Stjernelagspiller

Han har balansert mellom to kulturer hele livet, og velger det beste fra begge. Derfor ser Umar Khan (30) på arbeidsplassen som en storfamilie.

Umar Khan (30) har rukket å lære mye på livets landevei, men ikke å svømme. Det har han bestemt seg for å gjøre noe med. Foto: Benjamin A. Ward

– Jeg liker å gjøre mye for andre, selv om det til tider krever mye av meg, sier Umar Khan, designer og innholdsprodusent av digital læring i Coop Norge.

Til søsterens gigantiske sommerbryllup med 300 gjester koreograferte han dansenumre, satte opp menyen og hadde ansvar for logistikk og kjøreplan. På jobben driver han opplæring av både direktører og nyansatte, og er verneombud.

Hver fredag deler han en ny, humørspredende spilleliste med kollegene under «artistnavnet» DJ Khan.

Umar Khan (30)

  • Bor: På Rasta (Lørenskog)
  • Stilling: Designer og innholdsprodusent av digital læring i Coop Norge SA
  • Utdannelse: Mastergrad i kommunikasjon, design og læring fra Universitetet i Oslo
  • Aktuell: Er en viktig brikke i satsingen på «Coop-skolen» – det nye opplæringstilbudet til alle ledere og medarbeidere i Coop i Norge

– At andre har det bra. At jeg kan støtte, glede og motivere dem. Det er min drivkraft.

Til tross for veldig mange jern i ilden mener Umar selv at han sjelden havner på dypt vann.

– Og bra er det, for jeg kan ikke svømme.

– Jeg skal lære det, jeg må. I sommer fikk jeg starthjelp av noen kompiser. De erter meg mye, men egentlig er de snille som lam, sier han, og smiler bredt.

Også en utadvendt humørspreder og sosial lagspiller trenger alenetid. Umar Khan velger seg lange løpeturer dypt inn i skogen for refleksjon og komplett ro i sjelen. Foto: Benjamin A. Ward

Høyt selvbilde, lav terskel

Å finne den rette balansen mellom ydmykhet og selvtillit kan være en utfordring i vårt samfunn. Det tar den blide norsk-pakistaneren tilsynelatende på strak arm.

– Gjennom å være på tilbudssiden og ta meg tid til menneskene rundt meg, blir jeg godt likt og samarbeidet flyter bedre. I tillegg går jeg så klart for direktørjobb, sier den ambisiøse 30-åringen, halvt i spøk, halvt i alvor.

Det høye selvbildet følges tett av en god porsjon selvironi og et varmt hjerte, ifølge kollegene. De beskriver ham også som en meget digitalt foroverlent type.

Umar var nemlig en del av de første kullene som tok masterstudiet i kommunikasjon, design og læring ved Universitetet i Oslo.

– Vi lærte det meste om hvordan vi kunne bruke teknologi til å støtte læring. Jeg benytter særlig film og animasjoner til å gjøre «Coop-skolen» superinteressant og designe lærerike opplevelser som ikke er kjedelige, forklarer han.

Umar ble anbefalt å søke seg til Norges nest største dagligvareaktør av en tidligere sjef i Tine. Det har han ikke angret på.

– Jeg opplever Coop som moderne og mangfoldig, ikke minst på HR-biten som er min avdeling. Med alle samvirkelagene teller organisasjonen 28.000 mennesker og er en fin blanding av ulik bakgrunn, alder og kompetanse, sier Umar.

Han møter mange av dem når han holder kurs, samlinger, introduksjonsuker for nyansatte eller omvisninger, og ser på organisasjonen som en stor familie.

– Min bakgrunn er sånn sett perfekt i et stort selskap, sier Umar, og smiler i velkjent stil.

Jobben i HR-avdelingen i Coop Norge innebærer blant annet opplæring av både ledere og nyansatte. Foto: Benjamin A. Ward

Støttekulturen

På Rasta rett utenfor Oslo bor han sammen med foreldrene. Det trives han med og ser på som naturlig.

Samtidig er 30-åringen opptatt av å understreke at vekslingen mellom den pakistanske og den norske kulturen har vært som å balansere på en knivsegg.

– Du føler hele tiden at du gjør noe feil. Noe er akseptert i én kultur, men ikke i den andre. Den balansen må du finne selv, men det er utfordrende.

For Umar ble løsningen å velge det beste fra begge kulturer. Som den sterke støttekulturen i den pakistanske storfamilien.

– Den er særlig betydningsfull når noen holder på å falle. Da settes et imponerende apparat i sving, forteller han.

Fire kjappe

  • Hvem burde få et spark bak?

­– Cancelkulturen. Bare en brøkdel av en sang, et lite ord eller et rykte skal få ødelegge karrierer og mennesker. Vi må se det større bildet. Vi kan beklage, gjøre det bedre, men ikke bli kansellert.

  • Hva bør vi snakke mer om?

– Inkludering og mangfold. Alle må få muligheten til å bli akseptert. Det er gjennom mangfold vi utfyller hverandre. Derfor bør vi bruke mer tid på å forstå hverandre.

  • Hva er det beste rådet du har fått?

– «Ta på surstoffmasken på deg selv, før du hjelper andre». Du må være hel og happy for å kunne gi masse ekte og godt av deg selv.

  • Hva gjør du helst når du vil være alene?

– Jeg jogger. Gjerne langt inn i skogen. Det er mitt eneste sted for alenetid og refleksjon.

Denne kulturen har Umar tatt med seg inn i Coop.

– Jeg sender ut mye tilhørighetssignaler, prøver å være hjelpsom og deler ut klemmer og high fives i øst og vest. Ingen skal føle at de ikke blir inkludert, sier han.

Umar Khan har venner og kolleger i begge kulturer.

– Jeg liker også friheten til å gå på byen med dem man vil, når man vil. Og tryggheten som følger med det å leve i et demokratisk fellesskap.

– Men i både samfunnet og næringslivet er det rom for mer mangfold. Alle mennesker har en historie og dermed utrolig mye å by på om man blir sett og hørt, legger han til.

Umar mener vi må snakke mer om mangfold og inkludering. – Det er gjennom mangfold vi utfyller hverandre. Derfor bør vi bruke mer tid på å forstå hverandre, sier han. Foto: Benjamin A. Ward

Gullet bedriftene ofte ikke ser

Umars tanker kan bekreftes fra eksperthold.

– Ja, det finnes en usynlig åre til gull i mange bedrifter, sier Lovleen Rihel Brenna, ekspert i l mangfoldsledelse og grunnlegger av rådgivningsselskapet Seema.

Det siste tiåret har hun bidratt til å sertifisere 200 norske næringslivsledere i mangfoldsledelse, hvorav 30 av dem jobber i Coop.

Rihel Brenna påpeker at i et stadig mer globalt rettet arbeids- og forretningsliv har et moderne, inkluderende og nytenkende lederskap vist seg å gi økt motivasjon, deltakelse og effektivitet blant medarbeiderne.

– I lys av det blir også alle ansatte umiddelbart mer interessante, poengterer hun.

I dag handler mangfold mindre om hudfarge, etnisitet og religion, men mer om å bygge en kultur som utløser potensialet i hele humankapitalen, sier den anerkjente gründeren og foredragsholderen.

Joint, Smile, Shoulder, Fashion, Sleeve

Loveleen Rihel Brenna er en av landets fremste eksperter innen mangfold og mangfoldsledelse. Foto: Seema

– Det er i egenart, annerledeshet og ny kreativitet at vi finner kraften og nyansene som gir innovasjon og verdiskaping.

Mangfoldseksperten opplever at mange snakker om mangfold uten å ha definert begrepet.

­­­– Hvis markedet du opererer i gjør at du må kommunisere med hele befolkningen – slik det er for blant andre Coop – vil jeg påstå at kompetanse innen mangfold fremover er vel så viktig som digital kompetanse, sier Rihel Brenna.

– Vi ser at bedrifter med ledere som forstår og tar i bruk spennvidden innen likestilling og mangfold, belønnes med økt lønnsomhet og større attraktivitet som arbeidsgiver.

Likestilling og mangfold bidrar til:

  • 1,8 ganger større sannsynlighet for å være rigget for omstilling
  • 1,7 ganger større sannsynlighet for å bli innovasjonsledende i eget marked
  • 70 prosent større sjanse for å vinne nye markedsandeler
  • 85 prosent av CEO-ene i organisasjoner som har en mangfolds- og inkluderingsstrategi oppgir at dette har bidratt til bedre resultater

Kilde: Seema.no - senter for mangfoldsledelse

Likte du denne saken?

Dagens Næringslivs journalister har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet. Innholdet er produsert av Dagens Næringslivs kommersielle avdeling DNX.