UNGE HODER REDDER KLODEN

Derfor satser de store selskapene på ungt entreprenørskap.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

– Jeg tror unge mennesker er drevet av lidenskap, og at dette kan bidra til å skape innovasjon, sier Dorcas Wong (25) fra Adelaide i Australia. 

Sammen med andre, unge gründerspirer har Dorcas Wong tatt turen til SALT i Oslo for å avslutte et fem måneder langt innovasjonsprogram, med storslått feiring med bærekraft-eventet «Earthpreneurs 2019». 

Eventet arrangeres av den internasjonale foreningen Young Sustainable Impact, og er en slags blanding av pitchfest og minglekveld der 27 unge utvalgte presenterer konkrete løsningsforslag for å sikre en bærekraftig fremtid. 

– Å hente inspirasjon fra de unge, er noe av det viktigste vi gjør, sier Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola European Partners Norge, som aktivt er med og støtter Young Sustainable Impact.

– Vi får mange gode og vanskelig spørsmål fra YSI-deltakerne. De utfordrer oss på om vi er villige til å investere og ta vanskelige valg, og at ikke alt skal handle om profitt. Derfor er jeg stolt av å fortelle at hele Coca-Colas bærekraftsplan er basert på ekstremt ambisiøse mål.

– YSI er en fantastisk organisasjon som bringer frem noen av de smarteste menneskene i denne diskusjonen. De utfordrer oss, de stiller vanskelige spørsmål, og i tillegg har de løsningsforslag, forklarer Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola European Partners Norge. Foto: Anita Arntzen

Coca-Cola har lansert «This is Forward» som er en ny bærekraftsplan som tydeliggjør hvordan selskapet skal bruke sin virksomhet og merkevarer for å bygge en bedre og bærekraftig fremtid. 

– Vi har spurt 12.000 forbrukere og mer enn 1000 ansatte, våre ledere kundene, politikere og NGOer om hvilke forventninger de har til Coca-Cola som leverandør av bærekraftige løsninger. Svarene vi har fått har dannet grunnlaget, og ut fra disse har Coca-Cola satt opp 21 konkrete mål for bærekraftsplanen, forklarer Per Hynne. 

– I tillegg er det viktig for oss å snakke med neste generasjon. For det er helt avgjørende for Coca-Cola at vi forstår hva de unge forventer at vi skal levere på når det gjelder bærekraftsutfordringer.

Totalt 27 unge entreprenører fra YSI-samarbeidet var tilstede på SALT i Oslo for å snakke med norsk næringsliv om løsninger på bærekraftsutfordringene. Foto: Anita Arntzen

Et av hovedmålene i «This is Forward» er 100 prosent innsamling av alt materiale og all emballasje som Coca-Cola sender ut i markedet. 

– Vi har ikke løsningene på alle utfordringene, derfor er vi nødt til å samarbeide, spesielt med unge idealister som folkene i YSI, som har helt nye perspektiver på hvordan vi kan løse de enorme utfordringene vi står overfor. 

YSI ble startet i 2016 startet de med 20 deltakere. Uten penger, men med masse pågangsmot og initiativ, endte søknadsprosessen året etter med 10.000 søkere fra 170 land. I de tre årene som har gått siden oppstart har YSI satt i gang flere globale innovasjonsprogram, og i år fikk de inn hele 12.500 søkere fra 178 land.

For Coca-Cola er det viktig å lytte til hva de unge mener, sier direktør for Public Affaris & Communcations i Coca-Cola, Frida Keane. Foto: Didrik M. Skodje

Coca-Cola er også med som hovedpartner i D2-prosjektet «Ledestjerner», der Dagens Næringslivs redaksjonen har kåret 30 personer under 30 år som de tror kommer til å gjøre verden til et bedre sted. Vinneren ble presentert på Sentrum Scene i Oslo 19. september.

–  Å kunne levere på hva de unge ønsker å etterspør har vært en del av Coca-Colas kjernestrategi i mange år, forteller Frida Keane, direktør for Public Affairs & Communications for Norge, Sverige og Island. 

– Det nye nå er at vi, som en global aktør, også ønsker å være transparente med våre egne planer og mål, spesielt når det gjelder bærekraft.

Å kunne levere på hva de unge ønsker å etterspør har vært en del av Coca-Colas kjernestrategi i mange år

Frida Keane, direktør for Public Affairs & Communication for Norge, Sverige og Island

Arkitekt og designer Elham Abdollahi (25), opprinnelig fra Iran, nå bosatt i Pakistan, pitcher for initiativet Plant a Plate under “Earthpreneurs 2019. Plant a plate bruker avfall fra jordbruksproduksjon til å lage matemballasje som blir til nye planter når det havner i avfallet. Foto: Anita Arntzen

Tidligere har det vært mye hemmelighold rundt strategi og konkrete tiltak fra den globale giganten.

– Dette endrer seg som en konsekvens av hva de unge forteller er viktig for dem. De ønsker at vi leverer konkrete tiltak, og da er det vår oppgave å levere, både når det gjelder hva som er på innsiden av flasken, og det som skjer på utsiden. 

For Coca-Cola er sukkerreduksjon at av de viktigste målene for selve innholdet. I 2025 regner de med at halvparten av salget vil bestå av varer med få eller ingen kalorier. 

– I tillegg skal vi sørge for at 100 prosent av av alle emballasje blir resirkulerbar eller gjenbrukbar. Dette gjelder hele produktlinjen, ikke bare brusflasker og bokser, forklarer Keane. 

Likte du denne saken?

Ledestjerne-logo.png

Dagens Næringsliv og D2 kårer 30 under 30 som vil gjøre verden mer bærekraftig gjennom ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

En ledestjerne kan finnes i alle felter – fra kultur og næringsliv til sport og politikk.

De 30 ledestjernene offentliggjøres i D2 21. juni – frem til da presenterer vi noen av de nominerte.

Kåringen presenteres i samarbeid med Coca-Cola, EY, Ragn-Sells, og kunnskapspartnerne Ungt Entreprenørskap og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).