HJEMLENGSEL

Urbanisering og ensomhet øker i takt verden over. Kan nye boformer, mer basert på våre emosjonelle behov, åpne dørene til bedre hjem og sterkere tilhørighet?

Kunne du tenke deg å bo i en leilighet uten eget kjøkken og bad? Hvor mye er vi villige til å dele med andre? IKEAs sjef for hjeminnredning og design i Norge, Paulo Godinho, er nysgjerrig på hvordan vi kan skape fremtidens hjem. Det han finner ut, vil han dele med omverden. Foto: Benjamin A. Ward

I dag bor det om lag sju milliarder mennesker på jorden, og vi blir stadig flere. Tall fra FN viser at 60 prosent av verdens befolkning i 2030 er bosatt i urbane strøk. Innen 2045 vil seks milliarder mennesker bo i byer.

I kjølvannet av denne utviklingen følger samfunnsutfordringer som ensomhet, trangboddhet, høyt forbruk og mer avfall. Det er ikke oppskriften på en bærekraftig utvikling.

– Verden har endret seg ekspressfart de siste 75 årene, men boformene har ikke endret seg i samme tempo, sier Paulo Godinho (40), Head of Home Furnishing & Retail Design i IKEA.

Varehusgigantens portugisiske sjef for hjeminnredning og design i Norge ser på urbaniseringen som en mulighet. Målet er bidra til en bevegelse i samfunnet som sikter mot å skape bedre hjem, liv og nabolag – i dag og i morgen.  

– Vi er interessert i ekte hjem for ekte mennesker. Kan vi løse disse samfunnsutfordringene gjennom å bo annerledes? Hvordan skape fremtidens hjem? Dette har vi lyst til å finne ut av, diskutere og dele med omverden, sier Godinho.

Et nabolag innen fire vegger

Under denne ambisiøse paraplyen identifiserte IKEA to prosjekter i Norge: OBOS Living Lab og delingsappen SVEN, en tjeneste for folk som bor i kollektiv, og utviklet i samarbeid med EGGS design.

OBOS Living Lab er plassert i hjertet av et nytt nabolag og befolket med virkelige mennesker som har valgt og betalt for å bo der. Den splitter nye boligblokken på Vollebekk i Oslo består av seks etasjer og 34 utleieleiligheter.

I byggets andreetasje er temaet deling. Her har IKEA stått for utforming og innredning. Beboerne har egne private rom, mens kjøkken, oppholdsrom og hage er felles. Kun fem av de åtte leilighetene har eget bad.

Å dele på ressurser og plass er en mer miljøvennlig måte å leve på, men vi vet for lite om hvor grensene går for hva man er villig til å dele.

– Vi er nysgjerrige på hvordan deling av plass og eiendeler påvirker måten folk lever på. Vi lurer: Hvor langt vi kan ta det uten å gå på kompromiss med grunnleggende følelsesmessige behov? forteller Godinho, som har jobbet for varehusgiganten i både Paris og Shanghai før han kom til Oslo for fem år siden.

De nyinnflyttede beboerne er i alderen fra 19 til 60 år, i ulike livsfaser, og ble på forhånd dybdeintervjuet om sine ønsker, drømmer, behov og hvor mye de er villige til å dele med naboene sine.

– Basen for et godt hjem viser seg å være sterkest knyttet til våre emosjonelle behov, som privatliv, tilhørighet, trygghet, eierskap og komfort. Men vil disse behovene trumfe behovet for eget kjøkken? undrer IKEA-designeren seg.

– Med dette autentiske bomiljøet som utgangspunkt, vil det foregå en dialog med beboerne hvert kvartal - både som gruppe og hver for seg. Trolig vil mye endre seg allerede om et halvt år.

Noe av IKEAs arbeid med bærekraftige fremtidshjem

Utarbeider årsrapporten Life@Home

Henter forskning, designideer, inspirasjon og fremtidsvisjoner fra Space 10 i København

Gjennomfører over 100 årlige hjemmebesøk i Norge. Lytter til ønsker, vaner, frustrasjoner og gleder

Deltar i ulike samarbeidsprosjekt som OBOS Living Lab

Utarbeidet SVEN appen, i samarbeid med EGGS Design, skreddersydd for deg som bor i kollektiv

Paulo Godinho i IKEA og Ørjan Hurv, prosjektleder i OBOS Living Lab, tar kjøkkenområdet i nærmere øyesyn.  
Foto: Benjamin A. Ward

Sammen er vi mindre alene

«Det trengs en hel landsby for å oppdra et barn», sier ordtaket. I dag bor mange alene. Alle har hver sin tv, kjøleskap og komfyr. Mange kjenner ikke naboene i oppgangen sin og har få naturlige møteplasser.

Forbruk og mengden avfall vil reduseres om flere deler på denne type produkter og løsninger.

– I de ulike etasjene i OBOS Living Lab skal det utforskes hvilke teknologiske, sosiale og materielle løsninger og tjenester som kan være en del av fremtidens boliger, sier Ørjan Hurv, prosjektleder i OBOS Living Lab.

– Målet er å finne ut av hva som gjør bolighverdagen bedre, enklere, grønnere og mer sosial, og at kunnskapen skal komme nye boliger til gode, forteller prosjektlederen videre om det innovative eksperimentet.

Beboerne selv peker på to hovedfaktorer som motiverer til deling: Bokostnader og tilhørighet.

– Det å dele fellesarealer gir tilgang på mer plass, til en lavere inngangsbillett. Deling kan skape sterkere tilhørighet. Mange lengter etter et hjem som byr på mer fellesskap. Å være en del av noe større, sier Godinho i IKEA.

– Sosial bærekraft, det å sikre helse og livskvalitet for alle mennesker, er en viktig rettesnor i vårt arbeid. Her ønsker vi å bidra i en verdensomspennende bevegelse for bedre hjem.

Interior design, Furniture, Table, Chair, Building, Window, Plant

Møblene til IKEA er ikke det viktigste, påpeker Godinho. De vil gå mye dypere, og lete etter svar fra ekte mennesker i ekte hjem som deler på produkter, plass og løsninger. Foto: Benjamin A. Ward

Fra investering til emosjonelt behov

Godinho selv vokste opp i en søvnig forstad til Lisboa. Besteforeldrene døde tidlig, men unge Paulo ble kjent med en nabo og bestefarfigur som drev et verksted i garasjen. Hos strøkets altmuligmann fikk han lage tresverd, male gjerder, håndtere verktøy og på nært hold observere naboen som bygget, reparerte og ordnet ting for menneskene i nærmiljøet.

– Interessen for produktdesign og innredning ble vekket der, sier Godinho, som i Lisboa begynte på designskole som 15-åring før han tok universitetsstudier innen produktdesign.

– Jeg bestemte meg tidlig for å søke jobb i IKEA, til en arena der jeg kunne være med å forme fremtiden og bidra til et bedre liv både for mennesker og planeten.

Som global aktør og markedsleder har IKEA stor påvirkningskraft. I OBOS Living Lab er det beboernes behov som står i sentrum.

– Møblene våre er ikke det viktigste her. Vi vil gå mye dypere. Det å gå fra å tenke på bolig som investering til bolig som emosjonelt behov, er en god start, understreker Godinho i IKEA.

– Vi tror det fortsatt er kommersielt interessant å høre mer på hva folk vil ha. Du kan sette en verdi på en bolig, men det er vanskeligere å fastsette verdien av et hjem.

Paulo Godinho (40)

Head of Home Furnishing and Retail Design i IKEA

Fra: Portugal

Bor: Flyttet nylig fra Oslo til Holmestrand

Utdannelse: Mastergrad i produktdesign ved universitetet i Lisboa

Likte du denne saken?

D2 vil hver uke fremover presentere de 30 juryen har valgt ut. Til høsten vil juryen sammen med leserne kåre «Årets Ledestjerne».

D2 og Dagens Næringsliv presenterer gjennom året 30 under 30* som vil gjøre verden mer bærekraftig, gjennom gode ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

* Kan fylle 30 i 2021

Kåringen er basert på at leserne nominerer sine kandidater. Ut fra disse har en uavhengig jury, med utgangspunkt i FNs 17 bærekraftsmål, kåret 30 ledestjerner.

Kåringen presenteres i samarbeid med Ragn-Sells, Coop, IKEA, PWC og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Font