Alle foto: Anita Arntzen

På bare 24 timer fant de opp en helt ny løsning for å unngå fulle kollektivreiser

Med slagordet «Covid-free from A to B» stakk Rentur av med den gjeveste prisen under Smart Mobility Hackathon.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

– Vi ble veldig imponert over at de klarte alt dette på så kort tid. De kom hit med blanke ark, tok tak i datasettene som var utlevert og fant opp en konkret løsning som er funksjonell og som virker, begrunner jurymedlem og avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Henrik Sartz.

Sammen med Statens vegvesen og StartupLab arrangerte Entur Smart Mobility Hackathon i Forskningsparken på Blindern i Oslo. Hensikten var å få hjelp fra innovative sjeler til å finne nye løsninger for å nå de ambisiøse målene som er satt for Nasjonal transportplan 2050.

Smart Mobility Hackathon

  • Arrangeres av Statens Vegvesen, StartupLab og Entur
  • Formålet er å finne frem til nye, gode løsninger for å nå målene som er satt for Nasjonal transportplan 2050
  • Deltakerne får 24 timer på seg til å løse ulike problemstillinger ved hjelp av reelle data
  • Rundt 100 deltakere fra 18 nasjoner deltok

Bevisste passasjerer

– En god idé lages ikke i et vakuum. De beste løsningene kommer frem når ulike aktører samarbeider, sier Christel Borge, administrerende direktør i Entur.

– Hva er de største utfordringene for dem som reiser kollektivt i dag?

– Det er å gjøre informasjon enklere og mer tilgjengelig for de reisende, og å få trafikken til å generelt flyte bedre! For å få til dette søker, foredler og tar vi i bruk mer og bedre data. Slik kan vi i samarbeid med kollektiv-aktørene levere komplette og skreddersydde reiseforslag for den enkelte, samt gode, bærekraftige, og moderne reisealternativer på tvers av alle de kollektive transportmidlene, sier Borge.

– Korona-situasjonen fører til at reisevanene våre endres, også på sikt. Vi kommer til å bli mer bevisst hvordan vi reiser, vi blir mer fleksible og mer spredt, legger Kristian Kolind til. Han er direktør for Mobilitetstjenester og Forretningsutvikling i Vy, som også var en av samarbeidspartnerne bak hackathonet.

Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.v) innledet hackathonet. I bakgrunnen jobber laget bak Metaroad, en løsning hvor droner brukes for å forbedre trafikksikkerhet. Metaroad vant pris for beste kreative løsning. Til høyre: Christel Borge, Kristian Kolind.

Fra teknologi til menneskelig atferd

Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen innledet hackathonet med å fortelle om egen erfaring etter å ha bodd ett år i Alabama i USA. Frem til korona-krisen inntraff reiste han til Norge hver måned for å delta på møter.

– Jeg satt jo med fiber og pc foran meg i Alabama, men det var først i mars det ble aksept for at videomøter kunne gjøre samme nytte som fysiske møter. Det er en påminnelse - vi kan ofte ha løsningen rett foran nesetippen, men fortsetter med gamle vaner for det er slik vi tror det må være. Vi er vanedyr alle sammen, sier han.

Solvik-Olsen oppfordret deltakerne til å tenke på at det ikke holder at teknologien er tilstede dersom man ikke klarer å bryte igjennom folks mentale barrierer. Gjengen bak Rentur tok ham på ordet, og fant en løsning som kan integreres direkte i Entur-appen, som allerede blir brukt av hundretusenvis av nordmenn.

– Vi prøvde å holde det enkelt. Vi ville lage noe som faktisk kan implementeres i morgen dersom man ønsker det, sier Tuva Ramsøe Bredesen, en av deltakerne på vinnerlaget.

Job, Electronics, Engineering

Laget bak Rentur stilte med blanke ark fredag ettermiddag. Etter 24 timer med brainstorming, hard jobbing og mange diskusjoner hadde de vinnerløsningen klar.

Ett døgn i lockdown

Fredag ettermiddag stilte 23 lag med deltakere fra 18 nasjoner opp med friske hoder og rene hender. De fikk nøyaktig 24 timer på seg til å finne løsninger på ulike problemstillinger med reelle data som ble gjort tilgjengelig av arrangørene.

Bredesen hadde på forhånd formet et lag sammen med tre kollegaer.

– Vi begynte med å se på hva som irriterer oss selv i trafikken akkurat nå, og hva som ikke eksisterer, så prøvde vi å bygge videre på det, forklarer lagkamerat Pontus Edvard Aurdal.

Både Aurdal og Per Carlsen er programmerere, mens Bredesen jobber med IoT og Caroline Stormorken jobber med innovasjon og produktutvikling. Det skulle vise seg å være en god kombinasjon, for der mange gikk rett på teknologiske løsninger, begynte de i motsatt ende.

– Vi prøvde å se på problemet først - hva er det kundene vil ha? Deretter så vi på hvordan vi kunne løse det, forklarer Stormorken.

Entur på 1-2-3

  • Nasjonal reiseplanlegger for buss, tog, trikk, ferge, bane og fly
  • Søker opp beste reisealternativer på tvers av alle transportmidler i alle fylker - og lar deg ofte bestille sømløs billett i løsningen
  • Nasjonal hub for kollektivdata - som samles på et modernisert, standard format
  • Alle rutedata deles fritt for å tilrettelegge for nye, innovative tjenester rundt kollektivtransporten
  • Entur er statlig eid og jobber for å gjøre det enklere å velge kollektivt

Hvert lag fikk fire minutter på seg til å presentere løsningen de hadde kommet opp med for juryen i Forskningsparken på Blindern.

Smittefri reise

Løsningen ble å integrere et nytt valg i den allerede eksisterende Entur-appen, som gir brukeren detaljerte reiseforslag fra dør til dør. Ved en lett tilgjengelig fane kalt «Rentur» kan reisende få opplysninger om hvor full bussen, trikken eller toget er. Samtidig vil appen foreslå alternative reiseruter hvor man kan unngå overfylte kupeer.

Som grunnlag for løsningen presenterte de også en fersk undersøkelse fra Transportøkonomisk institutt som viser at reisende er villige til å bruke 13 minutter lenger på å komme frem dersom de kan unngå folkemengder på veien.

Som en ekstra sikkerhet skal man få valget om å lagre egne reiser for å kunne bli varslet dersom man har vært på samme buss, trikk eller tog som en som har testet positivt for Covid-19.

– Hvordan kom dere på navnet?

– Et par øl og en redbull. Neida. Det var Bjørn Ivar Teigen som kom på det, en kompis som kom innom for å hjelpe litt til og plutselig ble med nesten hele veien. Han skal ha mye av æren, sier Carlsen, og legger til:

– Vi tenkte at hvis vi spiller på humor, er vi godt på vei. Så vi lo mye i går.

Christel Borge, administrerende direktør i Entur (i midten), mener det er viktig å samarbeide med andre for å finne gode løsninger for fremtidens transportutfordringer.T.v.: Kristian Kolind, Vy. T.h: Per Einar Dybvik, leder, StartupLab.

Løsning for fremtiden

Administrerende direktør i Entur er godt fornøyd med både navnevalg og løsning.

– De adresserer et veldig tidsaktuelt problem og viser på en god måte hvordan tilgjengelige data kan gjøre det mulig for de reisende å prioritere egen sikkerhet og smittevern ved bruk av kollektive reisetjenester, sier Christel Borge.

Juryen gleder seg til å se nærmere på løsningen som ligger bak Rentur, og ser ikke bort ifra at ideen kan realiseres.

– Det er det som er spennende - å grave seg mer ned i det arbeidet de har gjort. Det går jo veldig fort når vi er her, så vi ønsker å fortsette dialogen. Dette har i hvert fall vært viktig lærdom for oss og det frister til gjentakelse, sier Henrik Sartz.

omentur-2.jpg
Brand, Logo, Font, Text
Font, Text
Vehicle registration plate, Brand, Banner, Logo, Photograph, Black, Text, Font

Likte du denne saken?