OPPDRAG:
FORENKLING

Teknologi skal gjøre tjenestene bedre. Da er menneskene som skal bruke dem det man må kunne mest om. 

FOTO: ANITA ARNTZEN

OPPDRAG:
FORENKLING

Teknologi skal gjøre tjenestene bedre. Da er menneskene som skal bruke dem det man må kunne mest om. 

Anette Urhamar sitter i lokalene som utgjør den nye innovasjonshuben i EY: EY Seren. I syvende etasje i Barcode har hun akkurat fått på plass teamet sitt med over 20 ansatte som skal forenkle hverdagen vår med tjenestedesign, analyse og innovasjon. 

Hun forteller hvor viktig det er å kjenne godt til hvem man lager nye tjenester og løsninger for før man implementerer ny teknologi. 

– Det blir som regel bare dyrt og dårlig om man setter teknologien først og oss brukere i andre rekke. Hva er det som skal til for at du opplever at noe fungerer bedre enn andre løsninger? Og hva skal til for at alle med ulike behov for informasjon skal klare å løse oppgavene sine gjennom de samme systemene? 

Uten begrensninger

I et Norge hvor bransjene roper i munnen på hverandre om digitalisering og omstilling, sitter Anette Urhamar med stoisk ro. Hun synes å ha svaret på mye. 

– Jeg erkjenner å ha en deilig nerdete jobb, hvor vi hele tiden kan tenke over hvorfor ting er som de er, og hvordan vi kan forbedre hverdagen gjennom å jobbe systematisk og målrettet mot bedre løsninger for alle. 

EY Seren-teamet jobber allerede med konseptutvikling og strategisk rådgivning mot veldig mange av EYs største kunder i Norge, både i privat og offentlig sektor. Det skal tas nye beslutninger og bedre beslutninger. Og de sitter i beslutningsprosessene med ett mål for øyet: enkelhet. 

– Det er helt avgjørende at de som leder bedrifter i dag holder fokuset på kundene sine og kundenes opplevelser, om de skal fortsette å drive business i fremtiden.

Anette Urhamar ville jobbe med mennesker, så hun utdannet seg til sivilingeniør i datateknikk.
Foto: Anita Arntzen

AnetteUrhamar006.jpg

Hun ville jobbe med mennesker, så hun utdannet seg til sivilingeniør i datateknikk.

Alt er mulig

Det snakkes mye om mulighetsrom over lunsjbordet i Barcode, og så godt som alle får stjerner i øyene når ordet «velferdsteknologi» blir nevnt. 

– Vi lever i en tid der alt er mulig. Da bør vi jobbe mer systematisk for å finne gode verktøy som gjør at alle med behov for støtte i hverdagen kan få hjelp tilpasset eget funksjonsnivå. 

I EY Seren er alle opptatt av innovasjon; hvilke produkter og tjenester kan vi designe som møter klientens eller kundens behov? Og hvordan kan vi designe nye opplevelser som gir en opplevelse av verdi?

Og videre: Hvordan omskaper vi kundeopplevelsen og innretter vår organisasjon etter det? Hvordan forbedrer vi potensialet for innovasjon og kundeopplevelser i vår organisasjon?

Anette Urhamar jobber hele tiden med å forenkle løsninger i hverdagen, for å frigi tid til det som er viktig for deg og meg.
Foto: Anita Arntzen

AnetteUrhamar007.jpg

Anette Urhamar jobber hele tiden med å forenkle løsninger i hverdagen, for å frigi tid til det som er viktig for deg og meg. 

Kvalitetsbevisste brukere

Ny teknologi har endret bruksmønstrene hos nordmenn i rasende fart. 

– Det er vi som forbrukere som sitter med pengene og det er vi som velger. Og vi velger det som passer oss best og som gir oss de beste opplevelsene.

Anette Urhamar forklarer at for henne er det underlig at så mange overkompliserer det å skape nye tjenester, når alt egentlig bare handler om er å gjøre ting enklere. 

 – Vi må anerkjenne at verden går fremover, sier hun, – og jeg er sikker på at alle aktører som fokuserer på å treffe forbrukerne på nye måter kommer til å vinne.

– I EY er vi så heldige at vi får jobbe med alle sektorer og bransjer, både private og offentlige. Det betyr at vi kan bidra til å skape en endring og sørge for bedre utnyttelse både av arbeidskraft og offentlige midler. 

Likte du denne saken?

Ledestjerne-logo.png

Dagens Næringsliv og D2 kårer 30 under 30 som vil gjøre verden mer bærekraftig gjennom ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

En ledestjerne kan finnes i alle felter – fra kultur og næringsliv til sport og politikk.

De 30 ledestjernene offentliggjøres i D2 21. juni – frem til da presenterer vi noen av de nominerte.

Kåringen presenteres i samarbeid med Coca-Cola, EY, Ragn-Sells, og kunnskapspartnerne Ungt Entreprenørskap og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).