Plastjegerne

I kampen mot plastverstingene gis naturen en bedre vinnersjanse når dagligvareaktører og miljøforkjempere står sammen.

ANNONSØRINNHOLD FOR NMBU

De ti siste årene har 375.000 frivillige samlet inn rundt 7500 tonn avfall på ryddeaksjoner. Plastjakten er like viktig til lands som til vanns, og kan foregå hele året. Foto: Benjamin A. Ward

Den lave høstsolen blinker i vannet ved Hvervenbukta i Oslofjorden. Solstrålene varmer de mange turgåerne, men i skyggen er det iskaldt. Og det er der, blant knaus og kratt, at Mari Mo Osterheider, Carl Pedersen, Fanny Pindsle og Nicolay Moe leter etter plastavfall på avveie. 

De fire jobber i miljøorganisasjonene Hold Norge Rent og Oslofjordens Friluftsråd, og viser trolig like stor entusiasme over funnet av en plastkork som en gullgraver ved synet av en gullklump. 

– Sjekk her. En Q-tips, en plastkork og en snusboks. Det er tre verstinger samlet på ett sted, sier Nicolay Moe, rådgiver i Oslofjordens Friluftsråd. 

Sammen har ryddegjengen startet helgesvingen med en forfriskende plastjakt – en av flere veier til målet om et forsøplingsfritt Norge.  

– Vi synes at vi litt for ofte sitter på kontoret og sender e-post, for først og fremst elsker vi å være ute og rydde i naturen, sier Fanny Pindsle, ryddegeneral i Hold Norge Rent. 

Sea, Standing, Horizon, Sky, Water, Blue

Per Løberg Eriksen er ansvarlig for bærekraftsarbeidet i Coop Norge. Han ser fremover og håper de store, samlende ryddekampanjene kan gjennomføres uten for store hindringer neste år. Foto: Benjamin A. Ward

Har intensivert plastjakten 

– Marin forsøpling er en av vår tids største miljøutfordringer. Strandryddig er et lite, men viktig bidrag, som samtidig skaper økt bevissthet og forståelse for omfanget av problemet. Og alle kan bidra i sitt nærmiljø, sier Per Løberg Eriksen (25), bærekraftsansvarlig i Coop Norge

Coop rydder Norge er en ryddeaksjon som gjennomføres om våren, i forbindelse med den nasjonale strandryddeuken. I den perioden kan frivillige hente gratis ryddeutstyr og levere det innsamlede avfallet hos Coop-butikker over hele landet. I 2019 ble det samlet inn rundt 80 tonn plastavfall på denne måten, noe som tilsvarer 6,2 millioner halvlitersflasker. 

– Dette er en kjempestor dugnad der vi blant annet jobber tett sammen med Hold Norge Rent som har flinke, dedikerte mennesker og er eksperter på ryddeaksjoner, sier Løberg Eriksen. 

De to siste årene har den relativt utålmodige bærekraftsjefen vært en pådriver for å redusere og fjerne plast, både ute i butikkene og gjennom ryddeaksjonene.

– Mye av dagens plastemballasje er ikke gjenvinnbar. Det er en utfordring. Derfor har vi, sammen med leverandører og samarbeidspartnere, intensivert jakten på nye løsninger, og endrer mye også for å redusere risikoen for forsøpling, forteller han.

I 2019 ga slike endringer og tiltak innen produktemballasje en reduksjon i forbruket av ny plast på mer enn 160 tonn.  

Noen av tiltakene Coop
har iverksatt i kampen
mot plasten 
■ Fjerner all ikke-gjenvinnbar emballasje av svart plast (Carbon Black) i løpet av 2020. Det betyr at 550 tonn plast som tidligere ikke kunne gjenvinnes, kan det nå. 
■ Erstattet all plast i bomullspinner med papp. 
■ Alt engangsbestikk av plast er erstattet med alternativer av cellulose. 
■ Tar i bruk nye, enklere symboler for kildesortering i 2021. 
■ Fjerner plastemballasje fra ferskvaredisken og erstatter den med papp. 
■ Redusert andelen fossil plast i plastposer. Benytter resirkulert plast i nye avfallsposer.  
■ Gir bonus til medeiere som benytter gjenbruksnett fremfor plastbæreposer, her er snart 10 millioner plastbæreposer spart. 
■ Lager plast av fornybare materialer som sukkerrør og mais heller enn av olje, for eksempel til handlenettene sine. 

Fanny Pindsle, Carl Pedersen og Mari Mo Osterheider jobber i Hold Norge Rent, mens Nicolay Moe er rådgiver i Oslofjordens Friluftsråd. De har både organisert og deltatt på mang en ryddeaksjon. Foto: Benjamin A. Ward

Et maratonløp uten kjent målstrek 

Ryddelaget som ufortrødent putter plastavfall i gjennomsiktige sekker ved Oslofjordens bredder, lar seg både forundre og forferde over å finne de samme plastproduktene, igjen og igjen. De tar gjerne til orde for en større bevissthet blant innbyggere og bedrifter. 

– Alle er vi en del av både problemet og løsningen. Dette gjelder ikke bare privatpersoner, men vel så mye aktørene i næringslivet. Funnene på topp ti-verstinglisten viser at hver enkelt kan gjøre noe med forsøplingsproblemene, sier Mari Mo Osterheider, fagleder for landforsøpling i Hold Norge Rent. 

Noen mil unna, på hjemmekontoret på Kampen i Oslo, sitter Per Løberg Eriksen. Som medarbeider i landets femte største organisasjon har han 28.000 kolleger, og det er 25-åringen som har hovedansvaret for bærekraftarbeidet i Coop Norge. 

– De store linjene er lagt. En av mine oppgaver er å forankre dette i organisasjonen og bidra til å finne realistiske veier til de ulike målene. Den jobben må vi gjøre sammen, sier Løberg Eriksen. 

FEM råd til DEG som BÆRER PÅ EN GOD GRÜNDERIDÉ

‣ Ikke vær redd for å snakke om ideen med andre. Det kan skape kontakter og aktivitet som får ballen til å rulle. Ideer må testes ut. 
‣ Skaff deg gode mentorer og støttespillere. Begynn på studiestedet ditt. 
‣ Sett sammen et bra team med utfyllende kompetanse og egenskaper. Avklar forventninger. 
‣ Ikke undervurder business-biten. Undersøk om markedet er interessert i produktet eller ideen din. Ta kontakt med flere aktører. 
‣ Bygg relasjoner. Nettverk er viktig. 

Per Løberg Eriksen i Coop Norge jobber sammen med leverandører og samarbeidspartnere for å redusere risikoen for forsøpling og bruk av plast, både i butikkene og i naturen. Foto: Benjamin A. Ward

I strategiarbeidet har de involvert blant annet NHH, WWF, ZERO, Cicero, EAT og Etisk Handel Norge. Lupen er også tydelig rettet mot unødvendig plast og tiltak som kan øke gjenvinningsgraden der plast fortsatt må benyttes. 

– Og vi gjør det over hele linjen, produkt for produkt. Sakte, men sikkert. Et av målene er å få flere ting inn i den sirkulære økonomien, uten at nytteverdien eller kvaliteten forringes, utdyper han. 

For en stor dagligvarekjede er slike endringer en stor prosess: Hele produksjonslinjer må fornyes, nytt design skal på plass, nye etiketter trykkes og et stort varelager må hensyntas. 

– Det kan til tider føles som et maratonløp der vi ikke helt vet hvor målstreken er. Men det hindrer oss ikke i å stå på. Vi vinner litt terreng hver måned og ser at det nytter, sier bærekraftsjefen. 

FEM råd til DEG som BÆRER PÅ EN GOD GRÜNDERIDÉ

‣ Ikke vær redd for å snakke om ideen med andre. Det kan skape kontakter og aktivitet som får ballen til å rulle. Ideer må testes ut. 
‣ Skaff deg gode mentorer og støttespillere. Begynn på studiestedet ditt. 
‣ Sett sammen et bra team med utfyllende kompetanse og egenskaper. Avklar forventninger. 
‣ Ikke undervurder business-biten. Undersøk om markedet er interessert i produktet eller ideen din. Ta kontakt med flere aktører. 
‣ Bygg relasjoner. Nettverk er viktig. 

Hand

Snusposer og sneiper er blant gjengangerne og verstingene når det ryddes langs strender, i parker og på skogstier. Foto: Benjamin A. Ward

Vekten av 49 blåhvaler er samlet inn på ti år 

Tall fra Hold Norge Rent viser også at innsatsen hjelper: De ti siste årene har 375.000 frivillige samlet inn rundt 7500 tonn avfall på ryddeaksjoner. Det tilsvarer vekten av 49 blåhvaler, 177 semitrailere eller 18 fullastede jumbojets. 

Initiativ som «Strandryddeuken» og «Coop rydder Norge» bidrar mye i dette bildet, og de ivrige plastjegerne er glade for samarbeidet med dagligvarekonsernet. 

– Det er nydelig at Coop engasjerer seg i kampen mot forsøpling ved å redusere forsøplingsrisikoen fra egen virksomhet og legge til rette for de frivillige som plukker søppel. Vi hjelper gjerne bedrifter med dette arbeidet, sier Carl Pedersen, prosjektkoordinator i Hold Norge Rent.

Her er noe av det som lå langs vannkanten denne dagen:

FEM råd til DEG som BÆRER PÅ EN GOD GRÜNDERIDÉ

‣ Ikke vær redd for å snakke om ideen med andre. Det kan skape kontakter og aktivitet som får ballen til å rulle. Ideer må testes ut. 
‣ Skaff deg gode mentorer og støttespillere. Begynn på studiestedet ditt. 
‣ Sett sammen et bra team med utfyllende kompetanse og egenskaper. Avklar forventninger. 
‣ Ikke undervurder business-biten. Undersøk om markedet er interessert i produktet eller ideen din. Ta kontakt med flere aktører. 
‣ Bygg relasjoner. Nettverk er viktig. 

0
0
0

– Dagligvarekjedene har veldig stor påvirkningskraft. Derfor er det ekstra positivt når de bruker den til fordel for klima og miljø, slår Nicolay Moe fast, og surrer sammen enda en sekk full av plastavfall. 

Per Løberg Eriksen ser fremover og håper de store, samlende ryddekampanjene kan gjennomføres uten for store hindringer neste år.

– I år ble ryddesesongen noe amputert, men de 80 tonnene med avfall som ble samlet inn på vårparten i 2019, viser hvilken betydning disse koordinerte ryddeaksjonene har. Forhåpentligvis er vi i full sving igjen i 2021, sier han.

Topplisten under viser hvilke kategorier forsøpling som i antall forekommer mest i det innsamlede avfallet. Dette er nasjonale tall fra 2019, og det ble registrert 997 148 enheter i 54 ulike kategorier i Ryddeportalen. Topp ti-listen utgjør 75 prosent av disse funnene.

Kilde: Hold Norge Rent

FEM råd til DEG som BÆRER PÅ EN GOD GRÜNDERIDÉ

‣ Ikke vær redd for å snakke om ideen med andre. Det kan skape kontakter og aktivitet som får ballen til å rulle. Ideer må testes ut. 
‣ Skaff deg gode mentorer og støttespillere. Begynn på studiestedet ditt. 
‣ Sett sammen et bra team med utfyllende kompetanse og egenskaper. Avklar forventninger. 
‣ Ikke undervurder business-biten. Undersøk om markedet er interessert i produktet eller ideen din. Ta kontakt med flere aktører. 
‣ Bygg relasjoner. Nettverk er viktig. 

Number, Font, Line, Green, Text
Line, Font, Text

Likte du denne saken?

D2 vil hver uke fremover presentere de 30 juryen har valgt ut. Til høsten vil juryen sammen med leserne kåre «Årets Ledestjerne».

D2 og Dagens Næringsliv presenterer gjennom 2020 30 under 30* som vil gjøre verden mer bærekraftig, gjennom gode ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

* Kan fylle 30 i 2020

Kåringen er basert på at leserne nominerer sine kandidater. Ut fra disse har en uavhengig jury, med utgangspunkt i FNs 17 bærekraftsmål, kåret 30 ledestjerner.

Kåringen presenteres i samarbeid med Ragn-Sells og Coop, samt kunnskapspartnerne Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) og Ungt Entreprenørskap.