Ble raskt kastet på dypt vann

Det er en selvfølge for EY-sjef Christin Erichsen Bøsterud at læring og trivsel går hånd i hånd.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

I Barcode, det nye forretningsområdet i Oslo, sitter Jannica Holter-Schmoeker i åpent kontorlandskap.

– Jeg var superhappy da jeg fikk tilbud om jobben i EY Advisory, som i mine øyne var drømmejobben, smiler hun.

I sitt fjerde studieår kapret hun drømmejobben, og hadde sammen med hundre andre sin første arbeidsdag august 2012.

I dag, syv år senere, leder hun sitt eget team på samme felt og utvikler egne talenter, slik  hun  selv  er  blitt  ledet og lært opp internt.

– Det var høy puls de første ukene i august det året. Du blir sendt rett ut til kunde og får veldig tidlig ansvar. Det er en bratt læringskurve.

Tilbakeblikket får henne til å le.

– Du blir riktignok kastet på dypt vann, men du vet at du har en livbøye. Jeg opplever at det er en kultur for å konferere, og få en rask avklaring når du støter på utfordringer. Vi er et kompetansehus som jobber som et team. Det vil alltid være noen som kan noe du selv ikke helt har oversikten over.

«Å bygge tillit er viktig, det gjør at man strekker seg litt ekstra for å oppnå samme mål»

Selv jobber hun aktivt med å trygge sine kolleger på teamet. Ofte forteller hun historier hvor ting ikke har gått helt som hun hadde tenkt seg.

– Jeg byr på meg selv som sjef. Å bygge tillit er viktig, det gjør at man strekker seg litt ekstra for å oppnå samme mål.

Hun husker selv godt følelsen av «de tror jeg kan dette, så jeg må jo bare fikse det».

– Jeg har lært, og selv sier jeg til mitt team at de ikke skal bruke mer enn tyve minutter alene med å lete etter en løsning. Det kan være at en liten avklaring er det lille som skal til for at alt faller på plass.

tcca4d8f.jpg

Vi gir kunder individuell rådgivning. En forutsetning for dette er team der kompetanse og erfaring er relevant og tilpasset den enkelte kunden, sier EY-sjef Christin E. Bøsterud.  Foto: Heiko Junge/NTB scanpix

«Vi er ett team».

Christin Erichsen Bøsterud er sjef for 1900 ansatte i Norge og har i tillegg ansvar for 2000 forretningsadvokater i Europa, Midtøsten, India og Afrika. 

– Vi gir våre kunder individuell rådgivning. En grunnleggende forutsetning for dette er at vi evner å sette sammen team der kompetanse og erfaring er relevant og tilpasset nettopp den enkelte kunden. Denne kulturen er en viktig suksessfaktor.

– Vi er ett team og vi jobber sammen. 

Bøsterud legger vekt på at det finnes struktur og rammer for opplæringen som hjelper de ansattes utvikling.

– Alle får muligheten til å nå sitt potensial, og man sikrer dermed kontinuerlig karriere- og kompetanseutvikling i organisasjonen, forteller hun og fortsetter:

– Samarbeidet med DN rundt Årets Ledestjerner, en kåring av fremtidens ledere, bidrar rett inn i EYs visjon: «Building a better working world». I vår bransje er merkevaren og menneskene de sentrale elementene.

OlavSchewe01.jpg

Tidligere EY-ansatt Olav Schewe mener det er viktig å spørre seg selv om hvor du kan lære mest. Foto: Anita Arntzen

Kunnskap er makt

Olav Schewe lærer andre å lære mer effektivt. Selv er han forfatter og foredragsholder, med to års bakgrunn som revisor hos EY.

– Jeg var overhodet ikke klar for å velge masterspesialisering ennå, og hadde «bare» en bachelor fra NHH. Alt jeg ville var å lære så mye som mulig før spesialiseringen. EY lovte meg en bratt lærings-kurve og eksponering for arbeidslivet, sier han.

– On the job-opplæring er jo det aller beste. Det er først når du får brukt ting, og kommet dypt inn i det at du faktisk lærer. Det jeg likte veldig godt var strukturen og at terskelen for spørsmål var så lav. Mange ganger har jeg tenkt på måten de jeg spurte til råds virkelig brukte tid på å forklarte meg hvordan tingene hang sammen.

Han forteller at han sitter igjen med en solid økonomisk forståelse, og kunnskap om veldig mange ulike deler av næringslivet. 

– Den ene dagen var jeg eksempelvis hos en produksjonsfabrikk på Hønefoss, en annen dag hos et eiendomsselskap på Skøyen eller et shippingselskap på Aker Brygge.

«Det er først når du får brukt ting, og kommet dypt inn i det at du faktisk lærer»

Tross sin nysgjerrighet på næringslivet og flere år utenlands i økonomi- og finans, gikk det etter hvert opp for Schewe at det var selve tilleggningen av kunnskap han likte aller best.

– Den revisjonsmetodikken, som bryter en enormt stor oppgave ned i en helhetlig og gjennomtenkt arbeidsprogram. Det har vært veldig nyttig for det jeg har gjort etterpå, å kunne bygge på metode.

Olav Schewe mener selv at han alltid har vært nysgjerrig og har sjelden tid til overs. Det er alltid noe som kan læres. På ferie ender han ofte opp med en haug bøker om ulike tematikker.

– Det er så mye i næringslivet som er spennende. Jeg synes jo fremdeles det, selv om jeg ikke lenger jobber med risikohåndtering og store økonomiske spørsmål. Om jeg får komme med et karriereråd, så er det å spørre seg selv: Hvor kan jeg lære så mye som mulig?

– Jeg mener virkelig at jeg fikk maksimalt ut av tiden min i EY.

Likte du saken?

Ledestjerne-logo.png

Dagens Næringsliv og D2 kårer 30 under 30 som vil gjøre verden mer bærekraftig gjennom ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

En ledestjerne kan finnes i alle felter – fra kultur og næringsliv til sport og politikk.

De 30 ledestjernene offentliggjøres i D2 21. juni – frem til da presenterer vi noen av de nominerte.

Kåringen presenteres i samarbeid med Coca-Cola, EY, Ragn-Sells, og kunnskapspartnerne Ungt Entreprenørskap og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).