Et bilmerke, en prisbelønt regissør, en datamaskin ved navn Watson og en dose galskap. Sammen skapte de historie.

«Vi mennesker liker å fortelle oss selv at vi har en unik måte å forstå verden på, som ingen maskin noen gang kan gjenskape»

Den prisbelønte regissøren Kevin McDonald er alltid på jakt etter gode historier og skuespillere.

Godt håndverk som viser at det fortsatt er forskjell på menneske og maskin.

Da Lexus ba ham lage film med bistand av kunstig intelligens tok han likevel utfordringen.

«Jeg trodde jeg skulle lage en annonse ved hjelp fra kunstig intelligens. I stedet tok maskinen over og skrev hele manuskriptet: en maskin som forteller historien om en maskin som trer ut i verden», forklarer MacDonald.

FINGERSPISSENE

PRESISJON TIL

«En maskin som forteller historien om en maskin som kommer til liv».

Kreativ partner Dave Bedford i byrået The&Partnership syntes det var en god ide for å få frem hvordan Lexus nye bil skiller seg fra konkurrentene.

For å oppnå dette bygde han på Lexus' lange tradisjon for å hyre de beste håndverkerne på sine felt. For å lage filmen ønsket han å finne ut:

hvilke øyeblikk som skaper størst tilknytning hos seerne ved hjelp av emosjonsdata.

hva som kjennetegner intuitive mennesker og hvordan disse responderer på bilannonser.

hvordan dataene kan analyseres i lys av nyere psykologiforskning.

Lexus' kreative byrå The&Partnership samarbeidet så med Visual Voice for å utvikle et manusverktøy driftet på kunstig intelligens.

Verktøyet ble trent på 15 år med prisvinnende reklamefilmer før det slapp løs på dataene som var bearbeidet av IBMs superdatamaskin Watson.

At verktøyet i løpet av kort tid leverte et ferdig manuskript med sekvenser av objekter, handlinger, folk og lokasjoner, kom som en overraskelse.

Skriptet ble supplert med detaljert informasjon som forklarte hvorfor manuset skulle være akkurat sånn.

Kreatør Bedford ble også forbløffet over resultatet:

«Vi opplevde det som lite komfortabelt å la oss lede av den kunstige intelligensen».

Christoffe Meulemans,
kommunikasjonssjef Lexus

«Vi ble alle ganske overrasket når scriptet ikke bare hang sammen – men også fikk oss til å reflektere».

Regissør Kevin MacDonald lot seg imponere av dramatikken i manuset.

«At maskinen ga en annen maskin en fornemmelse av strid, var for meg en veldig emosjonell opplevelse».

MASKINER

FØLELSER &

«Å sette i gang noe du ikke har kontroll over. Jeg tror det er da vi skaper det beste arbeidet».

Dave Bedford,
initiativtager og kreativ partner i The&Partnership.

Se verdens første reklamefilm
skrevet av kunstig intelligens:

Lexus' eksperiment med håndverk og kunstig intelligens viser hvordan mann og maskin kan forutse hva seerne vil respondere best på.

På samme måte skaper Lexus biler som responderer raskt på sjåførens intensjoner og varierende kjøreforhold.

Regissør McDonald er nysgjerrig på hva fremtiden vil bringe:

«Jeg tror det vil ryste vår forståelse av menneskets plass i verden når maskiner skaper ting som får oss til å le og gråte».

– Men hva vil den kunstige intelligensen selv synes om filmen?

- Hvis den starter å klage på Kevins regi, så vil det være ganske morsomt, sier Bedford.

Regissør MacDonald ville ikke bli like overrasket – han er alt godt vant til det: 

- Den ville antagelig si at jeg ødela arbeidet dens. Som alle andre manusforfattere.

På samme måte har Lexus igjennom sin ES-modell utviklet en bil som hjelper sjåføren helt uten at de merker det.

Kevin McDonald
prisbelønnet regissør