftige prosjekter. Løsningen/tjenesten/produktet skal derfor bidra vesentlig til å redusere klimagassutslipp, samtidig som miljøet og det biologiske mangfoldet ikke påvirkes negativt.
  •  I Brings kåring «Norges smarteste grønne løsning 2022» benytter juryen følgende kriterier for å fatte enighet rundt finalistene og konkurransens vinner: innovasjonsgrad; skaleringsevne; klimaeffekt og hensyn til natur og økosystemer; forretningsmodell; og evne til å inspirere andre.
  •  Kåringen er basert på opplysninger som er samlet inn fra de nominerte og som har vært offentlig tilgjengelige for juryen. Bring/DNX tar ikke ansvar for eventuelle feilaktige opplysninger i den informasjonen som har vært tilgjengelig. Juryen har kun vurdert selskaper som har vært nominert i denne konkurransen.

Jurymedlem Petter Gulli har et lite antall aksjer i Northern Playground, og er derfor inhabil som jurymedlem i forbindelse med denne finalisten. Jo Egil Tobiassen er en bekjent av jurymeldem Elin Nørve. Nørve har ingen formell relasjon til hverken gründer eller virksomhet og ingen interesse knyttet til virksomhetens suksess.

Likte du denne saken?

Dagens Næringslivs journalister har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet. Innholdet er produsert av Dagens Næringslivs kommersielle avdeling DNX.