Kaffens naturkraft

Først tok markedsidealisten Einar den norske kafferevolusjonen fra Oslo til Tokyo — Nå henter han den tilbake.

– Dette er faktisk Tim Wendelboes legendariske kaffebrenner!

Einar Kleppe Holthe strener fornøyd rundt på innsiden av et okergult industribygg i Oslos gamleby. Lukten av nybrent kaffe, så lun og fin at du har lyst til å bare nappe deg selv i nakkeskinnet og starte dagen på ny, henger tungt i luften.

Kun noen uker gjenstår før kaffe-institusjonen «Fuglen» får sin fjerde åpenbaring her inne, i form av et eget brenneri — komplett med renoverte sykehussenger og innflydde spesialister fra Japan. Dessverre tikker virkeligheten stadig nærmere for kaffegründer Einar...

Om 38 minutter skal nemlig hans tretten år gamle datter debutere i hovedrollen som «Annie» på et teater i nærheten. Hele intervjuet presses inn på veien mellom møter og barneteater. Tidsklemmen har fått en ny dimmensjon i møte med Einar.

– Jeg er alltid opptimistisk på tid, sier han og fortsetter å dosere om kaffebrennerens ettertraktede kvaliteter.

– Bare se på den! Maskinen er fra femtitallet. Ingen lager slike ting lenger...

Einar tenker høyt mens klokken tikker...

– Det var faktisk Tim som tok meg inn i kaffe-verdenen, så med hans maskin på plass i våre lokaler føler jeg at sirkelen er i ferd med å sluttes...

FUGLENS TIDSLINJE: 1963: Kaffefuglen AS etableres som ren kaffe- og te-forretning. 2000: Selges til Stockfleths og gjøres om til kaffebar. 2002: Einar K. Holthe blir daglig leder. 2008: Norgesgruppen kjøper Stockfleths, og Kaffefuglen kjøpes ut av Einar som utvider konseptet med vintage møbler og cocktails sammen med møbelmann Peppe Trulsen, og cocktailkokk Halvor Digernes 2011: «Nye» Fuglen får nytt navn og får det norske merket for god design for helhetlig konsept. 2012: Fuglen åpner i Tokyo 2014: Brenneriet Fuglen Coffee Roasters åpner i Tokyo 2018: I april åpnes Fuglen Coffee Roasters i Gamlebyen i Oslo

Et kaffe-liv

Einars kaffe-krønike er en vill historie drevet av enorme vyer, «naturlige tilstander», sobert norsk design, øko-tankegang, fine neser, lange cocktails, streng etikk, nærkontkat med industrikonglomerater og Pharrell, sidespor med byutvikling og sjelelige opplevelser med noen av verdens mest kjente kunstere.

Alt startet da Einar som nittenåring tok farvel med lærerforeldrene i Kvinnherad og flyttet til Oslo. Der traff han kaffeguru Tim Wendelboe, og ble tatt inn i varmen hos Stockfleths.

– Jeg tok over søstersjappa Fuglen som tyveåring og ble hentet tilbakte til Stockfleths som administrerende direktør da jeg var tjuefire. Jeg hadde 130 ansatte, og nye sjapper åpnet hele tiden. Alle ville ha en del av den norske kaffe-revolusjonen. Det var et vanvittig kjør men utrolig givende. Å jobbe ned internasjonal handel, stedsutvikling lokalt, sammfunnsutvikling globalt, direkte-handel, og få innblikk i kaffesamfunnets markedsdynamikk, og den påvirkningen man kan få til i markedet og verdikjedene som egentlig driver verden — Samlet var dette en god og praktisk skole. Og den skolen gikk jeg i 11 år…

I 2007 vant han NM i kaffekoking. Senere, som 25-åring deltok han i VM i baristakunst i Tokyo.

– Det var da jeg virkelig møtte Japan. Som har lært meg så mye mer i tillegg.

« – Det var da jeg virkelig møtte Japan.»

– Vi har jo noen voldsomme kulturforskjeller, men også mange likheter. Følelsen av å høre til noe som er litt større enn seg selv, nærheten til havet og sesongvariasjonene, den basale forståelsen av at man egentlig hører til i naturen, kvalitetsorienteringen på mat og drikke, tillitsbaserte strukturer — Alt dette har vi felles. Og det er fascinerende.

I 2011 sa han opp jobben i Stockfleths for å følge drømmen om å etablere seg i Japan. Fuglen Tokyo åpnet i bydelen Shibuya året etter, og byens kaffe-connoisseurer fikk raskt smak på den nordiske kombinasjonen av streng estetikk og direkte-handlet kaffe.

Etter den vellykkede etableringen i Japan har Fuglen fløyet videre fra sted til sted. Alle ville ha en del av den norske kaffesuksessen: Statsledere og industrigiganter stikker innom for en kopp kaffe,huker tak i ham og ønsker samarbeid.

– En morgen mens jeg lå og sov ringte telefonen. En stemme sa «This is Takashi Murakami. I want you to make coffe in my gallery». Han hadde flere gallerier i et digert nedlagt kjøpesenter fra 60-tallet som var omgjort til et slags senter for Neo Tokyo-kulturen. Han ville ha oss inn for å lage en møteplass for kusntnere og besøkende.

– Murakami viste oss en del av Japan som ytterst få får oppleve. Han ga oss en innføring i det globale kunstmarkedet, og tok oss med tok oss jorden rundt for å vise oss sine møteplasser og hvilken verden han lever i. Vi endte opp på fest med Pharell og Puff Daddy i Miami. Murakami er interessant fyr med et genuint ønske om løfte andre kunstere frem og ut internasjonalt .

I den mest intense perioden er Einar én uke i Tokyo, så en uke hjemme med barna i Oslo, og neste uke i New York. Slik gikk det slag i slag fra 2012 til 2015

– Da lærte jeg meg å sove når jeg har anledning til det. Som i Japan.

Det finnes utallige bilder av Einar som sover på barer, i kaffesjapper, på fester og mellom måltider i middager. Denne evnen har også avlet sin egen arbeidsmetodikk:

– Hjemme slokner jeg ofte sammen med barna. Så står jeg opp i firetiden. Da har jeg noen timer for meg selv før familien våkner, hvor jeg kan være effektiv å få unna ting.

– I dag hadde jeg to telefonmøter med Japan før de andre stod opp. Det er der dagen begynner, vi er midt i tidsonene her i Europa, det verste er å jobbe i USA, da er man bakpå hele tiden.

«Alle vil ha fuglen»

Etter seks år er Fuglen Tokyo fremdeles like populær.

– Det er faktisk ganske spesielt. Jeg blir oppringt fra forskjellige land i Asia hver dag. Alle vil ha Fuglen.

Likevel har hjertet alltid vært hjemme hos originalen, kaffebaren Fuglen, pent beliggende langs Ring 1 i Oslo sentrum.

– Den har det jeg kaller «Å»-beliggenhet. Det motsatte av «A».

– Alt er feil. Motorvei på utsiden. Beliggenhet rett ved utangen fra tunnellen... Da vi åpnet hadde jeg en tanke om at kun de menneskene som ville ta bryet med å komme hit ville komme, og det fikk jeg rett i. Det gjør at stedet blir veldig spesielt, og så er det ekte, interiøret er originalt fra 1963 og verdt å ta vare på.

Med sin ukuelig tro på kvalitet, innhold, oppriktighet, naturtilstand, helhetlige sammenhenger, som i god japansk tradision for markedstilnærming med den naturlige orden, ispedd en god porsjon ideell livsfilosofi fra oppveksten i storkollektivet «Raudaberget» i Kvinnherad, samt eksepsjonelt god timing, har Einar og gründerkompanjongene bak Fuglen egenhendig satt sitt preg på det som har utviklet seg til å bli en anselig del av norsk internasjonal kultureksport.

– Jeg tro det er veldig få som forstår hvor stort dette er blitt i Japan. Folk mener oppriktig at vi har endret hele kaffekulturen deres. Det høres sprøtt ut, men den mest instagrammede kaffebaren i Sør-Korea er Fuglen Tokyo — som er norsk — og ligger i Tokyo...

« Jeg tror det er veldig få som forstår hvor stort dette er blitt i Japan. Folk mener oppriktig at vi har endret hele kaffekulturen deres. »

Sagt med Dagsrevyen-stemme: «Sammen med svartmetall og olje er nordic roast blant de store norske eksportene».

Hjem igjen

I dag driver Einar 18 selskaper på tre kontinenter — med eget kaffebrenneri midt i trettenmillionersbyen Tokyo — og bistår noen av verdens største bedrifter i merkevarebygging, jobber med verdenskjente kunstere og gjør konkrete grep i måten vi bruker byen på.

– Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle jobbe med byutvikling, men 17 år med realkompetanse på by-og gateøkonomi, fra tre meget forskjellige samfunn, merkevarebygging og praktisk verdikjedeforståelse, er noe som er fint å ta med når man skal finne den naturlig identiteten for et sted og legge til rette for godt byliv. Alt handler om de naturlige sammenhengene, og der har vi mye å lære fra Japan. Derfor heter også de nyeste selskapet jeg har etablert med noen venner, som blant annet jobber med rådgiving på urban utvikling, nettopp «Natural State». Det handler om akkurat dette. Det er noen prinsipper fra Japan som er interessante å blande med den nordiske tilnærmingen. I Japan har vi også klart å formidle de nordiske verdiene i markedet og i sammfunnet.

Gjennom Fuglen og alt som har sprunget ut derfra har vi hjulpet mellom 20 og 30 andre selskaper å etablere seg i det japanske markedet. Designere, bryggerier, klesmerker, interiørprodusenter — alt som er norsk og bra skal med. Jeg vil påstå at det har bidratt med en del kulturutveksling.

Nå tar Einar den japansk-norske brennerikunnskapen med seg fra Tokyo til Gamlebyen i Oslo.

– Eget brenneri her i byen, det blir utrolig kult.

Han tenker seg om i kaffelukten...

– Noen kan kanskje kalle meg perfeksjonist. Jeg vet ikke… Jeg er nok veldig detaljorientert, samtidig som jeg ser heleheten. Det jeg er mest stolt av er at jeg har laget noe som andre mennesker også vil være en del av. Som de sier i Japan: «Ue o mireba kiri ga nai» — Om du løfter blikket, ser du ingen grenser.

Når verdens beste kaffebryggere arbeider, synkroniseres årevis av erfaringer og sanseinntrykk. Kvalitet, håndtverk, timing og temperatur - alt må klaffe for å lage perfekt kaffe.

I Japan har denne opplevelsen av å være i ett med noe fått sitt eget uttrykk: Jinba Ittai.

Direkte oversatt betyr det noe i nærheten av «rytter og hest blir til én». Uttrykket stammer opprinnelig fra krigersporten Yabusame, der keiserens bueskyttere ble trent i å skyte fra hesteryggen.

Jinba ittai er også blitt en viktig del av filosofien bak Mazda, der bil og fører er i perfekt harmoni. Som hest og rytter. Barista og brygg.

Et rent og intuitivt forhold som skaper et bånd og en kjøreopplevelse som må oppleves.

Jinba Ittai bygges inn i hver Mazda. Fra hver minste skrue, til den banebrytende SKYACTIV-teknologien.

Du kjører egentlig aldri alene — Du og bilen kjører sammen.

I Japan har denne type arbeidsflow fått sitt eget navn: Jinba Ittai.

Direkte oversatt betyr det noe i nærheten av «rytter og hest blir til én». Uttrykket stammer opprinnelig fra krigersporten Yabusame, der keiserens bueskyttere ble trent i å skyte fra hesteryggen.

Jinba ittai er også blitt en viktig del av filosofien bak Mazda, der bil og fører er i perfekt harmoni. Som hest og rytter. Barista og brygg.

Et rent og intuitivt forhold som skaper et bånd og en kjøreopplevelse som må oppleves.

Jinba Ittai bygges inn i hver Mazda. Fra hver minste skrue, til den banebrytende SKYACTIV-teknologien.

Du kjører egentlig aldri alene — Du og bilen kjører sammen.

Jinba Ittai, bil og fører i perfekt harmoni.

Klikk her for å finne ut mer om Mazdas modeller