Norsk teknologi sikrer skip i krigssoner

Reflection, Sky

VERDENSNYHET: Den norske teknologi- og programvareleverandøren Noria Group er blant selskapene som har bistått DNK med å lage det som ved lanseringen i 2018 ble kalt «Et kvantesprang for krigsforsikring av skip». Foto: NORIA

Tankskip som skal inn i krigssoner må ha forsikringen i orden. Med bistand fra norske Noria sikrer norske tankskip dette gjennom en verdensledende, digital løsning.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

Et nærmest uvirkelig angrep finner sted i Hormuz-stredet den 13. juni 2019: Det «norske» tankskipet Front Altair, eid av John Fredriksens Frontline, har nettopp lastet olje i Gulfen. På dette tidspunktet har USA og Iran et svært anspent forhold, men det har ikke tidligere vært angrep på oljetankere akkurat i Hormuz-stredet. Her, gjennom det trange havstykket mellom Emiratene og Iran, skal det 250 meter lange skipet nå passere.

Klokken er like over åtte om morgenen lokal tid. Plutselig merker besetningen noen enorme smell idet tre eksplosjoner ryster skipet. Det bryter ut en kraftig brann midtskips, og det går ikke lang tid før bilder av brannen sendes direkte på nyhetsmedier verden over.

Om bord i det brennende tankskipet skjuler det seg også en sensor som bare timer tidligere har sørget for at skipets forsikringsdekning er á jour og oppdatert. Systemet sender også ut helt nøyaktig posisjon til rederiet. Den kan hjelpe dem med å sette i verk redningstiltak og det som på fagspråket kalles en «contingency reponse process».

Et kvantesprang for krigsforsikring

I likhet med mange andre skip var Front Altair forsikret hos DNK – Den Norske Krigsforsikring for Skib. De forsikrer skip som hører hjemme i om lag 470 rederier og har en samlet verdi på rundt 224 milliarder dollar.

Utenom shipping-bransjen er dette gjensidige selskapet en godt bevart hemmelighet. Men en enda bedre bevart hemmelighet er at en norsk teknologi- og programvareleverandør, Noria Group, er blant selskapene som har bistått DNK med å lage det som ved lanseringen i 2018 ble kalt «Et kvantesprang for krigsforsikring av skip».

– Cirka 2000 av skipene DNK forsikrer, deriblant Front Altair, er utstyrt med en sensor som hvert syvende minutt sender fartøyets posisjon som et kryptert signal til rederiet og DNK. Løsningen vi har bidratt til å utvikle består i at signalet importeres til forsikringssystemet og justerer dekningen automatisk når skip seiler inn eller ut av en krigssone, forteller Ronny Reppe, medgründer og daglig leder i Noria.

Han kan også fortelle at selv om DNK er et tradisjonsrikt selskap med røtter tilbake til 1914, har de i mange år jobbet med avansert teknologi for å effektivisere jobben mest mulig både for seg selv og medlemsrederiene. Denne utviklingen er selskapets sjef veldig tydelig på.

– Forsikringsnæringen gjennomgår en rivende teknologisk utvikling preget av digitalisering og sammenkobling av systemer. Det digitale sporingssystemet som tilbys rederiene er valgt først og fremst fordi løsningen automatiserer arbeidskrevende prosesser på forsikringssiden. Det er også viktig at medlemsrederiene kan benytte informasjonen i egen operasjon, og at andre sensorer kan kobles til, sier Svein Ringbakken, DNKs administrerende direktør.

Facial hair, Beard, Eyebrow, Head, Chin, Forehead, Hairstyle, Moustache, Face

– Mesteparten av omsetningen vår kommer fremdeles fra banker og forsikringsaktører i det norske markedet, sier Ronny Reppe, medgründer og daglig leder i Noria. Foto: Noria

Krypterte signaler

Den underliggende teknologien har eksistert i årevis, og kommersielt tilgjengelige signalsystemer er for eksempel godt kjent for mange fritidsbåteiere. De har imidlertid ikke tidligere vært brukt på denne måten i skipsfarten.

– De fleste slike løsninger deler imidlertid fartøyets posisjon åpent, og det er ikke noe alternativ når man skal inn i farvann hvor pirater, terrorister eller fiendtlige makter er en reell trussel. Her holdes informasjonen skjult, men de individuelle medlemsrederiene får informasjon fra sine skip som kan brukes på andre måter via systemet. DNKs løsning er tiår forut for resten av aktørene i bransjen, sier Reppe.

De fleste av DNKs konkurrenter innen skipsforsikring selger fremdeles forsikringer gjennom en prosess hvor kundene må kontakte en forsikringsmegler eller forsikringsgiver, fremforhandle en pris og så signere det nødvendige papirarbeidet fysisk i forbindelse med anløp som betinger en tilleggspremie. Administrasjonsarbeidet binder opp mye tid hos rederiene og driver kostnadene opp når det gjøres på denne måten, og hele denne manuelle papirmølla må vanligvis gjennomføres minst en uke før skipet skal entre det aktuelle området.

Noria Group

  • Grunnlagt i 2013
  • Omsetning 2020: 105 MNOK
  • Resultat før skatt 2020: 12 MNOK
  • Ansatte: 60

Finans trengte IT-spesialister

Selv om dette kanskje fremstår som en prosess hvor digitalisering og automatisering helt innlysende vil gi store fordeler, har det ofte vært vanskelig å utfordre etablerte sannheter i bank- og finansbransjen med ny teknologi.

Da Reppe og to andre startet Noria i 2013, var analysen deres at det innen bank- og forsikringssegmentet ikke holder med IT-spesialister som bare kan IT – de må også ha inngående bransjekompetanse fra bank og forsikring, og de må ha hatt mulighet til å rendyrke denne kompetansen med særlig fokus på å digitalisere prosesser i denne bransjen.

Det må kunne sies å ha vært en hypotese de traff godt med: Syv år senere teller selskapet 60 hoder i Oslo, Sandefjord og Ho Chi Minh City, Vietnam – 20 av dem nyansatt bare i 2020.

– Mesteparten av omsetningen vår kommer fremdeles fra banker og forsikringsaktører i det norske markedet, og i noen segmenter av dette markedet har vi opparbeidet en sterk posisjon. Produktene og tjenestene våre har imidlertid hele verden som nedslagsfelt. Vi har allerede flere spennende internasjonale klienter, og ser mange spennende muligheter, sier Reppe.

– I mange av prosjektene våre jobber vi nå med «digital transformasjon», i hovedsak gjennom innovasjon og effektivisering av forretningsprosesser, modernisere av kundereise og forstå hvordan en kan bruke data mer effektivt. For å forbedre og effektivisere interne prosesser eller etablere kundereiser som setter kundens behov i senter er tung forståelse av faget viktigere enn teknologiforståelse. Det ideelle er selvsagt en god porsjon av begge deler og derfor dyrker vi fagkompetanse som det viktigste verktøyet for mer effektiv digitalisering.

Fløt fortsatt

Tilbake i Oman-bukten denne junidagen i 2019: Nyhetsmeldingen fra et iransk nyhetsbyrå om at Front Altair hadde sunket viste seg heldigvis å være feil. Frontline kunne tidlig kunngjøre at hele mannskapet på 23 hadde sluppet fra hendelsen med livet i behold og uten store personskader. Skipet fløt fortsatt.

Den geopolitiske situasjonen forverret seg ytterligere etter angrepet, og oljeprisen steg 2-3 prosent. Risikobildet gjorde at DNK umiddelbart måtte skru opp prisene på forsikring for de skipene som måtte seile i området. Det tok bare noen få tastetrykk å utføre prisendringen.

Likte du denne saken?