Nå er Norges digitale utstillingsvindu klart

– Her var det mye informasjon og lett å navigere. Det blir helt klart lettere å finne norske samarbeidspartnere med theexplorer.no som verktøy, mener Dennis Crane som representerte et kanadisk fiskeindustriselskap på jakt etter norsk ekspertise på Aqua Nor i Trondheim. Alle foto: Henrik Fjørtoft

Nå samles norsk eksport under én paraply. Med i satsingen er en hel verktøykasse til norske bedrifter som søker bedre synlighet i utlandet.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

Målet med den digitale matchingtjenesten theexplorer.no og Merkevaren Norge er å hjelpe norske bedrifter å øke eksporten gjennom en tydeligere profilering av norske løsninger.

-Wow. Denne tjenesten skulle jeg visst om før jeg reiste, så kunne jeg ha gjort enda bedre research og planlagt bedre hvilke selskaper jeg ønsker å møte når jeg er i Norge, sier Dennis Crane.

Kanadieren er driftsdirektør i C&W Industrial. Han er på en av verdens største sjømatmesser, Aqua Nor i Trondheim, for å lære av norsk erfaring innen oppdrettsnæringen. Vi lot ham teste Norges nye digitale markedsplass for eksportbedrifter, The Explorer, som har som mål å matche norske grønne løsninger med utenlandske interesser. Finner han en match i norske bedrifter som har lagt ut sine bærekraftige løsninger på tjenesten?

– Her er det noe veldig interessant om autonome skip. Jeg var faktisk og så på et slikt på kaia her i dag. Og det er mye bra om sporbarhet på fisk. Det er interessant. Det er gull verdt med god informasjon, sier han etter noen minutter med klikking og scrolling mellom de 228 bedriftene som så langt er presentert på siden.

Nye norske bedrifter publiseres på theexplorer.no hver uke, og nå begynner også de utenlandske bedriftene å få øynene opp for tjenesten. Hittil er The Explorer lansert i Tyskland, og trafikken på siden har i sommer vært høyere fra Tyskland enn Norge.

Gjennom å bygge opp Norge som felles merkevare, kan norske bedrifter få drahjelp av hverandre på eksport. Verktøykassen fylles nå opp. Er du med?

Ser til Norge

C & W Industrial er spesialister på utstyr for fiskeforedling og har vekstplaner innen oppdrett. Tidligere denne uken har Crane vært i Kristiansand og sett på robotisert vask av oppdrettsmerder. Han har også besøkt laksegiganten Lerøys nye, automatiserte anlegg utenfor Trondheim og sett på anlegg for offshore oppdrett. Sammen med en stor delegasjon av kanadiere er målet å lære av norsk lakseoppdrett.

– Vi har drevet med oppdrett lenge i Canada, men vi har tradisjonelle, åpne merder i fjordlignende farvann. Jeg liker at de nye, bærekraftige løsningene trekkes frem på The Explorer. Det trenger vi, sier han.

Elisabeth Svanholm Meyer, ansvarlig for eksportsatsingen i Innovasjon Norge forteller at Norge sitter på verdensledende, bærekraftige løsninger innenfor både havnæringene og andre sektorer.

– Markedet for grønne og bærekraftige løsninger er i rask vekst og Norge har mulighet til å ta en lederrolle i det grønne skiftet. The Explorer gir oss muligheten til å vise frem norske løsninger i verdensklasse til hele verden på en effektiv og enkel måte, sier Meyer.

The Explorer er et initiativ direkte fra regjeringen for å vise verden den beste grønne teknologien fra Norge. Innovasjon Norge har fått i oppgave å lage løsningen, som ble lansert for norske bedrifter våren 2018.

DSCF1917.jpg

Liv Hege Seglsten i Createview forklarer Dennis Crane hvordan teknologien fotograferer og analyserer fisken under vann.

Noen viktige havmesser de neste månedene:

  • Sjømat: Conyemar, oktober, Vigo i Spania
  • Havvind: Offshore 2019, november, i København
  • Energi: Adipec, november, i Abu Dhabi
  • Havromsteknologi: Oceanology, mars, i London
  • Shipping: Inmex SMM, oktober, i Mumbai, India
  • Sjømat: China Fisheries, oktober/november i Kina
  • Shipping, Energi: Kormarine, oktober i Busan, Sør-Korea

Tydelige merkevarer

Det er en utfordring å synes i mylderet av produkter og tjenester i det globale markedet. Første steg er å profilere seg under en felles tydelig merkevare og utnytte de møteplassene som finnes til fulle.

Innovasjon Norge senker terskelen for bedrifter ved å samle kreftene.

– Vi må samle kreftene for å oppnå det fotavtrykket som vi ønsker at norske løsninger skal ha. Aqua Nor er et viktig eksempel her i Norge. Men rundt i hele verden er det mange arrangementer, i alle sektorer, som det er viktig at norsk næringsliv deltar på. For å utnytte disse koblingsarenaene maksimalt må vi stå samlet under en felles merkevare, Merkevaren Norge, sier Meyer.

På Aqua Nor har blant annet Canada, Chile og Danmark tydelig tilstedeværelse. Delegasjonene fra de ulike landene er invitert av Innovasjon Norge, som introduserer de utenlandske deltagerne, som Dennis Crane, til relevante norske bedrifter underveis.

– Innovasjon Norge bruker messer aktivt som en del av det strategiske eksportarbeidet, forteller Meyer

På messeområdet til selskaper fra Møre og Romsdal finner Crane AI-selskapet CreateView han allerede har lest om på The Explorer.

DSCF1980.jpg

Heidi Ruud i Nofir beskriver mengden av avfall fra fiske og oppdrett globalt, og hva som skal til for å gjøre fiskenett og tau resirkulerbart.

Rådene til deg som skal delta på messe eller konferanse

  • Definer målet for deltagelsen
  • Lag en kommunikasjonsplan med budskap
  • Markedsfør deltagelsen din i relevante kanaler
  • Få oversikt over andre som deltar og avtal møter i forkant
  • Riktig person på rett plass. Det er ikke nødvendigvis den med mest teknisk kompetanse som skal stå på stand
  • Fremstå profesjonell. Husk at du også representerer merkevaren Norge
  • Prioriter tiden – se forskjell på en turist og en «hot lead»
  • Følg opp leads innen to dager
  • Evaluer deltagelsen

Etter to år er selskapet nå i sterk vekst, forteller gründer og daglig leder Liv Hege Seglsten. AI-teknologien hun og teamet har utviklet overvåker fiskens luseproblemer, svømmemønster, helsetilstand og størrelse helt uten å røre den. Analyser av fisken produseres automatisk og fortløpende, og bilder kan studeres når som helst i et intuitivt og oversiktlig dashboard. Crane vil vite mer om forretningsmodellen: Hva er det hun selger?

– Vi selger ikke selve sensoren. Vi lager dem av resirkulert materiale og vil ha kontroll på dem, og sørge for at de brukes igjen og igjen, så vi leaser dem ut og selger softwaren, sier hun.

Et annet selskap som har lagt informasjon inn i The Explorer er Nofir.

Selskapet samler inn gammelt fiskeutstyr over hele verden, klargjør det for resirkulering og sørger for at det går inn i nye produkter. Selskapet er delt mellom Norge, Polen, Litauen og Tyrkia. På standen viser de Crane et gulvteppe av gjenvunne nøter, nylon fra fiskeri og oppdrett og en grønn snøspade av brukt tau, og herresokker laget av en blanding av bomull og gjenvunnet nylon fra fiskeri og oppdrett.

– Dette er en veldig nyttig møteplass, sier logistikksjef Heidi Ruud.

Dennis Crane drar hjem til Canada med mange tanker om hvordan selskapet hans i fremtiden kan levere mer utstyr til oppdrettsnæringen.

– Jeg møtte mange spennende selskaper og fine mennesker her, og jeg håper å kunne bygge på disse nye bekjentskapene i fremtiden, og samarbeide med noen av selskapene, sier han.

Gjennom å bygge opp Norge som felles merkevare, kan norske bedrifter få drahjelp av hverandre på eksport. Verktøykassen fylles nå opp. Er du med?

Likte du denne saken?