Product

– Shelfless hadde den beste løsningen

Ruba Shiet i nettapoteket Apotekia viser hvordan reseptfrie varer oppbevares hos Shelfless. Foto: Anne-Elisabeth Næss

Det nyoppstartede nettapoteket Apotekia har hatt en vekst over all forventning. – Vi hadde aldri klart å gjennomføre det høye antallet bestillinger uten en tredjepartsleverandør, sier gründer Ruba Shiet.

Det er lite som vitner om et apotek på kontoret til Ruba Shiet og Apotekia. Det skyldes at varebeholdningen befinner seg hos Shelfless, en tjeneste levert av Bring. Om kort tid skal reoler med reseptbelagte varer dekke veggene her inne, men inntil videre er det tomt. Årsaken til at denne varebeholdningen skal være her og ikke hos Bring er at det kun er personale med farmasiutdannelse, som har lov til å oppbevare og distribuere reseptbelagte varer.

– Vi startet opp nettapoteket Apotekia i april 2022. Allerede etter en måned måtte vi doble varebeholdningen, forteller Ruba Shiet.

– Vi har drevet et fysisk apotek tidligere, men tenkte at vi skulle starte helt fra bunnen av med nettapoteket. Det viktigste for oss var at veien til kunden ikke skulle være alt for lang, at det var en forutsetning for å lykkes, fortsetter hun.

Hva lønner seg?

Som mange innen e-handel kjenner til, så kommer det til et punkt hvor det ikke lenger lønner seg å ha lager, pakke og levere varer selv. Det ble etter kort tid et kostnadsspørsmål for Apotekia - ville det lønne seg å kjøpe tjenester av en tredjepartsleverandør?

– Med få bestillinger lønner det seg å gjøre alt selv. Men med det oppsettet vi bygde opp forventet vi å få mange bestillinger. Alternativet var å måtte ansette noen for å gjøre jobben. Derfor undersøkte vi flere aktører, og landet på Shelfless og Bring. De hadde den beste løsningen for oss og våre behov - alt fra lager, integrering, logistikk og idéløsninger, forteller Shiet.

– Alternativet til Shelfless var å ansette noen til å gjøre jobben, sier Ruba Shiet i Apotekia. Foto: Anne Elisabeth Næss

Slipper å ha hyller

På kontoret hos CEO i Shelfless, Stefan Einarsson, er det travle dager for ham og logistikksjef i Bring, Øystein Udnes. Det er mange store og små aktører innen e-handel, som har oppdaget hvordan tjenesten deres frigjør tid og ressurser til å få bedriften til å vokse.

– Shelfless er en såkalt tredjepartsleverandør, en helhetsløsning for nettbutikker. Tjenesten dekker alt av logistikk, det vil si mottak og kontroll av varer, varebeholdning, vareplukking, pakking, utsendelse og retur, forklarer Einarsson.

Tanken bak navnet Shelfless er at kundene skal slippe å ha hyller. De skal slippe å tenke på noe annet enn hvordan de skal bygge merkevaren videre.

– Våre kunder får alle storskalafordeler. Det gjør at logistikkjeden deres blir både grønnere og mer kostnadseffektiv hos oss. Vi tilbyr kortere ledetider, sømløs handlekurvintegrasjon og sporing i sanntid, fortsetter han.

På lageret hos Shelfless har de ansatte god hjelp i automatikk. Foto: Anne Elisabeth Næss

Hurtighet og presisjon

Kundene deres er i stor grad opptatt av det samme som konsumentene er opptatt av - hastighet, forutsigbarhet, presisjon, sporbarhet og informasjon. Alt dette tar Shelfless på alvor, og har gjort store satsninger innen det digitale, det organisatoriske og det operasjonelle for å møte deres behov.

– Vi har bygget en ny digital plattform for å gjøre det enklere å bli kunde hos oss med plugins-apper. Med denne nye løsningen kan det i prinsippet ta fem minutter å bli kunde hos oss. Alt handler om hvilke løsninger kunden ønsker.

Alltid den beste løsningen

Logistikksjef Øystein Udnes forteller at den digitale satsingen har gjort stor forskjell på det å bli kunde hos Shelfless.

– Tidligere var det store og tidskrevende prosjekter å bli kunde hos oss, men nå går dette i de fleste tilfeller mye enklere, sier han.

Udnes bruker Apotekia som et eksempel på en kunde, hvor de brukte tid på å komme frem til den beste løsningen.

– Apotekia er det første nettapoteket som er kunde hos oss, så vi jobbet tett med dem for å komme frem til en god løsning. I alle kunderelasjoner er vi på lageret opptatt av helhetsopplevelsen for konsumentene. Vi tenker at det er her vi kan tilby den beste tjenesten - alt fra logistikkprosessen og hurtighet til bærekraftig emballasje og distribusjon, sier han.

– Vi har tredoblet budsjettet for neste år. Vi fokuserer på vekst mens Shelfless tar seg av pakking og levering, sier Ruba Shiet. Foto: Anne Elisabeth Næss

Uventet høy vekst

Ruba Shiet i Apotekia bekrefter at de opplevde at utfordringene som oppsto underveis i starten av prosessen ble løst.

– Shelfless løste utfordringene på dagen og satt av ressurser for å finne en fremtidig løsning, og det var vi veldig fornøyde med, sier Shiet.

I april startet de opp med salg av 5000 varer i måneden, noe de håndterte på egenhånd. I midten av september hadde Shelfless levert 32 000 varer for dem.

– Tanken var å starte i det små og bygge oss sakte opp. Målet vi hadde for ett år klarte vi å oppnå på tre-fire måneder. Det hadde vi aldri fått til uten en tredjepartsleverandør og Shelfless. Nå har vi tredoblet neste budsjett. Vi satser på kundeservice og faglig kunnskap, mens Shelfless tar seg av alt av varebeholdning, logistikk, pakking, distribusjon og retur på respetfrie varer, avslutter hun.

Likte du denne saken?

Dagens Næringslivs journalister har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet. Innholdet er produsert av Dagens Næringslivs kommersielle avdeling DNX.