«Når har jeg ellers muligheten til å bygge en racerbil?»

Slik klarte Karoline (25) og 67 andre studenter å bygge to racerbiler og et racingteam i løpet av knappe åtte måneder.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

0-100 km/t på litt over to sekunder, og en topphastighet på 121 km/t. Et karosseri på knappe 162 kilo. Fire hjul med hver sin motor. Egenutviklet algoritme som optimaliserer kreftene som settes på hvert individuelle hjul, som gjør det mulig å ta svinger i høyere hastighet og akselerere fortere. Det er resultatet av et hundretall timer med intens utvikling.

På knappe åtte måneder har 67 studenter på NTNU designet to elektriske racerbiler, hvorav den ene er førerløs. Alt for å hevde seg i verdens største konkurranse for ingeniører.

I tillegg til teknisk kompetanse om hvordan en racerbil fungerer må de lære seg en hel del om markedsføring og business. En av studentene som deltok på fjorårets konkurranse var Karoline Halvorsen (25). Hun oppdaget Revolve på Facebook helt tilfeldig.

– I fjor, da jeg var halvveis i studiet, husker jeg at jeg leste om prosjektet og tenkte «Når har jeg ellers muligheten til å bygge en racerbil?» Det var ikke først og fremst racerbil-designet som trigget mest. Jeg var mest interessert i å lære mer om hvordan mennesker jobber sammen for å løse en slik utfordring, forteller hun.

Jeg var mest interessert i å lære mer om hvordan mennesker jobber sammen for å løse en slik utfordring.

Karoline Halvorsen

IMG_8995.jpg

Ingeniørstudent og prosjektleder for Revolve NTNU, Karoline Halvorsen (25), i samtale med representanter fra Danske Bank under løpet i Tyskland tidligere i år. Foto: Revolve

Som prosjektleder skulle hun holde oversikt over de andre studentene. Ikke bare hva som skulle skje den neste uken, men også et halvt år frem tid. Hun laget timeplaner, fremdriftsplaner og forberedte organisasjonen mot konkurransen. I tillegg til å produsere den raskeste bilen, skulle lagene også bli bedømt på designvalg, produksjonskostnad og bedriftspresentasjon. For å hevde seg i alle grener kreves god arbeidsflyt og organisering av teamene.

– Jeg hadde aldri jobbet slik før, men noen ganger må man bare må kaste seg ut i det ukjente og gjøre ting man ikke nødvendigvis er komfortabel med, sier hun.

FAKTA Formula Student

Verdens største ingeniørkonkurranse for studenter, med deltagere fra hele verden.

En konkurranse varer mellom 4 til 7 dager, der både bilen og medlemmene blir testet.

Konkurransen inneholder 4 forskjellige løp der bilen blir testet. Disse kalles dynamiske event:

  • Akselerasjon: 75 meter rett frem
  • Skid pad: Det kjøres i 8-tall og presser bilens grep i sving
  • Autocross: Sjåføren får en sjanse til å sette beste rundetid
  • Endurance: Det mest krevende løpet. 22 km med sjåførbytte. Her testes bilens pålitelighet og sjåførenes fysiske form og konsentrasjonsevne

Konkurransen inneholder også deler hvor medlemmene testes, disse kalles statiske event:

  • Cost: Her skal deltagerne dokumentere, forklare og forsvare alle kostnader på bilen, fra utvikling, til produksjon og vedlikehold.
  • Design: 10 av deltagerne per lag begrunner og forsvarer alle designavgjørelser som er tatt i løpet av sesongen og tidligere år. I tillegg til å vise dyp kunnskap innen sine fagfelt og generelle ingeniørkunnskaper knyttet til design av racerbil.
  • Presentasjon av forretningsplan: To deltagere per lag presenterer sin business idé om hvordan man kan investere i masseproduksjon av racerbiler. Ideen skal selges inn til dommere som opptrer som investorer.

Møter fremtidens ingeniører

For litt over ett år siden innledet Danske Bank et samarbeid med Revolve, som hvert år representerer NTNU Trondheim i konkurransen Formula Student – verdens største ingeniørkonkurranse for studenter innen motorsport.

– Mange av studentene i Revolve er Tekna-medlemmer, som vi har en foreningsavtale med. For oss i banken er dette en gruppe vi ønsker å jobbe tettere med. De er fremtidens ingeniører og vil være med på å skape fremtidens løsninger, sier Anett Schei, som er leder for partnerskap i Danske Bank.

Banken har hjulpet Revolve med finansiell støtte og rådgivning, og fulgte med til Tyskland med et kamerateam for å følge konkurransen.

– De jobber på en utrolig inspirerende måte, sier Anett og fortsetter:

– Det er imponerende hva studentene, som aldri har laget noe slikt før, får til på den korte tiden. Det er et stort team som jobber på en nytenkende og innovativ måte. Derfor er de en god match med oss, som ønsker å støtte de som utfordrer det etablerte, sier hun.

Får profesjonell hjelp

I forberedelsene frem mot konkurransen har Revolve fått hjelp fra banken, blant annet med å utarbeide en businessplan, markedsføring, presentasjonsteknikk og hvordan studentene skal fremstille konseptet og casen sin.

For selv om arbeidet studentene legger ned i prosjektet er ulønnet, må organisasjonen være profesjonell. De må presentere ideene og løsningene overfor en jury og forsvare design-valgene de har tatt underveis.

– Bank i dag er noe annet enn bare for noen år siden. Utover økonomisk rådgivning, har Revolve fått tips om for eksempel videoproduksjon og sosiale medier. Det er viktig for teamet å rekruttere og inspirere gjennom digitale flater. Vi har mange typer kompetanse og mange ulike roller i banken som vi kan dra nytte av ut mot våre partnere og samarbeidsavtaler, sier Anett Schei.

– Danske Bank begynner å få lang erfaring med å jobbe med partnere, og vi synes det er veldig spennende når vi også kan bistå organisasjoner som Revolve. Det er jo akkurat dette partnerskap handler om, å hjelpe hverandre til å lykkes, sier hun.

FAKTA Tekna og Danske Bank

  • Teknas 81.000 medlemmer ble fra nyttår med i bankavtalen med Danske Bank som Akademikerne Pluss forhandler frem for 12 av medlemsforeningene i Akademikerne
  • Tekna-medlemmene har dermed fått tilgang til en av Norges beste bankavtaler.
  • Samlet forhandler Akademikerne Pluss bankavtalen for 180.000 personer.
  • Samarbeidet mellom Danske Bank og Akademikerne innebærer blant annet at medlemmene har tilgang til en av markedets laveste boliglånsrenter. Gjennom samarbeidet har man samtidig trygghet for at lånerenten er konkurransedyktig over tid.
  • Renten på boliglån som tilbys gjennom avtalen har gjennomgående vært markert lavere enn gjennomsnittsrenten for norske boliglån helt siden samarbeidet mellom Akademikerne og Danske Bank startet i 2015.


Her finner du mer informasjon om hvilke fordeler Akademikerne-medlemmer får i Danske Bank:

Porsche og Tesla viste interesse

Student Karoline Halvorsen tror denne hjelpen har bidratt til at store internasjonale firmaer viste interesse for Revolve, da de vant designkonkurransen.

– Ettersom vi gjorde det veldig bra i design-eventet fikk vi plutselig besøk av både Porsche og Tesla i garasjen etter konkurransen. De ville ha kontaktinformasjon til flere av medlemmene på teamet, så der tror jeg det kan dukke opp noen nyansettelser for flere av studentene etter hvert, sier hun.

Schei i Danske Bank peker på at nettopp slike verv som ingeniørstudentene i Revolve har tatt på seg ved siden av studiene kan være gull verdt.

– Det viser at man er fremoverlent og ambisiøs, og har brukt tiden ved siden av studiene fornuftig. Underveis i en slik konkurranse utvikler de seg til å bli bedre ingeniører med solid erfaring i teamarbeid, noe jeg tror de vil få igjen for senere. I tillegg til teknologikompetanse, vet vi at både nye og etablerte bedrifter etterspør praktisk erfaring.

– Det handler ikke bare om hva de kan om teknologi, men også kompetansen de har om arbeidsmetodikk, teamsammensetning og innovativ tankegang. Så her ser vi tydelig at Karoline og de andre studentene bygger ettertraktet kompetanse, som både vi og internasjonale aktører merker seg, sier hun.

Her finner du mer informasjon om hvilke fordeler Akademikerne-medlemmer får i Danske Bank:

Likte du denne saken?