Tok kantinekonsept til nye høyder

Det er ikke alltid enkelt å få tid til å spise når været er fint og pilotstudentene skal øve på landinger. Da blir det stort sett «touch and go» for flyinstruktørene i Sandefjord.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

– De dagene jeg begynner tidlig på jobb tar jeg ofte frokosten her, sier Odd Grimholt i det han haster ut av hangaren.

Flyinstruktøren åpner døren ut til den blå himmelen. Utenfor står det flere enmotors småfly. Det durer i en flypropell.

Grimholt har plukket med seg en salat i hånden på vei ut til flyet. Neste punkt på timeplanen: Pilotstudent Eduard Melmann skal øve på landinger.

Slik er gjerne hverdagen for de ansatte og studentene på Pilot Flight Academy på Torp i Sandefjord. Pilotene som jobber ved akademiet flyr fra tidlig morgen til langt utover natten når vær og vind tillater det.

Flyforholdene bestemmer i stor grad når det kan legges inn matpauser.
Da holder det ikke med en kantine som er åpen fra ti til halv ett, medgir markedskoordinator Ida Louise Storås Iversen.

– Det fungerte dårlig for oss som har 350 piloter og studenter innom hangaren eller på vingene hele døgnet, forteller hun.

Pilot003.jpg

På 2000 fots høyde blir det tid til litt lunsj på flyinstruktør Odd Grimholt, mens propellflyet passerer over Nøtterøy og Tønsberg. Foto: Anita Arntzen

Sunn mat hele døgnet

Bedriften bygget derfor et kaféområde i første etasje for at ansatte og studenter skulle ha et sted å slappe av mellom flyvningene – hvor de kunne ta en kaffe og en matbit, lese eller skravle med kollegene. Så begynte de å lete etter et alternativ som kunne sørge for at pilotene kunne få matservering tidlig som sent.

– Det som var avgjørende for oss var at vi kunne tilby våre ansatte sunn, god, fersk og varm mat hele døgnet, sier Storås Iversen.

Alternativene de vurderte var blant annet åpne minimarkeder med selvbetjeningsløsninger. De så imidlertid for seg at det hygieniske kunne bli en utfordring i tillegg til at kvaliteten ville forringes utover dagen.

Så kom de over en artikkel om Frigg kantine. Sjefen var begeistret og Storås Iversen fikk ansvaret for å sjekke ut om dette kunne være et alternativ.

Noen smaksprøver senere og et innblikk i de lokale kokkenes matfilosofi, så var avgjørelsen tatt: Det ble «Friggen» for de ansatte.

Pilot007.jpg

En dag med perfekt flyvær til å spise lunsj på to tusen fot. Foto: Anita Arntzen

Kunstig intelligens og høy kvalitet

Selskapet bak de digitale kantinene jobbet opprinnelig med salg og vedlikehold av selvbetjente leveringspunkter, da de så et formidabelt behov for lett tilgjengelige, gode og næringsrike måltider. Da kom ideen om å utvikle den digitale kantinen med lokalbaserte råvarer og kokker.

– At råvarene er av høy kvalitet er helt vesentlig for oss, sier administrerende direktør i Cuboid, Joachim B. Hansen. Det drammensbaserte selskapet har utviklet konseptet og drifter Frigg kantine.

Joachim B. Hansen.jpg

Administrerende direktør Joachim B. Hansen i Cuboid. Foto: Privat

– Vi jobber med lokale kokker, lærer dem opp og sørger for at kundene våre både på skole, kontor, industri, helse og hotell får lokale produkter basert på gode råvarer med masse bra næring.

Hansen forteller at det aldri var et alternativ å lage maten sentralt og deretter distribuere det til kantineløsningene. Det de ønsket var å tilby konkurransedyktige produkter både på pris og kvalitet.

– Vi hører ofte om ansatte som kjøper og tar med seg hjem middagene som vi selger, sier han før han legger til:

– Det må da være et kvalitetstegn.

Curry eller sandwich

Pilotstudent Eduard Melmann har fløyet oss en runde over Tønsberg, Torp og Sandefjord. Han har speidet etter helikoptre og tatt en ekstrarunde for at tårnet skulle ta ned et rutefly.

Nå har han rullebanen i sikte forbi propellen som spinner i fronten av flyet.

– Jeg går i turnus med instruktøren min, og har dermed ganske mange timer i døgnet inne i hangaren. Noen dager er jeg her hele dagen. Da er det ganske greit å kunne ta med seg en sandwich. Det er det som fungerer best for meg når jeg trenger litt ekstra energi. Jeg er ikke så glad i kjøttboller og potetmos, sier Melmann.

– Men curryen, den er skikkelig god! Flyinstruktør Grimholt smetter inn med et middagstips.

– Jeg ser for meg at de kokkene lager mat de ville ha laget til seg selv. Det smaker godt selv om jeg sikkert hadde hatt i litt mer chili om jeg skulle laget det selv hjemme.

Nede på bakken igjen dytter de propellflyet på plass før de skal debriefe og gå gjennom dagens flyvninger. Så er dagen over og en velfortjent friuke venter dem begge.

Frigg003.jpg

Kantineløsningen inneholder et bredt utvalg fra yoghurt til frokost, varme og kalde sandwicher, kjøttboller og potetmos, samt salater og middagsretter med ris. Foto: Anita Arntzen

God bedriftsøkonomi

Noen måneder inn i det nye konseptet har Pilot Flight Academy allerede redusert kantinekostnadene sine med to tredjedeler.

– Vi er skikkelig fornøyde!

Markedskoordinator Storås Iversen er på vei inn i ettermiddagen med en veske over armen.

– Det var et enkelt valg for oss, sier hun.

– Det er vinn-vinn når kantinekostnadene går ned og tilfredsheten hos de ansatte går opp.

Dette er Frigg kantine

  • Døgnåpen, digital kantine som styrer innhold og utvalg med kunstig intelligens
  • Dagsferskt assortert utvalg som dekker behovet til både frokost, lunsj og middag
  • Rettene er laget av lokale kokker som bruker sesongbaserte råvarer direkte fra gårdsutsalg
  • Størrelsen på modulene kan tilpasses bedriftens behov
  • Integrerte ovner som varmer opp maten riktig basert på ditt matvalg
  • Egen løsning for null matsvinn med Frigg Eco
  • Egen løsning for overtidsmat
  • Landsdekkende leveranse

Likte du denne saken?