«Det handler om å gjøre en forskjell»  

  En liten revolusjon i bilmarkedet. Hoppsjef Clas Brede Bråthen vet akkurat hva som kreves for å utgjøre en forskjell.   

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

Pilene har pekt oppover for norsk hoppsport etter at Clas Brede Bråthen kom inn i Hoppkomiteen i 2001 og tok over som hoppsjef i 2004. Den gang lå norsk hoppsport nede. Mange sterke personligheter og miljøer hadde sin egen versjon av hva som krevdes for å bli best. Men ingen visste. Og ingen fikk resultater.  

Da Bråthen kom inn var den viktigste jobben å finne den som faktisk visste. Det ledet til ansettelsen av den suksessrike finnen Mika Kojonkoski som trener for det norske landslaget. Neste steg var å innføre systematikk som sikret at alt som ble gjort bygde på kunnskap om hva som faktisk virket.  

- Det var mange som hadde hovedfag i synsing, og jeg var en av dem. Mye ble fremført med skråsikker uvitenhet. Det viktigste jeg kunne gjøre var å sørge for at utøverne fikk tilgang til den beste kompetansen, sier Bråthen.  

I årene etterpå har han også hevet ambisjonen for Norge som hoppnasjon.   

  - Vårt mål er å være verdens viktigste hoppnasjon. Det forplikter mye mer for å være med å utvikle hopp som idrett og å utvikle folkene som er en del av sporten. Hopp er en nisjeidrett uten noen industri i ryggen. Dermed er det enda viktigere at vi selv tar et større samfunnsansvar – og gjør oss viktigere og mer relevante, sier Bråthen.  

Ved å ligge i front for å utvikle hoppsporten, forventet han at resultatene også komme på andre områder. Han ser mye av det samme i samarbeidspartner Mitsubishi. Bilprodusenten har gått i bresjen for å introdusere elektriske hybrid SUV-er, såkalte Plugin Hybrid Electric Vehicle (PHEV). Altså store biler med elektriske motorer i bunnen, men med rekkevidde og plass på linje med de største bensinbilene.  

Kombinasjonen har gjort den til den perfekte bilen for nærmere 22.000 nordmenn – og en av de mest solgte bilene i Norge, uavhengig av kategori, de siste årene. For Bråthen handler Mitsubishi Outlander PHEV om å klare å kombinere en aktiv livsstil med å ta vare på miljøet. Han peker på at klimaendringene gir både mindre snø og mer ustabile vindforhold i hoppbakkene.  

- Mitsubishi har rett og slett skapt en ny kategori biler for oss som både er opptatt av miljøet og ønsker å være aktive og få utfolde oss. Og det til en pris ingen andre så langt har kunnet konkurrere med, fastslår Bråthen.   

For å utvikle hoppsporten videre er verken tog eller de mindre elbilene et alternativ. Når han reiser land og strand rundt må han innom hoppbakkene – og de ligger sjelden ved togstasjonen.  

- Outlander PHEV sikrer at vi får gjort jobben vår samtidig som vi viser at vi gjør det beste for å gi sporten vår best mulig forhold også i fremtiden, sier Bråthen.  

Han mener Mitsubishi har lykkes med å skape en virkelig stjerne på bilhimmelen – som tar behovene til aktive folk på alvor. For Bråthen er det neste steg for hopplandslaget – etter at utlendingene lenge har dominert med stjernehoppere som Gregor Schlierenzauer, Adam Malysz og Kamil Stoch. 

- Vi har oppnådd mange gode resultater de siste årene. Men Bjørn Wirkola er fortsatt den siste norske stjernehopperen. Norge må ta mål av seg å utvikle den neste stjernehopperen, sier Bråthen.