Pådriveren

Når utfordringene kan virke overveldende og komplekse, hjelper det at Per Løberg Eriksen (25) liker å ta mye plass.

ANNONSØRINNHOLD FOR NMBU

Ukens mange løpeturer bruker Per Løberg Eriksen, bærekraftsansvarlig i Coop Norge, til å riste av seg frustrasjon, nullstille og tenke nytt. Foto: Benjamin A. Ward

– Den største flaskehalsen innen bærekraft, er at man alt for ofte tror man er i mål. Vi kan gjøre så mye mer, sier Per Løberg Eriksen.

Den unge Hamar-mannen tenkte at mastergraden innen ledelse fra et universitet i Madrid, ville lede ham til en jobb i en gründerbedrift med en eller annen hip gateadresse på Grünerløkka. Men på visittkortet står det bærekraftsansvarlig i Coop Norge, landets femte største organisasjon med 28.000 medarbeidere.

Han blir selv overrasket når han tenker over det.

Modig organisasjon

For snart tre år siden begynte han i kommunikasjonsavdelingen. Nyutdannet, og med miljø som ansvarsområde.

– Fra første dag stilte jeg mange spørsmål. Det var mange gode initiativ og engasjement på bærekraft, men det er komplekst, og det var ikke alt vi hadde gode svar på. Siden har jeg vært en pådriver for at bærekraft skal inngå i hele verdikjeden.

Stillingen som bærekraftsansvarlig ble skreddersydd til ham.

– De var modige som ga meg sjansen. I andre virksomheter har ofte bærekraftsansvarlige mange års erfaring fra organisasjoner eller politikken, mens Coop satset på meg som ung, energisk og med et sterkt engasjement, sier 25-åringen.

Coop Norge har 1,8 millioner kunder og medeiere. Samfunnsrollen er godt sementert og av stor betydning. Matsvinn, plastemballasje, usunn mat, uetisk handel og forurensende transport er bare noen av utfordringene de må hanskes med.

– Jeg får ikke til noen ting alene. Mye av jobben er å engasjere og involvere folk – i bedriften, hos eksterne samarbeidspartnere og blant medeierne. Utfordringene må angripes med helhetlige løsninger, slår Per fast.

People in nature, Natural landscape, Tree, Standing, Forest, Photograph, Water, Green

Det å snakke bærekraft i alle ledd, er en stor omveltning for mange. Som bærekraftansvarlig i Coop Norge er Per Løberg Eriksen en pådriver for grønnere, helhetlige løsninger, og føler ofte på at han bedriver nybrottsarbeid. Foto: Benjamin A. Ward

Med endring som drivkraft

Han liker å tråkke opp nye stier. På fritiden søker han seg til naturen, og elsker løpeturer dypt inne i skogen, lange fjellmarsjer og ekspedisjoner til bortgjemte småtjern med fiskestangen i hånd.

På jobben liker han å tenke stort og se etter nye løsninger. Endringsbiten er den største drivkraften. Holdninger bør komme først, deretter tiltak, mener han.

– Det beste med å jobbe her, er ønsket og viljen til å utvikle seg. Dørene er åpne om man vil noe. Er døren lukket, er det bare å banke på. Det er lov til å ta litt plass.

Det kan sjefen hans bekrefte.

– Jeg trodde ikke at han skulle ta så mye plass. Han er jo fra sindige Hamar, sier Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop Norge, i en spøkefull tone.

Konsernet jobber med ny strategi for bærekraft, med Per ved roret. Takle Friis beskriver en medarbeider som det er både givende og krevende å være leder for.

– Per er uredd, pågående og utålmodig. Samtidig er han kunnskapsrik, sterk på trender og gir oss nye impulser. Han har løftet bærekraftsarbeidet vårt enormt, blant annet gjennom å utfordre etablerte sannheter.

I Coop Norge har de turt å begynne med blanke ark og gjøre bærekraftsarbeidet grundig. Det å hente inn nysgjerrige unge mennesker og slippe dem løs i organisasjonen, er forankret på toppen.

– Tidligere ble vi ansett som trauste og trege. Takket være typer som Per er vi mer fremoverlente i dag. Endringene vi har gjort de siste årene, har også endret kulturen, sier Takle Friis.

PER LØBERG ERIKSEN
Alder: 25 år
Bor: På Kampen, Oslo
Utdannelse: Bachelor i organisasjon og ledelse ved Høgskolen i Lillehammer, med utvekslingssemester ved universitetet i Stirling, Skottland. Master i Management ved Carlos III-universitetet i Madrid, Spania.
Aktuell: Bærekraftsansvarlig i Coop Norge

Han påpeker at bærekraft ikke bare kan handle om etikk, empati og grønn velvilje. Coop er en viktig samfunnsaktør, men også en kommersiell bedrift. Bærekraft er uansett lønnsomt, sier Per Løberg Eriksen. Foto: Benjamin A. Ward

Mett på diett

I strategiarbeidet inngikk Coop Norge blant annet et samarbeid med Gunhild Stordalens EAT. Da de skulle konkretisere felles tiltak, dukket ideen om at Per skulle følge EATs globale referansediett opp. I seks måneder fulgte Per kostholdsrådene for å se hva det kan gjøre for miljøet.

Han kuttet ut nesten alt kjøtt, spiste mye mindre sukker og meieriprodukter, og mye mer nøtter, frukt og grønt. Alle innkjøp måtte foretas på en av Coops mange butikker.

– CO2-utslippene fra kostholdet mitt ble halvert, og etter kun seks uker på dietten gikk kolesterolet ned hele 14 prosent, forteller han.

– I tillegg ble jeg en mer kreativ kokk, og helt rå på vegetarmat. Respekten for veganere og vegetarianere, har økt.

Blant de mange tiltakene Coop har gjort de siste årene, er ryddekampanjen «Coop Rydder Norge» den som favner flest. Her bidrar organisasjonen med å dele ut gratis ryddeutstyr og sørge for at innsamlet avfall kan leveres avgiftsfritt i utvalgte butikker over hele Norge.

Et annet pågående prosjekt, er Coops emballasjestrategi, hvor store mengder plast fjernes, erstattes med resirkulert plast samtidig som alt skal bli gjenvinnbart.

Som samfunnsaktør bidrar Coop mye. De er unektelig også en kommersiell bedrift. Per understreker at bærekraft ikke bare kan handle om etikk, empati og grønn velvilje.

– Dette er business. Det handler om markedsprognoser, risikoanalyse, trender, transport, markedsføring og investeringer. Bærekraft er lønnsomt, sier mannen med bærekraftsansvaret.

– Det er i spørsmålet om hvordan vi skal lykkes at vi har mest å gå på. Vi vet hvor vi skal.

FEM råd til DEG som BÆRER PÅ EN GOD GRÜNDERIDÉ

‣ Ikke vær redd for å snakke om ideen med andre. Det kan skape kontakter og aktivitet som får ballen til å rulle. Ideer må testes ut. 
‣ Skaff deg gode mentorer og støttespillere. Begynn på studiestedet ditt. 
‣ Sett sammen et bra team med utfyllende kompetanse og egenskaper. Avklar forventninger. 
‣ Ikke undervurder business-biten. Undersøk om markedet er interessert i produktet eller ideen din. Ta kontakt med flere aktører. 
‣ Bygg relasjoner. Nettverk er viktig. 

0

Hva er du mest stolt over?

– I fellesskap har hele gjengen i Coop Norge tatt store skritt. Vi har fått en tydeligere retning og samlet organisasjonen i arbeidet med bærekraft.

4 KJAPPE

Når får du lyst til å gi opp?

– Med mer kunnskap får man en enda bedre forståelse av kompleksiteten. Hvor store omveltninger som må til. Samtidig gir det energi når vi er samlet om forståelsen om at det ikke finnes snarveier innen bærekraft.

Nevn én problemstilling som opptar deg?

Det legges for mye ansvar på forbrukerne. At de alene skal være nøkkelen til endringer, mener jeg er feil. Det er et fellesansvar ansvaret bør politikere, store bedrifter og organisasjoner være med på å ta.

Når får du lyst til å gi opp?

– Med mer kunnskap får man en enda bedre forståelse av kompleksiteten. Hvor store omveltninger som må til. Samtidig gir det energi når vi er samlet om forståelsen om at det ikke finnes snarveier innen bærekraft.

Hva snakker vi for lite om?

Sirkulærøkonomi bør vi snakke mer om. Vi selger over 25.000 høytrykkspylere i året. Er det mulig å dekke det samme behovet for rene hus og biler og fortsatt tjene penger på dette, men på en annen måte? Kunne vi leid ut høytrykksspylere isteden? Sånne ting.

Likte du denne saken?

D2 vil hver uke fremover presentere de 30 juryen har valgt ut. Til høsten vil juryen sammen med leserne kåre «Årets Ledestjerne».

D2 og Dagens Næringsliv presenterer gjennom 2020 30 under 30* som vil gjøre verden mer bærekraftig, gjennom gode ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

* Kan fylle 30 i 2020

Kåringen er basert på at leserne nominerer sine kandidater. Ut fra disse har en uavhengig jury, med utgangspunkt i FNs 17 bærekraftsmål, kåret 30 ledestjerner.

Kåringen presenteres i samarbeid med Ragn-Sells og Coop, samt kunnskapspartnerne Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) og Ungt Entreprenørskap.