Vanvittig vekst for Analogt Kontor og «Digital Detox», men nå kommer voksesmertene.

– Endetidskapitalismen har kjørt opp løypa for oss...

– Nå er det vår jobb å få folk til å føle seg bra igjen, roper Prosjektleder Ida Celsius-Blix mens hun presser korken ned i en krukke hjemmelaget kombucha-te.

Lyden av skrivemaskiner fyller lokalene til det banebrytende konseptstudioet «Analogt Kontor AS» på Tøyen i Oslo. Her har gründerkollektivet bestående av brødrene Torgeir og Nicolai Bergsaker, Ida Celcius-Blix og Pia Due skapt årets tydeligste trend i B2B-markedet: Kursing av bedrifter i «reversert digital transformasjon» også kjent som «Digital Detox».

Nå kan Gründerne bak suksessbedriften Analogt Kontor se tilbake på et halvår med vanvittig vekst. Konseptet har gått fra å være en fiks idé, til å bli en av årets mest hypede næringslivstrender.

– Vi er en slow down, ikke en start up, sier Pia og forteller at stadig flere velger å legge om til analog livsstil, både hjemme og på arbeidsplassen.

Konseptet «Digital Detox» er basert på idéen om at mennesker blir lykkeligere og mer produktive når de fristilles fra sine digitale arbeidsverktøy.

Gründerne går inn i bedrifter og napper ut alle iPhones, laptops og servere. Når smarttelefoner og pc-er er ute av syne, får de ansatte utdelt mekaniske, analoge verktøy. Overheads, ringpermer og telefoner med dreieskive.

Les også: Første del av «Digital Detox»

Se intervjuet med gründerne bak «Analogt kontor»:

– De eldre blir nostalgiske når de får bruke overheaden igjen, mens jentene som kommer rett fra studier er veldig fascinert av skrivemaskinene. Det er noe eksotisk over mekanikken.

– Bare kjenn på tastetyngden her, roper Bergsaker og sammenligner tastene på skrivemaskinen med tangentene på et flygel.

– Den taktile opplevelsen, den mekaniske feedbacken... Husk at ringpermer har blitt brukt i tusenvis av år. Det er teknologi som funker.

Hun smiler skjevt og nikker mot en smoothie-blender fylt med olivengrønne sukkulenter.

– Du ser tegnene rundt deg hele tiden. Folk sletter Facebook-appen sin og kjøper brukte felleski. Dette året blir analogt!

Virus i svampen

Analogt Kontor regnes blant Norges råeste oppstartsbedrifter og har mottatt det gjeve «StartUp-diplomet» fra Innovasjon Øst. Likevel har ikke suksessen vært uten problemer.

– Vi fikk tak i en sånn oransje svamp, du vet en sånn som man væter fingrene på for å feste frimerker. Dagen etter lå alle her rett ut med noro-virus… Jeg blir dårlig av å tenke på alle fingrene som har vært oppi der…

Den lille bedriften har siden vært plaget med høyt sykefravær. Og internt har flere stilt spørsmål ved nytten av det analoge konseptet. Pia har selv fått seneskjedebetennelse av manuell fakturaskriving, og mener konvoluttslikking også bidrar til betennelse i kroppen.

– De færreste vet at limet på konvolutten inneholder en rekke kjemikalier. Det er også veldig vanskelig å skalere opp driften når alt er analogt. Vi kan jo ikke bare sette opp en diger fabrikk, heller. Vi liker oss her på Tøyen, så alternativet er å ikke ta på oss mer enn vi kan gjennomføre.

Skjeggkre og ringperm

I kjølvannet av noro-episoden mistet Analogt Kontor en sentrale bidragsyter, og dette har skapt problemer for den daglige driften.

– Da han måtte gå mistet vi også kjernekompetanse på ringpermsystemet vårt, forteller prosjektleder Pia.

Som en følge av manglende perm-kompetanse ble alle bilag, saksdokumenter og fakturaer lagret midlertidig i kjelleren.

– Der har skjeggkre spist opp mange av våre cellulose-baserte lagringsmedier, og nå er vi i den situasjonen at vi ikke helt vet hvor regnskapet er. Det er også store problemer med å tilrettelegge permbaserte systemer til nye GDPR-krav, i tillegg kan sensitive HR-opplysninger være spredd av skjeggkreene.

En kontroversiell og effektiv løsning på problemene har vært å ta i bruk IT plattformen Workplace Hub fra Konica Minolta i en overgangsperiode.

– Dette bryter jo med hele grunntanken vår, men jeg føler ikke at vi lyver for kundene våre selv om vi har begynt å bruke Workplace Hub. Vi kommer alltid til å være analoge utad. Eneste forskjellen er at vi i en kort periode har tilgang til toppmoderne en IT-løsning som hjelper oss over kneika, som ikke bare tilbyr programvare, men også lisenshåndtering, automatiske oppdateringer og skybaserte tjenester. Nå vi først skulle gå digitalt, har vi en egen plattform som tar seg av alt.

– Før julebordet vårt skal vi være a jour med regnskap, og takket være Workplace Hun er all sensitiv informasjon fra ringpermsystemet er flyttet over i skyen.

Workplace Hub

En revolusjonerende IT-plattform fra Konica Minolta lanseres i mars 2019.

Les mer om Workplace Hub

 

«Analogt kontor» er selvsagt bare vås, men det er ikke Workplace Hub. IT-kravene i bedrifter blir stadig mer komplekse. Små- og mellomstore bedrifter har store utfordringer med å følge utviklingen. Den nye Workplace Hub-løsningen forenkler bedriftens IT radikalt. Det er en fremsynt IT-investering som kan ta over mange rutinemessige IT-oppgaver og reduserer forstyrrelser som ofte kan avbryte arbeidsdagen. Mer om enklere IT fra Konica Minolta her.