– Vi har fått mulighet til å vokse

Christian og Tiril Schou i House of Hygge har tatt et kvantesprang med løsningen Shelfless fra Bring. Foto: Anne Elisabeth Næss

House of Hygge har bygget seg møysommelig opp innen e-handel. De er en av mange små og større bedrifter, som har funnet en god løsning på vekst med Brings tjeneste Shelfless.

– Det hele startet i 2004 med en egenkapital på 6000 kroner. Jeg var den første i verden til å lage slak line-sett. Målet var å ha noe å tjene penger på mens jeg sto på ski. Det gikk akkurat rundt i fire år før mamma startet å hekle luer med sterke farger, som hun fikk noen flasker rødvin for, forteller gründer og daglig leder av House of Hygge, Christian Schou.

Lueheklingen utviklet seg til å bli luekolleksjonen «Made by Mamma» og ble starten på bedriften House of Hygge. De fargesterke luene med morsom tekst fantes etter hvert i flere sportsbutikker i Hemsedal og andre skisteder. Bedriften har vokst sakte, men sikkert med ullkolleksjonen Hyggewool som bærebjelke.

– Hovedkontoret ligger i Hemsedal hvor Christian og jeg tidligere var bosatt. Vi møttes gjennom vår felles lidenskap for fjellet for mange år siden. Ski og jakt har alltid vært viktig for oss, sier ektefellen Tiril Schou. Tiril ble en del av bedriften i 2020.

De første årene pakket og sendte House of Hygge alle varer selv, men de innså at det tok for mye tid og krefter. Foto: Anne Elisabeth Næss

Mye tid og krefter

– Logoen vår er en gondol, og konseptet vårt er å skape kvalitetsprodukter, som det er naturlig å ha på seg i en gondol, fortsetter Christian.

House of hygge har hatt en konseptbutikk i Hemsedal, men en stor del av salget har gått via e-handel. I oppstartsfasen har bedriften stått for alt av varebeholdning, pakking og utsendelse selv. Men det ble tydelig at de brukte alt for mye tid og krefter på noe som var mulig å kjøpe som tjeneste.

– Det var et viktig strategisk valg for oss da vi outsourcet dette i fjor til Brings tjeneste Shelfless. Vi har brukt den frigitte tiden godt, og nå tar vi et kvantesprang i bedriften og utvikler en mye større kolleksjon med dyrere produkter, sier Tiril.

– Tjenestene til Shelfless har gjort det mulig for oss å ekspandere. For første gang henter vi inn kapital fra investorer. Det er først nå vi skal yppe oss mot de store aktørene, følger Christian opp.


Product, Customer, Selling, Retail

Shelfless er en helhetlig tjeneste, som passer for små og større bedrifter innen e-handel. Foto: Anne Elisabeth Næss

Helhetlig logistikktjeneste

Shelfless er en helhetsløsning for nettbutikker. Tjenesten dekker alt av logistikk, det vil si mottak og kontroll av varer, varebeholdning, vareplukking, pakking, utsendelse og retur.

– Våre kunder får alle storskalafordeler. Det gjør at logistikkjeden deres blir både grønnere og mer kostnadseffektiv hos oss. Vi tilbyr kortere ledetider, sømløs handlekurvintegrasjon og sporing i sanntid, sier daglig leder i Shelfless Norge, Stefan Einarsson.

Navnet handler om at kunden skal slippe å ha hyller. For å skape den beste løsningen har Shelfless gjort store satsninger innen det digitale, det organisatoriske og det operasjonelle.

– Vi har bygget en ny digital plattform for å gjøre det enklere å bli kunde hos oss med plugins-apper. Med denne nye løsningen kan det i prinsippet ta fem minutter å bli kunde hos oss. Alt handler om hvilke løsninger kunden ønsker og har fra før, sier Einarsson.

Automatiserte bins gjør pakkeprosessen mye mer effektiv og enklere for de ansatte i Shelfless. Foto: Anne Elisabeth Næss

Full oversikt

Logistikksjef i Bring, Øystein Udnes, sier at den nye digitale løsningen er den store fordelen for både Shelfless og kundene.

– Denne digitale satsningen er både kostnads- og tidsbesparende for oss og kunden. Tidligere var det store og tidskrevende prosjekter å bli kunde hos oss, men nå går dette mye enklere, sier han.

På portalen MyBring, som også er den en del av den digitale satsingen, får kunden full oversikt over varebeholdning og alle artikler. Her vises hvilke varer som selger bra og hvilke som ikke gjør det, hvilke varer som er plukket og hvor de er i prosessen.

– På MyBring får man kundekommunikasjon og kan følge reklamasjonssaker digitalt. Man får også ulike rapporter, som totalt gir en svært god oversikt for kundene våre. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger på den digitale satsingen vår, sier Einarsson.

Daglig leder i Shelfless, Stefan Einarsson, forteller om store satsinger innen det digitale, organisatoriske og operasjonelle for å gi de beste tjenestene for kundene sine. Foto: Anne Elisabeth Næss

Effektiv pakking og transport

Forutsigbarhet, hastighet og presisjon er viktige mål for Shelfless. Med utbygd automasjon går plukking av varer mye raskere. Einarsson vet at kundene deres er opptatt av det samme som konsumentene av varene.

– Alle ønsker at varene skal komme frem fortest mulig til konsumenten. Det er stor konkurranse, og det å kunne levere varene raskt og med stor presisjon er vesentlig for markedsandel. Det gjør at vi må både være raske til å plukke varen, men også effektive på transport, sier Einarsson.

– Det er den totale kjøpsopplevelsen som er viktig for oss på lageret. Hele logistikkprosessen, hvor også emballasje og distribusjonsdelen er så bærekraftig som mulig, sier Udnes.

Christian og Tiril Schou i House of Hygge finregnet ikke på hva avtalen med Shelfless ville koste, men i et grovt overslag så de at dette var et rasjonelt økonomisk valg å ta.

– Vi så at for å nå målene våre var dette det eneste strategisk riktige å gjøre. Kundene våre får nå varene raskere, og vi sparer kostnader på lager. Det er en mer bærekraftig løsning enn vi hadde og vi har tid til å ekspandere med helt nye varer, sier Tiril.

Likte du denne saken?

Dagens Næringslivs journalister har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet. Innholdet er produsert av Dagens Næringslivs kommersielle avdeling DNX.