Brikker faller bokstavelig talt på plass i Bergen når kunsten får stå i sentrum.

– Dette var helt fantastisk og ga utrolig sterke inntrykk. Det var nesten så jeg begynte å grine.

Publikummer Kristin Wiig var tydelig berørt etter å ha sett en digital installasjon basert på maleriene til Nikolai Astrup.

Installasjonen tar utgangspunkt i to av Astrups landskapsmalerier, der det er lagt til bevegelser og lyd for å gi publikum en utradisjonell kunstopplevelse.

– Det å komme inn fra en hektisk bygate, og bare sitte der i rommet og ta inn inntrykk og være til stede var rett og slett deilig, sier Wiig.

Publikummer Kristin Wiig foran Yolk sin digitale installasjon inspirert av Astrup. Foto: Kristian Pletten/KODE

Uansett om du er medlem i Kode, eller om du aldri har vært på en utstilling før, har du nå mulighet til å oppleve det beste av de beste i en og samme utstilling.

– I en utstilling så stor som «Brikker» vil det være noe for alle.

Det sier førstekonservator Tove Haugsbø på Kode. Utstillingen «Brikker» vises i Permanenten frem til 12. mars og inneholder verk fra blant annet verdensberømte kunstnere som Andy Warhol, Claude Monet og Nikolai Astrup.

Førstekonservator Tove Haugsbø. Foto: Kristian Pletten/Kode

– Det er veldig individuelt hva slags kunst som treffer en. Alle skal ikke like det samme. Men når det først treffer en, kan det gi en ganske stor opplevelse av kunsten.

Sankthansfeiring og utenforskap

Nikolai Astrup var en innovativ kunstmaler, grafiker og hagearkitekt, som valgte å leve livet sitt langt fra storbyens kunstnerfellesskap.

– I vår tid så er Nikolai Astrup en hyperaktuell kunstner. Han var blant annet opptatt av bærekraft, naturen, kortreist mat og selvberging. Kunstnerskapet hans har så mye å lære oss i dag og i den tiden vi lever i, sier Haugsbø.

Nikolai Astrup (1880-1928) laget en rekke verk med jonsokmotiv. Foto: Kristian Pletten/Kode

Astrup malte et landskap som på mange måter var ukjent for mange. J. C. Dahl hadde malt Vestlandet, og her kom Astrup og viste et nytt vestland.

– Han høres jo trendsettende ut på mange måter. Det er spennende å forstå hva som gjorde at han brøt gjennom, sier Wiig.

Et av de mest kjente maleriene til Astrup er «Priseld» (1915) som viser flere sankthansbål under sankthansfeiringen. På overflaten ser det ut som en lykkelig feiring, men Tove Haugsbø kan formidle at bildet også handler om utenforskap.

Nikolai Astrup: Priseld / Midsummer Eve Bonfire (1915)

– Ved å sette seg i kunstnerens posisjon, altså hvor han stod fysisk i landskapet og malte, så blir man oppmerksom på at han står langt unna. Selv om bålet har en kraftig og sterk farge, er det malt med en følelse av avstand, sier Haugsbø.

Astrup var sønn av presten, og sankthansfeiringen var sett på som en ukristelig skikk og tradisjon. Derfor var det ikke tillatt for barna til presten å delta i feiringen, og fra barndommen hadde Astrup med seg den følelsen av å måtte stå på utsiden og se på at venner og kjente hadde det kjekt.

– Jeg synes det er spennende å høre historien til kunstneren. Jeg tar det innover meg hvor mye kunst egentlig uttrykker og hvor mye som ligger bak bildet, sier Wiig.

Head, Eye, Rectangle, Art, Painting, Magenta, Font

Se utstillingen så mange ganger du vi

Som Kode-medlem har Kristin Wiig full tilgang til alle utstillinger og komponisthjem. Prisen er 600 kroner for ett år, og medlemskapet kan bestilles på nett.

– Det var helt supert å ha medlemskapet da jeg hadde små barn. Da var det noen utrolig spennende utstillinger som vi bare måtte få med oss, sier Wiig.

Medlemskapet gir også gratis inngang for deg og en gjest, og det er ingen begrensning på hvor ofte du kan besøke en utstilling.

– Av og til ser jeg kunst som har vært så spennende at jeg må ta med meg noen andre jeg kan dele opplevelsen med, sier Wiig.

Utstillingen «Brikker» avsluttes allerede 12. mars, så det er nå eller aldri. Foto: KODE

For Andy Warhol var livet en fest

For dem som er glad i popkunst vil en kanskje finne stor glede i Andy Warhol, som var en av de mest sentrale kunstnerne.

– Warhol var en festløve, og han var kompromissløs. Han elsket å utfordre rammene som var lagt rundt kunsten, og kopierte og lånte motiv både fra suppebokser til de største kunstnerne i verden som Edvard Munch, sier Haugsbø.

Warhol-samlingen består av et utvalg bilder der han har kopiert flere av Edvard Munchs ikoniske motiver som «Skrik», «Madonna» og «Selvportrett med knokkelarm», og gjengitt dem i en helt ny fargepalett.

– Det første som slo meg, er at han virker veldig modig som tør å gå i gang med så kjent kunst. Det er gøy å se det, men jeg har litt problemer med å ta ham på alvor, sier Wiig og ler.

– Jeg synes du har et fint poeng med at du ikke kan ta han helt på alvor, for det tror jeg han hadde elsket. Han lekte seg med former, bilder og farger. Livet var en fest for Andy Warhol, sier Haugsbø.

– Jeg synes det er spennende å høre historien til kunstneren. Jeg tar det innover meg hvor mye kunst egentlig uttrykker og hvor mye som ligger bak bildet, sier Kristin Wiig. Foto: Kristian Pletten/Kode

Gode tips til hvordan man tar inn kunst

For mange kan det virke fremmed å besøke en kunstutstilling. Hva må en vite i forkant? Hvordan tar en inn kunst? Som førstekonservator har Tove Haugsbø flere gode tips å dele.

Dette høres kanskje litt rart ut, men det handler om å se med følelsene sine. Hvis du ser noe du liker, gå bort til det verket, og bruk litt tid og se på detaljene.

Mange føler seg kanskje forpliktet til å se på alle bildene i en utstilling, men Haugsbø anbefaler publikum til å være mer selektiv.

– Mitt tips er å sortere ut hva en liker og ikke liker, og heller bruke ti minutter foran det verket som har et eller annet ved seg som gjør at du har lyst til å stoppe opp.

Bli medlem

Som Kode-medlem får du gratis inngang for deg og en gjest til alle utstillinger og komponisthjem i et helt år.

Du får også gode rabatter og invitasjoner til eksklusive medlemsarrangementer og førvisninger.

Medlemskap er 600 kroner for ett år.

Nikolai Astrup var aktiv som maler og grafiker. Han hentet sine motiver fra Jølster-området og hadde som mål å gjenskape de sterke naturinntrykkene han hadde derifra, her «Revebjeller». Foto: Kristian Pletten/Kode

Mange tenker også at en skal ha med seg en viss type kunnskap når en ser på kunst.

– Da er mitt råd å tenke på kunstnerne som mennesker som har levd et liv akkurat som oss. Livet kan ha vært vanskelig eller det kan ha vært godt.

Hun drar frem Astrup som malte hjemmet sitt, hagen sin, familien sin og naturen. Alt det viktigste han hadde rundt seg.

– Da vil man ha noen referansepunkter fordi man har en forståelse av hva en familie er, hva et hjem er, kanskje en har interesse for hage eller kanskje en er opptatt av klimakrisen.

– Når en da ser på bildene i en utstilling, kan en oppdage at det er noe i kunstneren som har forbindelser til verdiene en selv setter høyt, eller erfaringer i livet en selv har gjort, sier Haugsbø.

De norske museumssamlingene er folket sitt

Videre inn i utstillingen kan man se maleriet «Soldatbadet» (1915) av Ernst Ludwig Kirchner. Haugsbø kan fortelle at maleriet er kjøpt inn for 187 millioner kroner og eies av Sparebankstiftelsen DNB.

– Det er nesten ikke til å tro at kunsten kan komme opp i sånne summer, så vi er helt avhengig av det samarbeidet for å kunne vise denne typen kunst, sier Haugsbø.

Art paint, Gesture, Artist

Brikker. Foto: Dag Fosse/KODE

Sparebankstiftelsen DNB er en allmennyttig stiftelse som siden 2005 har brukt store summer på å kjøpe kunst i samarbeid med norske kunstmuseer. Verkene lånes ut med langsiktige avtaler, utfyller museumssamlingene og bidrar til at nye sammenhenger og historier kan formidles.

– De norske museenes samlinger tilhører folket, så alt vi har i museene kan sies å være eid av publikum. Derfor har vi som arbeider i museene ansvar for å forvalte kunsten, sier Haugsbø.

– Museet er litt som et bibliotek, bortsett fra at du ikke kan låne med deg kunsten hjem, sier Haugsbø.

Ønsker du å få med deg utstillingen «Brikker»?

Utstillingen avsluttes allerede den 12. mars, så det er nå eller aldri. Ta gjerne med deg en venn eller et familiemedlem og besøk utstillingen som vises i Permanenten nå i vinter.

Husk at som medlem av Kode får du gratis inngang for deg og en gjest til alle utstillinger og komponisthjem i et helt år.

Likte du denne saken?

Dagens Næringslivs journalister har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet. Innholdet er produsert av Dagens Næringslivs kommersielle avdeling DNX.