KCC’s flåte består av 17 kombinasjonsskip som sikrer lavest mulig karbonavtrykk i sjøgående transport. Foto: Klaveness AS

KCC posisjonerer seg for det største vekstmarkedet i shipping

Med verdens mest miljøvennlige flåte i oversjøisk tank og bulkfart, posisjonerer Klaveness Combination Carriers seg for forventet kraftig vekst innen lavutslipps-skipsfartstjenester.

INNHOLD PRODUSERT AV Klaveness Combination Carrieres

– Vi leverer allerede shippingløsningen med det laveste karbonutslippet, og har satt oss ambisiøse mål for å bli enda bedre. For oss har kutt i karbonutslipp høyeste prioritet, sier Engebret Dahm, administrerende direktør i Klaveness Combination Carriers ASA (KCC).

Arbeidet med å kutte klimagassutslipp i internasjonal shipping er i ferd med å skyte fart. Nye miljøkrav og strengere reguleringer innebærer at shippingbransjen nå må begynne å betale for sine klimagassutslipp, blant annet ved at EU inkluderer shipping i sitt utslippskvotemarked fra 2023.

Samtidig har shippingkunder i økende grad satt utslippsreduksjon og bærekraft høyt på prioriteringslisten ved kjøp av transporttjenester.

– Shippingløsninger som kutter vesentlig i klimagassutslipp, er ventet å være det største vekstmarkedet innen internasjonal maritim transport fremover, og kundene vil lete etter den mest kostnadseffektive måten å kutte utslipp på. Der har KCC et unikt fortrinn i markedet, sier Dahm.

Nye miljøkrav og reguleringer gjør at shippingbransjen må begynne å betale for klimagassutslipp. – Kundene vil lete etter den mest kostnadseffektive måten å kutte utslipp på. Der har KCC et unikt fortrinn i markedet, sier Engebret Dahm, administrerende direktør i KCC. Foto: Klaveness AS

Tilbyr betydelig utslippsreduksjon

KCC har gjennom mange år satset på å utvikle moderne løsninger som gir overlegen energieffektivitet og lavest mulig karbonavtrykk. I mai fikk selskapet levert sitt ellevte nybygg, som siste ledd i et omfattende femårig nybyggsprogram. Selskapets flåte består nå av 17 såkalte kombinasjonsskip – skip som kan transportere både tørre og våte laster. Sammenlignet med konkurrerende tank- eller tørrbulkskip som må seile tomme over lange distanser, seiler kombinasjonsskipene nesten aldri uten last.

Dette gir en utnyttelsesgrad på nærmere 90 prosent, mot 50 til 60 prosent for standard skip.

I tillegg har kombinasjonsskipene mellom 30 og 40 prosent lavere drivstoffbruk per tonn transportert, enn konvensjonelle skip.

– Samlet sett gjør dette at kunden kan kutte CO2-utslippene sine med 30-40 prosent over natten ved å erstatte standardskip med KCCs kombinasjonsskip i sin sjøgående transport, forteller Engebret Dahm.

KCC og bærekraft

  • KCC er en pådriver i det grønne skiftet innen skipsfart og har mål om å drive karbonnøytralt innen 2030, gjennom følgende fokusområder:
  • Kutt i karbonutslipp gjennom en toppmoderne, grønn kombinasjonsflåte, effektiv operasjon, investeringer i nye løsninger for ytterligere utslippsreduksjon og nært samarbeid med kunder, leverandører og andre interessenter.
  • Sikker drift. Mannskapets helse og sikkerhet har KCC’s høyeste prioritet, gjennom sikre fartøy, menneskelig kapitalutvikling og avvergelse av søl og utslipp i naturen.
  • Pålitelig og ansvarlig partner. KCC etterstreber et høyt nivå av eierstyring og ledelse som sikrer forutsigbarhet og åpenhet for alle interessenter, gjennom etisk forretningsdrift, anti-korrupsjon og ansvarlig gjenvinning av skip.

Sikter høyt

Den topp moderne flåten plasserer selskapet foran i feltet. Med høye ambisjoner for fremtiden jobber de kontinuerlig for ytterligere kutt i karbonutslipp. KCC satt som mål å bli helt karbonnøytrale allerede innen 2030. Det vil blant annet kreve nye typer drivstoff. Derfor tester de nye typer biobrensel, og vil klargjøre nye generasjoner skip for bruk av nullutslippdrivstoff.

KCCs kombinasjonsflåte

  • KCCs flåte består nå av 17 skip.
  • Ni CABU-skip kan transportere et begrenset antall våte laster som kaustisk soda, og alle typer tørrbulklaster– som korn, alumina og jernmalm.
  • Åtte CLEANBU-skip kan i tillegg transportere de aller fleste tanklaster inkludert oljeprodukter og vegetabilske oljer.

– Vi har satt i gang tiltak i alle deler av vår aktivitet, og gjør en lang rekke investeringer for å forbedre skipenes energieffektivitet. For å oppnå dette, satser vi tungt på teknologi og innovasjon. Blant annet tester vi en robot som fjerner marine vekster på skroget mens skipet er i fart. Det gir mindre motstand i vannet og dermed lavere drivstoffbruk, sier Dahm.

At KCC har plassert kutt i karbonutslipp høyt på prioriteringslisten, er avgjørende, forteller Dahm:

– Både for å bidra til at industrien vår når sine utslippsmål, og for å styrke KCC sin posisjon som klar markedsleder i lavutslipps shipping.

Naval architecture, Water, Cloud, Sky, Boat, Liquid, Watercraft

KCC’s skip kan frakte tørr og våt last samtidig. Dermed slipper de å seile uten last over lange distanser – i motsetning til konkurrende standardskip. Foto: Klaveness AS

Robust forretningsmodell

KCC har over flere tiår vist betydelig høyere og mer stabil lønnsomhet enn standard tørrbulk- og tankselskap.

– Vi har en mer effektiv flåte og operasjon enn standard shipping, og våre kombinasjonsskip drar nytte av markedsoppgang i både tørrbulk- og tankmarkedene. Dette gir en lønnsom og robust forretningsmodell og vesentlig høyere og jevnere inntjening over konjuktursyklusen. Vi bygger verdier over tid for aksjonærene våre. En aksjonærvennlig utbyttepolitikk med kvartalsvis betaling av 80 prosent av fri kontantstrøm skal sikre konkurransedyktig løpende avkastning, sier Dahm.

Klaveness Combination Carriers (KCC)

  • Eier og operatør av en kombinasjonsflåte i Norge.
  • Flåten består av 17 skip i bruk som fortløpende skifter mellom transport av tank- og tørrlast.
  • Tilbyr det mest klimavennlige transportsystemet i oversjøisk tank og bulkfart, med 30 til 40 prosent lavere drivstoffbruk per tonn transportert enn konvensjonelle skip.

Likte du denne saken?