Operasjon RE

Simon Skoog og hans team i IKEA er i gang med et viktig oppdrag: å finne de beste løsningene for å kunne gi Billy, Ivar og Söderhamn lengre og bedre liv.

Emosjonell tilknytning. Ved å male et møbel får du et mer personlig forhold til det, og da er det større sjanse for at du tar vare på møbelet lenger, mener Simon Skoog. Foto: Jenny Leyman

IKEA har som mål å bli helt sirkulær innen 2030. For å få til det, jobber de målrettet med design for å gjøre det enklere for deg og meg å ta vare på møblene våre lenger.

– I starten var ikke design noe jeg brant for i det hele tatt, sier Simon Skoog.

Simon er prosjektleder for sirkularitet i IKEA of Sweden. Han har siste dag på jobb før han skal ut i pappaperm. Snakker fort og mye, og virker ganske stresset. Eventuelt bare engasjert. Uansett - dette vil han gjerne snakke om før han logger av.

– Men så skjønte jeg hvor mye som faktisk er mulig å gjøre.

Re

Re er en forstavelse som betyr igjen, om, på ny eller tilbake, ifølge Store norske leksikon. Altså en betegnelse for noe som går i sirkel. Akkurat denne forstavelsen må IKEAs designere ha i bakhodet til enhver tid.

Alle produkter skal kunne passe inn i én eller flere av disse sirklene, og helst alle: resirkulering, reprodusering, reparering.

Simon begynte å samarbeide med IKEA da han skrev masteroppgave på sivilingeniør-studiet. Målet hans var å lage en simuleringsmodell. Klima-teamet hos IKEA of Sweden så på det som en mulighet til å få hjelp til å finne ut hvordan de kan nå sine mål frem mot 2030. Slik startet et samarbeid som skulle vare.

– Jeg ante ingenting om sirkulær design før dette prosjektet. Jeg hadde ikke forstått hvor utslippene kommer fra eller hvor de største ambisjonene bør legges. Vi fikk et bilde av hele IKEAs verdikjede, så hvor det er størst utslipp og hvor vi kan påvirke mest.

Fra produsent til konsument

– Hvor mye kan IKEA egentlig påvirke?

– En hel del. Vi er en stor global aktør og vi har gedigne samarbeid med våre leverandører, så vi kan påvirke mye.

Påvirkningen gjelder ikke bare produksjonen, men også bruken, forklarer Simon.

– Det er her sirkulær økonomi og sirkulært design kommer inn. Her er det mye å hente.

Det er særlig ett spørsmål han mener kan gjøre en stor forskjell, og som han mener både designere og forbrukere bør stille seg selv:

– Hvilket liv skal dette produktet ha? Hvis vi sier at for eksempel et Billy-møbel har en levetid på 25 år, betyr ikke det nødvendigvis at én kunde skal ha møbelet hele levetiden.

Fornuft og følelser

Simon forteller om de sirkulære designprinsippene som må ligge til grunn for å gjøre flest mulig produkter klimavennlige, som standardisering, emosjonell tilknytning, materialvalg, flerbruk og personlig tilpasning.

– Ta for eksempel en seksjonssofa som Söderhamn. Den skal være designet for reparering, resirkulering og reprodusering, sier han, og forklarer:

– Ved å standardisere mest mulig vil vi alltid ha reservedeler. Selv om vi skulle slutte å lage akkurat denne sofaen om tre år, skal det likevel være mulig å få tak i komponentene, fordi vi bruker de samme i nye produkter.

Så kommer vi til følelsene. For at møbelet skal få et langt og godt liv, er det viktig at forbrukeren bryr seg om det.

– Kunden skal kunne tilpasse funksjon og utseende etter eget behov, ved å for eksempel bytte ut trekket på Söderhamn-sofaen sin, eller legge til en seksjon for å få en fire-seter eller en sjeselong. Da får man plutselig et unikt produkt, og da er det større sjanse for at du får et personlig forhold til det og tar vare på det over tid.

Det perfekte materialet

Det er et stort problem at mange møbler kastes mens de fremdeles har mange gode leveår igjen, mener Simon. Samtidig er det viktig at deler av et møbel kan brukes om igjen når levetiden er over. Her spiller materialvalg en viktig rolle.

– Materialet skal helst være resirkulert. Vi vil fokusere på at produktet kan gjenbrukes, men vi må også vite at materialene kan resirkuleres når produktet kastes.

Stål og tre er blant materialene som kan ha lengst liv. Stål lar seg lett resirkulere, men er mer problematisk å bruke i produktene fra starten av.

– Metall kommer ofte med et høyt klimaavtrykk. Solid tre, derimot, er veldig bra å bruke sett fra et klimaperspektiv. Det kan plantes nye trær, samtidig er tre lett å resirkulere. Når vi tenker på det perfekte materialet, lander vi ofte på tre, slik som Ivar oppbevaringssystemet hovedsakelig er laget av.

Lenge leve møblene dine

– Vår viktigste jobb er å tilby markedet så mange gode løsninger at det å kaste kjennes som det dårligste alternativet for kunden, sier Siri Norhagen, sjef for bærekraft i IKEA Norge.

– Kunden velger det som kjennes best der og da, og det er jo veldig individuelt og situasjonsbetinget. Da er det vårt ansvar å ha gode alternativer som kjennes attraktive, og som gjør det enkelt å bruke møblene lenger. Det kan være ombruk, supplering av deler, sømtjenester og kompetansedeling.

IKEA Norge har allerede satt i gang mange tiltak for å få møbler til å leve lengre:

– I løpet av det siste året har vi tilgjengeliggjort reservedeler gratis på ikea.no, vi kjøper tilbake møbler du ikke bruker lenger, og vi tester utleie av kontormøbler. Så er jobben videre å rulle ut flere tiltak, og gjøre de vi allerede har enda enklere og mer tilgjengelige.

Også Norhagen mener IKEA som stor aktør kan påvirke mye, både med egne tiltak og ved å være en viktig inspirasjonskilde. Samtidig er det en god del de ikke kan gjøre alene, mener hun:

– Vi kan ta mye ansvar selv, men trenger drahjelp i et større samfunnsperspektiv for å få det norske forbruket mer sirkulært. Reguleringer og økonomiske incentiver som fremmer ombruk kan ha stor betydning for forbruksmønsteret, og vi ønsker å spille på lag for å få dette til.

Foto: Jenny Leyman

Sirklenes pris

Også hun mener at hva du og jeg tenker og føler om møblene våre er viktig for å få sirklene til å fungere. Det er ingen grunn til å tro at man nødvendigvis må betale dyrt for å kjøpe bærekraftige møbler.

– Det er et paradoks å ikke ta godt vare på tingene sine fordi kostnaden ved å kaste og kjøpe ny er relativt lav. Miljø- og ressursmessig har det jo en unødvendig høy kostnad. Våre møbler er designet og produsert for å leve lenge, men de må tas godt vare på, og vi forsøker å inspirere til det. Er du glad i hagemøblene dine, så gir du dem et par strøk olje om våren. Da varer de jo også i årevis.

Her mener hun IKEA kan gjøre en viktig jobb med å informere og inspirere.

– Vi har langt ifra svar på alle utfordringene vi ser fremover, men vi jobber på spreng for å nå målene vi har satt for 2030, og jeg har troen på at vi skal få det til. Når vi har en så stor rekkevidde som det vi har, er jeg sikker på at våre bidrag til et mer sirkulært forbruksmønster vil monne i den store sammenhengen.

Også Simon mener det er mulig, dersom alle tar i et tak for Billy, Ivar, Söderhamn – og planeten vår.

– Folk må kjenne et ansvar for hva de selv gjør med møblene sine. Så skal vi gjøre det vi kan for at når en forbruker føler seg ferdig med et møbel, er det lett å for ham eller henne å velge noe som tar møbelet tilbake inn i minst én av re-sirklene. Det er vinn-vinn for alle parter.

Likte du denne saken?

D2 vil hver uke fremover presentere de 30 juryen har valgt ut. Til høsten vil juryen sammen med leserne kåre «Årets Ledestjerne».

D2 og Dagens Næringsliv presenterer gjennom året 30 under 30* som vil gjøre verden mer bærekraftig, gjennom gode ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

* Kan fylle 30 i 2021

Kåringen er basert på at leserne nominerer sine kandidater. Ut fra disse har en uavhengig jury, med utgangspunkt i FNs 17 bærekraftsmål, kåret 30 ledestjerner.

Kåringen presenteres i samarbeid med Ragn-Sells, Coop, IKEA, PWC og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Font