Slik gikk det da 20 utvalgte skulle redde norsk varehandel

Klokken tikker for varehandelen. Noen av sektorens lyseste hoder har nå vært samlet for å finne helt nye løsninger.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

Foto: Anita Arntzen

Konkursbølger, omsetningssvikt og nedleggelser i bransjen – varehandelen er i en prekær situasjon. Selv om sektoren omsetter for over 500 milliarder kroner, og tross at nesten 90 prosent av dette går over disk, går det knapt en uke uten dårlige nyheter. Truslene er mange: Noen frykter netthandel, andre er redde for endrede forbruksmønstre. Og i bakgrunnen henger Amazon som en mørk sky i mange næringsdrivendes sinn.

Dette var bakgrunnen da Color Line og DNX inviterte 20 spesielt utvalgte mennesker fra norsk varehandel til Varehandel-Hackaton på konferanseskipet Color Magic, som går mellom Oslo og Kiel.

Tidspress. Gruppene hadde begrenset tid til å komme opp med konsepter for fremtidens varehandel.

Med 29 timer til rådighet, og en klokke som ubønnhørlig tikket nedover i enden av konferanserommet, ble deltakerne delt inn i grupper preget av mangfold – både i alder, kjønn og kompetanse. Etter å ha blitt kjent med arbeidsformen som er utviklet for å sikre raske innovasjonsløp i en verden der seks måneders utredningsprosesser er passé, var oppgaven å finne en problemstilling alle i gruppen mente var viktig og relevant. I inspirerende omgivelser gjaldt det å raskt finne flytsonen; modusen man er i når man klarer å glemme tid og sted, og presterer på sitt aller ypperste.

På slutten ventet fremføring av løsningsforslagene i plenum, med påfølgende middag og prisutdeling.

Velkommen om bord på Konferanseskipet.

Les mer

– En prøvelse for hjernen

– Disse timene vi har vært gjennom har vært en prøvelse for hjernen. Vi satt et sekund i går og tenkte at nå kommer vi ingen vei, men så skjedde det noe i natt. Noe hadde løsnet da vi var tilbake på plass. Vi klarte å konkretisere et konsept alle føler en tilhørighet til, selv om vi kommer fra fire ulike bransjer, forteller Mathias Svoren, Jr. Eiendomssjef i Scala Eiendom, etter at hans gruppe hadde presentert sin idé.

Svorens gruppe fant altså definitivt sin flytsone. De presenterte konseptet «The Hub», som fikk særlig hederlig omtale fra juryen bestående av Moods-grunder Simen Staalnacke, og Kåre Anda Aronsen og Linn Bredesen fra Virke.

Her bygges kjøpesenteret om nærmest etter oppbyggingen i en mathall. Men i stedet for mat, er det uavhengige bransjeeksperter – komplett med rating fra brukerne – som er tilgjengelige rundt en sentral øy hvor kundene kan slappe av. Ekspertene vil kunne gi deg skreddersydde anbefalinger basert på dine behov og ønsker, hvis du for eksempel skal kjøpe en sykkel. Konseptet bygger på å skape opplevelser, som juryen trakk frem som noe av det viktigste enkelte aktører av varehandelen kan gjøre fremover. I tillegg vil gruppen blande det beste fra fysiske butikker med det beste fra netthandelen.

The Hub. Mathias Svoren fra Scala Eiendom var med på å utvikle et konsept som kan gjøre handleopplevelsen langt mer opplevelsesbasert enn i dag.

The Hub var imidlertid ikke det eneste konseptet som ville gjøre selve handleopplevelsen annerledes, og mer på kundenes premisser.

– Det er veldig gøy å se at selv når man sitter i fem helt forskjellige grupper beveger man seg innom hverandres temaer. Mye handler om å knytte fysisk varehandel og netthandel enda nærmere hverandre, fremfor å sette dem opp mot hverandre. For folk vil jo ha butikker, de vil møtes, og de vil også ha alle artiklene som finnes online, sier Svoren.

Eget konferansedekk med topp moderne møterom, auditorium, og mye mer. Alt på ett sted.

Les mer

Lokalisert logistikk

I løpet av seilasen var det to hovedretninger som krystalliserte seg. Der noen av gruppene fokuserte på selve butikkopplevelsen, som The Hub, konsentrerte de andre seg om logistikken knyttet til handel. I det store auditoriet høstet konseptet «Sharing the last mile», om å effektivisere det aller dyreste leddet i all varetransport, fortjent applaus fra salen. Men til slutt var det «Store to Door» som stakk av med seieren.

– Konseptet er smart, enkelt og innovativt. Det tar læring og suksess fra en bransje og bruker det i en annen. Det kan skaleres og brukes av både store og små aktører, og det åpner for stor fleksibilitet. Det løser en av hovedutfordringene for varehandelen, nemlig distribusjon for små og mellomstore aktører. Juryen liker også at det er et tydelig miljø- og bærekraftsperspektiv, samtidig som det åpnes for flere arbeidsplasser. Store to Door er den mest innovative ideen – et konsept å la seg inspirere av for fremtidens varehandel, uttalte juryen i sin begrunnelse.

Utflukt. Flere av gruppene så sitt snitt til å gå i land i Kiel for å teste konseptet sitt på lokalbefolkningen.

I dette konseptet kan forbrukeren sitte i godstolen og handle varer direkte fra sin lokalbutikk. Som takk får vedkommende «local points» som kan veksles inn i belønninger senere. Men et enda viktigere moment er muligheten til å få levert varer på døren på kort tid – med for eksempel en Uber, vanlig eller elektrisk bil, sykkelbud eller annet. Morten Bergquist fra Retail Energy var en av deltakerne fra gruppen som sto bak.

– Vår tanke, som vi fikk bekreftet da vi gikk i land i Kiel og begynte å snakke med folk, var at de er villige til å betale litt mer for å støtte lokale butikker. Holdningen var der. Vi ønsker å støtte våre lokalmiljøer, sier han.

Få et uforpliktende tilbud på høstens konferanse.

Les mer

Det nye store

– Jeg, som faktisk er retailer, håper jo at Store to Door er fremtiden. Jeg kjenner på meg at det kan jeg trenge, og ingenting ville gjort meg gladere enn om noen tar tak i dette lille frøet vi kanskje har sådd og gjør noe med det. Foodora har klart det med mat, så hvorfor skal ikke Store to Door være det nye store, smiler Jeanett Bakke i DAY Birger et Mikkelsen, som også var med på vinnerlaget.

Foodora er en tjeneste som samler lokale restauranter i en app, hvor du kan bestille hva hvilken som helst av dem med et par tastetrykk. Deretter blir maten plukket opp og levert på døra av sykkelbud.

Det er ikke utenkelig at konseptet kan bli det nye store. Det viser seg nemlig at noen allerede har begynt med et litt liknende konsept, og en av initiativtakerne bak dette deltok også på vårens hackaton. Anna Elise Svennevig, som representerte Grimstad Min By, kunne nemlig fortelle at de allerede i 2018 startet opp konseptet ShopGrimstad – som har flere likhetstrekk med Store to Door.

– Utgangspunktet var å gjøre grep for å støtte opp om lokal sentrumshandel. Vi vet jo at folk i stor grad handler når de har tid, og ikke nødvendigvis når butikkene er åpne. I tillegg oppdaget vi at butikkene har mye varer og varegrupper som kundene ikke var kjent med. Alt dette ville vi løse, forteller Svennevig.

– Det var viktig for oss at løsningen skulle være lekker og enkel å bruke, og at kunden skulle kunne handle fra flere butikker, men fortsatt ha én utsjekk, én betaling og én frakt. Vi ville også være miljøvennlige og raske på levering til kunde. Varene pakkes samme dag, og leveres enten hjem til kunden, eller til en boks midt i byen som åpnes via en app. Vi har sett flere gode effekter for både kunder og butikker, og har flere tanker om videreutvikling av konseptet, sier hun.

– En utrolig opplevelse

Det er altså tydelig at potensialet for å tenke nytt om logistikk er stort, og at mye vil skje i varehandelen fremover. For deltakerne på hackaton-cruiset var det mange som satt igjen med ny inspirasjon og lærdom.

– Det har vært en utrolig intensiv opplevelse, hvor vi har blitt kastet ut i mange øvelser, og blitt tvunget til å stole på prosessen. Alt dette har akkumulert til noe som vi selv syntes var en kul idé, og som det var deilig å få presentert og få tilbakemelding på. Det er godt å få validert noe man har jobbet frem gjennom et hardt løp over 24 timer, fastslår Martin Braaten Grina, UX Lead og produktutvikler i betalingsselskapet Auka, som også var med på vinnerlaget.

– Veien fra start til slutt har vært intens, og vi konkluderte vel med at vi skjønner hvorfor det heter hackaton. For dette har vært et skikkelig maraton! Så har det vært veldig gøy og spennende å være med på, samtidig som det har vært veldig krevende. Vi har vært både svette og slitne, men det har vært en lærerik prosess, avslutter Jeanett Bakke.

Dette får du på et 2-døgns Konferansecruise.

Les mer

Konseptene

Store to Door

Netthandel er raskt, enkelt og oversiktlig – og leveres rett hjem på døren. Vinnergruppen tok utgangspunkt i spørsmålet «hvorfor skal fordelene ved netthandel kun være forbeholdt netthandel, og ikke fysiske butikker?» Ved å tilgjengeliggjøre netthandelens fordeler for fysiske retailere kan dette konseptet fungere som et «Foodora for fysiske butikker». Kundene skal kunne bestille varene hjem, eller dit de er, med et bredt utvalg mulige leveringsløsninger.

The Hub

Netthandel har både fordeler og ulemper – utvalget er enormt og du trenger ikke bære varene hjem, men du har ingen eksperter å spørre, og det store utvalget kan gjøre det vanskelig å velge. Samtidig er det ikke alltid gøy å spasere rundt i butikker, hverken for barn eller voksne. Med «The Hub» er kjøpesenteret lagt opp i en sirkel, med sosialt kaféområde sentralt plassert. Rundt denne er nøytrale eksperter tilgjengelige for å gi råd om hva du skal kjøpe, og hvorfra. Varene kommer fra butikkene i nærområdet rundt, eller i netthandelslager, og fraktes enten direkte til senteret eller hjem til deg. En personlig digital brukerprofil sørger for at varene har riktig størrelse, og kommer til riktig adresse.

Sharing the Last Mile

I en forsyningskjede er konseptet «Last Mile» den avstanden som går fra lageret og ut til forbrukeren. Dette er det dyreste steget i kjeden. Med «Sharing the Last Mile» la gruppen opp til en effektivisering av eksisterende transport, hvor flere brukere kan få samordnet sine hjemleveranser. Konseptet baserer seg på matleverandørenes distribusjonsbehov, som anslås å få en stor vekst i lys av utviklingen i utlandet.

My Time

Konseptet fokuserer på kosmetikkbransjen, og går ut fra at kundeopplevelsen innen 2020 vil være viktigere enn både pris og produkt. Opplevelsen skal være personlig og relevant, og levert på brukernes premisser. Butikken bygges om til et opplevelses- eller demonstrasjonssenter, hvor brukeren blir geleidet gjennom en rekke stasjoner med personlig pleie uten direkte kjøpsoppfordringer. Alle produkter som benyttes underveis legges imidlertid til kundens profil, slik at de er tilgjengelige for kjøp når som helst, dersom kunden var fornøyd med opplevelsen og produktene.

RINK

RINK, som står for «retail-inkubator», er et konsept gruppen foreslår etablert på eksisterende handelsplasser. Nye trafikkdrivere, som servering og tjenester, skal komplementeres med retail-konsepter. Med utgangspunkt i spørsmålet «hvordan kan retailere endre kundeopplevelsen til en mer inspirerende og kvalitetsorientert arena for inspirasjon» skal RINK tilby en teknologisk plattform som sporer kundereisen, og fjerner siloer i bransjen.

KonferanseCruise

På Color Magic og Color Fantasy har dere alt – og alle – samlet på ett sted!

Les mer om 2-døgns KonferanseCruise her.