HELLER ROLLEBYTTE ENN NY JOBB

OPPDRAG:
FORENKLING

Teknologi skal gjøre tjenestene bedre. Da er menneskene som skal bruke dem det man må kunne mest om. 

– Det handler om å gjøre den tiden de ansatte
er hos oss så verdifull som mulig.

FOTO: ANITA ARNTZEN

Line Finstad svarer sin mobiltelefon fra Toledo, Spania. I år er første året med mer enn kun én samling av nyansatte som har en drøy ukes innføringskurs i Spania. Antallet nyansatte som vil jobbe i EY øker og i år er over 900 fra hele Norden samlet i Toledo.

– Den faglige utviklingen internt hos oss skal gi våre ansatte muligheten for å bytte oppgaver og rolle i stedet for å bytte arbeidsgiver.

Jennie Karlsen og Oscar Brakstad har begge fått muligheten til å utvikle seg videre i EY.

Rekruttering001.jpg

Jennie Karlsen og Oscar Brakstad har begge fått muligheten til å utvikle seg videre i EY.

Intern utvikling

EY har mange unge ansatte, og brorparten kommer direkte fra avsluttet studium. To av disse er Oscar Brakstad og Jennie Karlsen. De har allerede byttet fagfelt internt én gang.

– I et annet type selskap ville jeg kanskje ha måtte bytte jobb for å få muligheten til å jobbe med rekruttering, sier Jennie Karlsen, som også ønsket seg et innblikk i HR i tillegg til å jobbe med dataanalyse.

– Jeg synes det er veldig givende å jobbe med andre mennesker og har allerede holdt flere jobbintervjuer med nye kandidater.

Hun ser fornøyd bort på kollegaen som kom inn i kompetansehuset året etter henne.

– Jeg er en engasjert type og har alltid mange jern i ilden, sier Oscar Brakstad,

– Å kunne jobbe med rekruttering gjør at jeg får møte studenter igjen. Siden jeg som student var aktiv i linjeforeningen som har kontakt med næringslivet er det gøy å nå sitte på den andre siden av bordet.

Munnvikene trekker seg oppover til et smil.

– Det er heller ikke til å stikke under en stol at rekruttering er et av de områdene i EY hvor du som nyansatt får mest innflytelse på hvilken retning vi beveger oss i som selskap.

Nordisk rekrutteringsleder i EY, Line Finstad, understreker at det er viktig å holde seg attraktiv som arbeidsgiver. 

Line Finstad001.jpg

Nordisk rekrutteringsleder i EY, Line Finstad, understreker at det er viktig å holde seg attraktiv som arbeidsgiver. 

Endret konkurransebilde

Nordisk rekrutteringsleder i EY, Line Finstad, forteller om hvordan et endret konkurransebilde de siste årene har gjort at de må tenke annerledes om rekruttering. Med en større kompleksitet har kampen om de beste hodene økt.

– Vi jobber med å synliggjøre muligheten for en intern, faglig utvikling. Vi investerer mye i opplæring, og vil at tiden hos oss skal være en eksepsjonell opplevelse både når det kommer til jobb og læring, men også at det skaper livslange nettverk og at en får jobbe med interessante kunder.

Hun sier at det handler om å holde seg relevant.

Karriere er mer enn vertikalt karriereløp og det har vi tatt inn over oss. Vi har flyttet fokuset fremover og modernisert vår tilnærming til oppfølging og evaluering. Å utvikle og engasjere våre medarbeidere gjennom tettere oppfølging underveis om hva den ansatte ønsker å oppnå så lenge de er hos EY er vår prioritering.

– Undersøkelser publisert så sent som i mai i år viser at den nye generasjonen arbeidstagere har en horisont på omtrent 18 måneder.

Samtidig viser undersøkelser at det studenter er mest redde for er at personligheten deres ikke skal passe inn på et nytt arbeidssted. Derfor vektlegger EY en inkluderende kultur og måler om ansatte føler at de kan være seg selv.

Line Finstad snakker engasjert om den nye, kravstore flokken med arbeidstagere som gjør jobben hennes som rekrutterer mer spennende enn på mange år.

Viktig med fleksibilitet

– Det er bra å kunne bytte jobb internt i stedet for å måtte ut i en ny søkeprosess, sier Brakstad før han fortsetter: – det er mye mindre stress.

Jennie Karlsen nikker og tar over ordet,

 – Og fordelen er jo at du allerede kjenner selskapet fra innsiden, og dermed har et bedre beslutningsgrunnlag for å bytte stilling.

Likte du denne saken?

Ledestjerne-logo.png

Dagens Næringsliv og D2 kårer 30 under 30 som vil gjøre verden mer bærekraftig gjennom ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

En ledestjerne kan finnes i alle felter – fra kultur og næringsliv til sport og politikk.

De 30 ledestjernene offentliggjøres i D2 21. juni – frem til da presenterer vi noen av de nominerte.

Kåringen presenteres i samarbeid med Coca-Cola, EY, Ragn-Sells, og kunnskapspartnerne Ungt Entreprenørskap og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).