Plastbesparende hensyn

Som emballasje er plast et fantastisk materiale. Det er også et stort problem.

ANNONSØRINNHOLD FOR NMBU

I Coop Norge er over 140 personer jevnlig involvert i emballasjebeslutninger. To av disse er Mathias Hole Olsen, sortimentsspesialist innen ferskvare, og Sylvia Lofthus, kvalitetssjef for emballasje. Foto: Benjamin A. Ward

Druer fra Sør-Afrika, villreker fra Argentina, mais fra Ukraina eller brokkoli fra Spania. Uansett om maten har reist jorden rundt før den når butikkhyllene, forventer forbrukere flest at maten er hel, fersk og frisk. Her spiller ofte emballasje en av hovedrollene. 

– Spørsmålet er derfor ikke om man skal emballere, men hva slags materialer man skal bruke og hvordan det skal pakkes og transporteres, sier Mathias Hole Olsen, sortimentsspesialist innen ferskvare i Coop Norge.

Til tross for emballasjens mange fordeler, har den også blitt både utskjelt og omdiskutert, skapt avfallsutfordringer og miljøproblemer. Nye materialer gir nå nytt håp for bedre løsninger.

Gjør tacofredagen mer meningsfull

Leirkrukker er blant den første emballasjen vi kjenner til i historien. Vinflasker og blikkbokser ble tatt i bruk på 1700-tallet, mens plast slik vi kjenner det i dag først kom på markedet etter andre verdenskrig. Da økte emballasje-etterspørselen i takt med overgangen til selvbetjening i butikkene. Siden den gang har plastforbruket skutt til himmels. Nå har det kommet et vendepunkt.

– Vi jobber hver dag for at emballasjen på produktene våre skal være enklere å resirkulere, bidra til redusert matsvinn og mindre bruk av forurensende plast, sier Sylvia Lofthus, kvalitetssjef for emballasje i Coop Norge, en organisasjon der minst 140 personer jevnlig er involvert i emballasjebeslutninger. 

Coop Norge importerer produkter fra land som Thailand, Ukraina og Sør-Afrika. Fraktemballasje er derfor et viktig element, både kommersielt og i et bærekraftperspektiv. Mathias Hole Olsen og Sylvia Lofthus ser at optimal emballasje som ivaretar miljøet som oftest også er økonomisk lønnsomt. Foto: Benjamin A. Ward

Da pakken med tacolefser fikk miljøvennlig åpne-lukke-mekanisme og Änglamark-druene kom pakket i papp istedenfor plast, var dette resultater av en gjennomtenkt utvikling innen emballasje – både i et bærekraftig og kommersielt perspektiv. 

Plastforsøpling er blitt en global utfordring, men den sorte plasten, kalt «carbon black», er et spesielt «sort får» i miljøsammenheng. De automatiske sorteringsanleggene har nemlig store problemer med å identifisere denne type plast. Fem av seks ganger sorteres den feil, noe som skyldes pigmentet og ikke fargen.  

– Konsekvensen er at brukt plast som kunne blitt smeltet om til plastpellets – råvaren i resirkulert plast – i stedet blir brent og utnyttet som energi. Derfor er ikke sort plast materialgjenvinnbart og vi får den ikke inn i den sirkulære økonomien, forklarer Lofthus.  

Coops retningslinjer for emballasjeendringer
■ Fjerne unødvendig plast 
■ Ikke bruke «carbon black» plast 
■ Velge materialgjenvinnbare løsninger 
■ Etterspør resirkulerte og fornybare emballasjeløsninger 
■ Riktig emballasje som bidrar til redusert matsvinn 
■ God merking slik at det er lett for forbruker å kildesortere 

0

GAMMEL

NY

Svenske kjøttboller har fått endret pakning fra skål til ståpose, noe som reduserer bruken av plast med over 57 prosent. Det samme er gjort på kjøttkaker og karbonader, og samlet gir dette en plastreduksjon på 17,6 tonn. 

0

GAMMEL

NY

Green

Knerten Snackagurk. Den svarte plasten (carbon black) i skålene er fjernet og erstattet med ny, materialgjenvinnbar blank plast – en endring på 1,85 tonn i mer miljøvennlig retning (2019).

0

GAMMEL

NY

Banana family, Yellow

Bananer. Da plastposen rundt bananene fra Xtra og Änglamark ble fjernet, ble plastforbruket redusert med 19 tonn. Samtidig ga tiltaket reduserte emballasjeutgifter. 

0

NY

GAMMEL

NY

GAMMEL

NY

GAMMEL

Svenske kjøttboller har fått endret pakning fra skål til ståpose, noe som reduserer bruken av plast med over 57 prosent. Det samme er gjort på kjøttkaker og karbonader, og samlet gir dette en plastreduksjon på 17,6 tonn. 

Den svarte plasten (carbon black) i skålene er fjernet på Knerten Snackagurk og erstattet med ny, materialgjenvinnbar blank plast – en endring på 1,85 tonn i mer miljøvennlig retning (2019).

Green

Da plastposen rundt bananene fra Xtra og Änglamark ble fjernet, ble plastforbruket redusert med 19 tonn. Samtidig ga tiltaket reduserte emballasjeutgifter. 

Banana family, Yellow

Av og til må det tenkes innenfor boksen 

– Det å frakte luft er verken lønnsomt eller miljøvennlig. Ideelt sett burde derfor all innpakning av dagligvarer i verden vært firkantet, sier sortimentsspesialist Mathias Hole Olsen.

Han jobber blant annet med fraktemballasje – nærmere bestemt kartonger, esker og paller – for Coops egne merkevarer og alle produktene som importeres fra utlandet. Jo mer man får fraktet per tur, desto mindre blir klimaavtrykket. Varedataene og kalkulasjonene Hole Olsen sitter på, viser at effektiv, optimal emballasje som ivaretar miljøet som oftest også er økonomisk lønnsomt.

–  Pastaskruer, for eksempel, frakter mye luft. Så dersom pakking og frakt av tørr pasta fra Italia skulle være mest mulig bærekraftig, burde vi kun importert spagetti, sier sortimentsspesialisten med et lurt smil.

Sjekkliste for å ivareta Coops emballasjekrav
■ Er kartongen lett å håndtere for de ansatte i butikkene?
■ Er det enkelt å resirkulere?
■ Blir mest mulig av kartongens volum utnyttet?
■ Beskytter kartongen mot skade på produktet under frakt?
■ Utnytter kartongen hele pallen, både lengde, bredde og høyde?
■ Tåler den dobbeltstabling i lastebilen?

0

GAMMEL

NY

Red

Kronelys – fra plast til fornybar papp. Foreløpig gjøres dette med et utvalg farger,
hvilket fjerner cirka 100 kilo plast. Håpet er å foreta endring for alle farger i 2021.

0

GAMMEL

NY

Pink

Burgere. Det å gå fra svart plast til blanke plastskåler medførte at 43 tonn plast nå kan sorteres og materialgjenvinnes. Coop har gjort det samme med kjøttdeig, og legger man det sammen med burgerne, gjøres 373 tonn plast mulig å utnytte som nytt materiale.

0

GAMMEL

NY

Pink

Änglamark druer. Ved å erstatte mye av plasten gjennom å få pappbeger til druene, gikk bruken av plast ned med 1,3 tonn (2019).  

0

NY

GAMMEL

Änglamark druer. Ved å erstatte mye av plasten gjennom å få pappbeger til druene, gikk bruken av plast ned med 1,3 tonn (2019).  

Pink

NY

GAMMEL

Red

Kronelys – fra plast til fornybar papp. Foreløpig gjøres dette med et utvalg farger, hvilket fjerner cirka 100 kilo plast. Håpet er å foreta endring for alle farger i 2021.

NY

GAMMEL

Burgere. Det å gå fra svart plast til blanke plastskåler medførte at 43 tonn plast nå kan sorteres og materialgjenvinnes. Coop har gjort det samme med kjøttdeig, og legger man det sammen med burgerne, gjøres 373 tonn plast mulig å utnytte som nytt materiale.

Pink

Mange små steg tar oss langt på sikt 

Sylvia Lofthus ser at vi er et land der folks endringsvilje er stor på vegne av miljøet og naturen.

– I Norge er vi faktisk ganske flinke, men jo enklere noe er, desto lettere er det å få folk til å gjøre det, sier hun.

I nær fremtid ønsker Sylvia Lofthus seg flere målrettede tiltak som bedre refill-løsninger og flere panteordninger og forbedrede løsninger for kildesortering. Nye og enklere symboler for kildesortering er allerede på full fart inn, både i Norge og i Norden, og vil bidra til ytterligere forenkling slik at vi resirkulerer mer i fremtiden. 

– Mange små steg i miljøriktig retning, gjør at vi når langt på sikt. Det å få ned plastforbruket og samtidig redusere matsvinn, er selve definisjonen på bærekraft, understreker kvalitetssjefen for emballasje i Coop Norge. 

ILLUSTRASJONER: THERESE LARSEN

Likte du denne saken?

D2 vil hver uke fremover presentere de 30 juryen har valgt ut. Til høsten vil juryen sammen med leserne kåre «Årets Ledestjerne».

D2 og Dagens Næringsliv presenterer gjennom 2020 30 under 30* som vil gjøre verden mer bærekraftig, gjennom gode ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

* Kan fylle 30 i 2020

Kåringen er basert på at leserne nominerer sine kandidater. Ut fra disse har en uavhengig jury, med utgangspunkt i FNs 17 bærekraftsmål, kåret 30 ledestjerner.

Kåringen presenteres i samarbeid med Ragn-Sells og Coop, samt kunnskapspartnerne Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) og Ungt Entreprenørskap.